Rusning till Systembolaget – meddelar “kraftig förbättring”

2024 02 12

Den senaste tiden har kunderna flockats till Systembolaget i högre utsträckning än tidigare.

År 2023 blev ett ekonomiskt succéår för det statliga bolaget.

Totalt gjorde Systembolaget en vinst på 551 miljoner kronor före skatt – vilket är mer än en dubblering av vinsten jämfört med året innan.

Ann Carlsson Meyer, vd på Systembolaget, konstaterar att siffrorna utmärker sig särskilt med tanke på den ekonomiska och geopolitiska osäkerheten i världen.

– Rörelseresultatet i kvartalet och för helåret förbättrades kraftigt, vilket till stor del är hänförligt till den omstruktureringsreserv som avsattes föregående år och som delvis återfördes under året, framhåller hon i en kommentar till bolagets bokslut.

Fler besök – men nytt beteende

Det finns dock fler förklaringar till Systembolagets resultat.

Intäkterna ökade med 2,7 procent under både fjärde kvartalet och under hela 2023 – tack vare att fler sökte sig till butikerna jämfört med tidigare.

Särskilt mycket ökade besöken under jul och nyår – tre procent – jämfört med motsvarande period förra året.

Samtidigt har Systembolaget noterat att kunderna beter sig annorlunda.

– Kunderna besökte oss oftare, men handlade färre och billigare varor, och försäljningsvolymen sjönk, meddelar Ann Carlsson Meyer.

– Köpmönstren har återgått till att se ut mer som före pandemin.

Fortsatt effektivisering

Systembolaget betonar att man kommer att fortsätta vara återhållsamma i kostnaderna.

Man planerar även att förbättra effektiviteten, bland annat i butikerna.

Ett exempel på det skulle kunna vara fler självscanningskassor, som redan testats på flera orter runtom i landet.

– Det är ett led i Systembolagets arbete med att utveckla och testa nytt för att möta kundernas förändrade köpbeteenden och förväntningar, förklarade bolaget i ett pressutskick för ett drygt år sedan.

Inga regler får brytas

Systembolaget har inte gått ut med något officiellt besked om självscanning kommer att bli permanenta lösningar i framtiden, men att man däremot har följt upp testen på flera sätt.

Det statliga företaget har också understrukit vikten av att självscanning inte får ske på bekostnad av att några regler bryts.

Där har vi medarbetare på plats för att säkerställa att Systembolagets försäljningsregler efterföljs. Det är viktigt för oss att kunderna alltid ska kunna lita på att vi säljer med ansvar – med omtanke om alla, sade Mia Jennlinger som är butikschef på Dragarbrunn, när självscanning testades i Uppsala förra året.

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


EKONOMI: Tungt bakslag för Ryssland – “De vill inte”

2025 05 15

Västerländska företag är ointresserade av att återvända till Ryssland.

Sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har majoriteten av de västerländska länderna kapat ekonomiska kontakter med landet.

Sanktioner införs på löpande band och många välkända internationella varumärken har lämnat Ryssland.

Nu framgår att det inte finns något som helst intresse från de västerländska företagen att komma tillbaka till landet.

Det rapporterar ryska oberoende Moscow Times.

Kan öppna upp

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar, enligt en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden, rapporterar Reuters.

Inget intresse

Problemet med ett sådant beslut är att det inte finns något intresse hos de västerländska företagen att återuppta verksamhet i Ryssland.

Inget av de internationella varumärken som lämnade den ryska marknaden efter utbrottet av det fullskaliga kriget i Ukraina har ansökt om att få återvända.

Det säger Roman Chekushov, vice industri- och handelsminister i Ryssland. 

– Återkomsten av varumärken bör vara ett initiativ från de utländska företagen själva, säger Chekushov enligt Moscow Times.

– För närvarande känner jag inte till att något varumärke eller något företag som äger ett varumärke har lämnat in någon ansökan om något till exempelvis industri- och handelsministeriet.

Vill få in utländskt kapital

Tidigare i år kom besked om att Ryssland vill öppna upp för nytt kapitalinflöde.

Landet försöker nu locka tillbaka investerare och få in nya. 

“Har redan beslutats”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, förklarar.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de inkomster som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats, säger han.

Läs mer: Massivt ryskt budgetunderskott – överväger drastiska åtgärder

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen