Rusning till Systembolaget – drycken svenska folket vill ha

2023 06 09

En påtaglig trend visar sig nu bland Systembolagets kunder.

Öl och vin är fortfarande bland de mest populära varorna hos Systembolaget.

Men i bakgrunden har en ny trend smugit fram.

Det handlar om gin – som de senaste åren stått för en kolossal försäljningsökning.

På fem år har antalet ginsorter på bolaget stått för en fyrdubbling, rapporterar Dagens Nyheter.

Bara början

Och utvecklingen vi ser är bara början.

Det tror Joacim Lundin, grundare av Ginpodden och GInkartan.

– Utomlands har boomen pågått i över tio år, berättar han för tidningen.

Som förklaring till det ökade intresset nämns exempelvis den höga kvalitén och lagarbetet mellan etablerade tillverkare – samtidigt som engagemanget ökar bland konsumenterna.

Inte minst i diskussionsforum på nätet.

Trånar efter särskild sort

För närvarande finns det drygt 100 destillerier i Sverige som tillverkar gin.

Antalet varumärken är dock över 300.

Enligt Joacim Lundin, som intervjuat tillverkare under flera år, finns det en särskild sorts gin som svenska folket tycks tråna extra mycket efter.

Exklusivt hantverksgin som bara släpps i det tillfälliga sortimentet på Systembolaget.

– De limiterade släppen har blivit en stor grej för många. Internationellt är det många kändisar som släpper hantverksgin, det tror jag vi kommer se mer av även här, säger Joacim Lundin.

"Satte morgonginen i halsen"

Trenden har inte gått obemärkt förbi även bland andra ginentusiaster.

Framför allt satte den fart under åren med covid-19.

När Systembolaget för ett år sedan presenterade säljsiffrorna för 2020 satte vi alla morgonginen i halsen. Under det svåraste pandemiåret lyfte försäljningen med 41 procent, framhöll sajten The Spirit News förra våren.

Tre giganter

Sajten, som även producerar podcasts om såväl gin som whiskey och konjak, konstaterar att det är tre gingiganter som dominerar på marknaden.

Gibson, Gilbey och Gordon står för 40 procent av all försäljning.

– Ginhysterin drivs på av ginnördar som likt whiskeyfolket börjat samla på vit sprit, skriver Henrik Alfodal Esq i ett inlägg på nyhetssidan.

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


19 dec 2025

Norwegian sätter in direktflyg – ingen konkurrent vill flyga dit

2025 12 20

Norwegian satsar på en ny direktlinje under 2026.

Flygbolaget kommer i juni 2026 inviga den nya linjen som kommer trafikeras två gånger i veckan.

– Den 27 juni 2026 inviger Norwegian sin första direktlinje mellan Köpenhamn och Tbilisi, uppger Norwegian.

– Det är första gången Georgiens huvudstad får direktflyg från Norden – ett steg som väntas underlätta resandet för både turister och affärsresenärer.

Välkomnas av Georgien

Beskedet välkomnas i Georgien som tror att den nya direktlinjen kommer bli värdefull för båda länderna.

– Den här nya rutten representerar ett viktigt steg i att stärka Georgiens förbindelser med norra Europa och skapa fler möjligheter till kulturutbyte, växande turism och affärssamarbeten, säger chefen för Georgiens nationella turistorganisation, Maia Omiadze, i ett uttalande.

Restiden halveras

I dagsläget kräver resor från Skandinavien till Georgiens huvudstad minst ett byte och restiden blir därav oftast uppemot elva timmar.

Med den nya linjen kortas tiden ner ordentligt, då flyget endast kommer ta omkring 4,5 timmar.

– Vi ser fram emot att välkomna fler turister från Danmark och södra Sverige för att upptäcka Georgiens mångsidiga upplevelser, rika historia och varma gästfrihet – där tiden står stilla, säger Maia Omiadze.

LÄS OCKSÅ: BEKRÄFTAT: Här är årets smartaste bilköp

Georgien

Georgien ligger på gränsen mellan Europa och Asien.

Landet har en kuststräcka vid Svarta havet men sträcker sig också högt upp i Kaukasusbergen.

Sidenvägen passerar landet och regionen har därför varit en mötesplats för världens civilisationer under historien.

Gränsar mot Ryssland

I norr gränsar Georgien till Ryssland.

Söder om landet ligger Armenien och Turkiet och Azerbajdzjan ligger österut.

– Georgien har identifierat de skandinaviska länderna som en av de viktigaste marknaderna i processen att utveckla flyg- och turismsektorerna, uppger Norwegian.

– Norwegians direktlinje möjliggör både affärs- och fritidsresor från Nordeuropa, vilket kommer att bredda Georgiens synlighet i en region där direkt tillgång fram till nu har varit begränsad.

LÄS OCKSÅ: Helt unik fabrik ska byggas i Sverige – ska stå färdig 2028

Foto: Norwegian

Text: Redaktionen


Chocken: tysk storstad nära konkurs

2025 12 19

Pengarna är slut och enorma besparingar krävs.

Stuttgart står på randen till konkurs.

Nu går den tyska storstaden ut med en drastisk varning.

– Utgifterna överstiger intäkterna. Mot denna bakgrund är nya skulder oundvikliga från och med 2026, eftersom brådskande investeringar enbart kan finansieras genom lån, framhåller Stuttgart stad enligt tyska tidningen Bild.

"Bilens huvudstad"

Stuttgart, med drygt 600 000 invånare, beskrivs ofta som “bilens huvudstad”. Här började Karl Benz och Gottlieb Daimler utveckla världens första fungerande bilar i slutet av 1800-talet.

Både Mercedes-Benz och Proche har sitt hjärta i staden, vilket gör platsen unik. Ingen annan stad har två stå inflytesrika bilmärken med rötterna så nära.

Dessutom är Stuttgart även centrum för avancerad ingenjörskonst, forskning och innovation och ett enormt nätverk av underleverantörer inom fordonsindustrin.

Men nu har de kommunala skatteintäkterna från företag minskat kraftigt, till följd av att bilbranschen är i kris.

Vill låna 2,4 miljarder euro

Bild beskriver Stuttgart som “nästan bankrutt”.

– Stadens beräknade likviditet vid slutet av 2025 ligger under noll, konstaterar också staden i ett officiellt uttalande.

Mellan 2026 och 2030 väntas det årliga budgetunderskottet ligga på flera hundra miljoner euro. Stuttgart vill därför ha totalt 2,4 miljarder euro i lån till just 2030 för att kunna finansiera nödvändiga investeringar.

LÄS MER: Helt unik fabrik ska byggas i Sverige – ska stå färdig 2028

Stänger bilfabrik

Bilkrisen i Tyskland visar sig även på andra håll i landet.

Tidigare i veckan meddelade giganten Volkswagen att man för första gången någonsin stänger en fabrik på tysk mark.

Det är biljättens fabrik i Dresden som efter 20 år kommer att tillverka sin sista bil, rapporterar Financial Times.

Volkswagen har tidigare behövt pausa produktionen i vissa fabriker i Tyskland, exempelvis i Zwickau och Emden. Anledningen har varit svag efterfrågan på några elbilsmodeller.

LÄS MER: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: C. Lue

Text: Redaktionen