Rusning till Sveriges webbutiker – produkt ökar med 192 procent
2024 07 02
Svenska folket uppvisade ett kraftigt förändrat köpbeteende under sommarens första månad.
Det visar en genomgång av e-handeln i juni från jämförelsesajten Prisjakt.
Sajten har undersökt vilka produkter som väckt störst intresse hos svenska konsumenter.
En vara sticker ut i statistiken.
Köpintresset för sällskapsspel sköt i höjden och ökade med 192 procent i juni.
– Med sommaren på ingång skvallrar Prisjakt-användarnas köpintresse i juni om tankar på semester och trevligt umgänge. Sällskapsspel trendar, liksom polaroidkameror som kan fånga magiska ögonblick under ledigheten, framhåller Prisjakt i en kommentar till undersökningen.
Ökat intresse för hemelektronik
Svenska konsumenters intresse för kolsyremaskiner har även ökat markant under sommarens första månad. Produkten noterar en ökning på 130 procent i Prisjakts undersökning.
På tredje plats placerar sig tv-apparater. Intresset för produkten fick ett uppsving med 55 procent under juni månad.
Svenska folkets köpintresse för polaroidkameror, tofflor och övervakningskameror har även ökat markant.
– Att tv-apparater ökar i köpintresse kan hänga ihop med att fotbolls-EM drog igång i juni och att OS inleds senare i sommar. Samtidigt håller hushållens köpkraft på att stärkas och fler kan nu tänkas ha råd med kapitalkrävande varor inom hemelektronik, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.
Här är topplistan
Svenska konsumenters köpintresse 1-30 juni 2024 jämfört med föregående månad:
Sällskapsspel +192%
Kolsyremaskiner +130%
TV-apparater +55%
Polaroidkameror +41%
Tofflor +41%
Övervakningskameror +28%
Myggfångare och myggskydd +15%
Smartklockor +14%
Böcker +12%
Surfplattor -10%
Grillar -18%
Källa: Prisjakt
Foto: Rupixen.com
Text: Redaktionen