Rusning till Dollarstore – här är produkterna som gör succé

2025 03 08

En särskild kategori av produkter har skapat kundrusning till Dollarstore.

Butikskedjan Dollarstore blir allt mer populär bland svenska konsumenter.

Under 2024 hade Dollarstore en försäljningsökning, och kedjan har planer på att fortsätta expandera under 2025.

Kunder lockas särskilt av en kategori produkter.

Köpbeteendet förändras

Dollarstore har hamnat i en position där de i viss mån utmanar matjättarna.

Kunderna köper nämligen allt fler livsmedelsprodukter hos butikskedjan, rapporterar Dagligvarunytt. Även försäljningen av hushållsprodukter ökar.

Livsmedelsprodukterna stod för hela 55,4 procent av Dollarstores totala försäljning under 2024, enligt tidningen.

Försäljningen av sådana produkter har ökat med 6,8 procent.

– Kundernas köpbeteende fortsatte att vara försiktigt, vilket återspeglades i ett mindre antal produkter i kundkorgen och ett större fokus på kampanjprodukter och livsmedelsprodukter, säger vd Mika Rautiainen.

Det har också skett en stor ökning av försäljningen av hushållsprodukter.

Vill expandera

På Dollarstore finns alltifrån bryggkaffe, läsk och godis till toalettpapper, tvätt- och diskmedel. Det är produkter som många kunder säkert vill ha till ett billigt pris i tider av prisökningar.

Succén för Dollarstore har därför fortsatt, och butikskedjan har även öppnat fem nya butiker under 2024.

Företaget har även tidigare meddelat att man vill fortsätta expandera under 2025, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

– Nu har vi totalt 134 butiker över hela Sverige och det kommer definitivt bli fler under 2025, vilket jag verkligen ser fram emot, sade Fredrik Holmström, Head of Expansion på Dollarstore, i november.

I februari i år lanserade Dollarstore också det nya varumärket Miny, som beskrivs som ett ”färgsprakande livsstilsvarumärke” som är tänkt ”för de små och för de lite äldre som vill sätta guldkant på tillvaron”, enligt företaget.

Foto: Dollarstore

Text: Redaktionen


JUST NU: Kaos i turistområde – evakueras med helikopter

2025 07 01

Ett stort antal människor har evakuerats efter kaotiska scener i ett turistområde.

Kaotiska scener har utspelat sig i Österrike på tisdagen.

En by i den populära turistregionen Tyrolen har drabbats av ett allvarligt jordskred.

Black Hawk-helikoptrar har satts in för att evakuera människor från området.

Evakuerades med helikoptrar

Ett hundratal människor har evakuerats med Black Hawk-helikoptrar från den lilla alpbyn Gschnitz och från fjällstugor i Gschnitztal i Tyrolen i Österrike, rapporterar AP.

Hus och stugor i byn och dess omgivningar har hamnat under stora jordmassor efter jordskredet.

Österrikisk militär var tvungen att sätta in Black Hawk-helikoptrar för att kunna evakuera invånarna.

Jordskredet uppges har orsakats av kraftiga åskväder på måndagen. Detta har lett till att hus och stugor i området har täckts av jord, vatten och bråte, enligt nyhetsbyrån.

Bäcken Gschnitzbach har också svämmat över till följd av ovädret och jordskredet, vilket har försvårat situationen ytterligare.

Människor har tvingats lämna sina hem och vägar är inte längre användbara.

”Övervakar situationen”

Runt 100 människor har alltså evakuerats. Det verkar dock som att ingen människa har kommit till skada i samband med jordskredet, rapporterar nyhetsbyrån.

Det har däremot uppstått andra skador, bland annat ska ett friluftsmuseum ha ödelagts.

Medan människor väntade på evakuering ombads de att hålla sig inomhus och att undvika garage och källare.

– Vi övervakar situationen noga och är i ständig kontakt med räddningstjänsten, säger Elmar Rizzoli, chef för Tyrolens center för kris- och katastrofhantering, enligt nyhetsbyrån.

Gschnitz har 466 invånare och ligger 1230 meter över havet.

Naturkatastrofen i området påminner om en liknande händelse i maj, då cirka 300 personer evakuerades från alpbyn Blatten i Schweiz. Bara några dagar senare rasade sten och is ned från en glaciär, och hela byn täcktes av lera, enligt nyhetsbyrån.

Foto: Acroterion, Wikimedia 

Text: Redaktionen


SPANIEN: Barn glömdes bort – förlorade livet

2025 07 01

Ett barn i Spanien har förlorat livet under tragiska omständigheter.

En liten pojke har dött i Spanien på tisdagen.

Pojken förlorade livet i byn Valls i nordöstra Spanien, efter att ha glömts bort av sin pappa.

Det tragiska händelsen inträffade samtidigt som Sydeuropa är mitt i en värmebölja.

Tragisk händelse

Det handlar om en 2-årig pojke som har dött.

Pojken glömdes kvar i bilen av sin pappa, rapporterar La Vanguardia.

Just den här dagen skulle pappan ta sin son till dagis, vilket han inte brukar göra, enligt tidningen.

På morgonen satte pappan pojken i bilbarnstolen och börja åka, men istället för att köra till förskolan, åkte han direkt till jobbet. Där glömde han kvar pojken i bilen.

Temperaturen i byn låg på 37 grader när pojken lämnades kvar i bilen.

Mannen anlände till arbetsplatsen vid 10-tiden, och barnet upptäcktes vid 15-tiden.

Flera personer slog larm, både genom att ringa 112 och försöka hitta barnets pappa.

Pappan i svår chock

De personer som slog larm hade också fått ut barnet ur bilen när räddningstjänsten anlände, enligt tidningen.

Det gjordes intensiva försök att rädda barnets liv. Men efter cirka 5 timmar i den kokheta bilen fanns det inget att göra.

Den räddningstjänst som anlände till platsen kunde inte göra mycket annat än att bekräfta att barnet hade avlidit.

Pojkens far anlände till platsen och försökte också själv hjälpa sitt barn. Pappan var i svår chock och behövde akut psykologisk hjälp efter sonens tragiska död. Det gick heller inte att förhöra honom efter händelsen, eftersom han var så chockad.

Händelsen ska nu utredas av polis.

Extremväder i Europa

Den tragiska händelsen har alltså inträffat i samband med en svår värmebölja som drabbat södra Europa.

Flera värmerekord har slagits bland annat i Spanien. I söndags uppmättes hela 46 grader i El Granado i sydvästra Spanien.

I flera städer i Sydeuropa har man stängt sevärdheter på grund av värmen. I Paris håller exempelvis Eiffeltornet stängt på grund av hettan.

Foto: P. Nicolello

Text: Redaktionen