24 september 2025

Rusning till Coop – mitt i krisen

2025 02 10

Coop befinner sig i en mycket allvarlig kris, men trots det är det rusning till flera av bolagets butiker.

Matjätten Coop befinner sig i en bråddjup kris.

Bolagets rörelseförluster för 2022 och 2023 landade på över 1,4 miljarder kronor, och situationen är mycket allvarlig, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Men trots det alarmerande läget är det rusning till flera Coop-ägda butiker.

”Roligt och inspirerande

Störst i dagligvaruhandeln är Ica Maxi i Haninge, som omsätter drygt 1,1 miljarder kronor.

Men flera Coop-ägda butiker knappar in med rekordhöga försäljningssiffror, rapporterar Dagligvarunytt.

Två av Coops butiker har under 2024 sålt för över en miljard kronor netto, och kan därför ses som några av landets absolut hetaste butiker.

Det är det Coop-ägda bolaget Grensemat med tre butiker utanför Strömstad som gör stor succé.

– Det är väldigt roligt och inspirerande att försäljningen ökar på bred front och att vi för första gången har två butiker som omsätter över en miljard, säger driftschefen Göran Lundgren till tidningen.

”Sparar mycket på att åka hit”

De två butikerna som har sålt för över en miljard är Nordby Supermarket och Maximat Nordby. Deras försäljning har ökat med 12,5 respektive 12,9 procent under 2024, och uppger att de har fått en ännu bättre start under 2025.

Bakgrunden till framgångarna är bland annat den omfattande gränshandeln.

– Norrmännen sparar mycket på att åka hit och handla, säger Göran Lundgren till tidningen.

Allvarlig kris

Succén i Strömstad är ett glädjebesked för ett Coop som i övrigt alltså befinner sig i djup kris.

Värst är läget i Coop Syd, där bolaget har omkring 90 butiker.

– Läget är alarmerande efter år av ekonomiska bakslag. Coop Syd har inga muskler kvar trots försäljningen av tolv fastigheter i början av 2023, säger Thomas Ohlén, senior analytiker på Dagligvarunytt, till DN.

Företaget saknar också en permanent VD, vilket gör situationen extra svår.

Coop måste vända krisen, annars kan det sluta illa för den anrika matjätten, vars marknadsandelar har krympt ända sedan 60-talet.

LÄS OCKSÅ: Krisbesked för Coop – ”läget är alarmerande”

Foto: Coop

Text: Redaktionen


”Står med byxorna nere” – Morgan Johansson går i taket

2025 12 03

Morgan Johansson (S) går till angrepp.

Tidöregeringen har betalat ut fem miljoner kronor för tre tjänster på den somaliska premiärministerns kansli.

Men varken svenska myndigheter eller ansvarigt departement vet vilka de betalda tjänstemännen är.

”Står med byxorna nere”

Det rör sig i själva verket om så kallade ”spöktjänster”, och miljonbeloppen har gått till tre redan högavlönade toppar inom den korrupta eliten i Somalia, uppger DN.

Morgan Johansson, Socialdemokraternas utrikespolitiska talesperson, rasar mot uppgifterna och riktar hård kritik mot migrationsminister Forssell (M) och biståndsminister Dousa (M).

– Nu står Johan Forssell och Benjamin Dousa med byxorna nere, säger Morgan Johansson till tidningen.

S och V menar att det är ”uppenbart” att pengarna går till korruption.

De kräver att mellanhänderna för utbetalningen – FN-organen IOM och UNDP samt världsbanken – kallas till riksdagens utrikesutskott.

Förslaget har dock tidigare röstats ned av Tidöpartierna.

LÄS OCKSÅ: ”Exakt som Biden” – film på Trump sprids som en löpeld

”Mest hycklande jag hört”

Vänsterpartiets migrationspolitiska talesperson Tony Haddou kräver också att Johan Forssell avgår som migrationsminister.

– När den här regeringen tillträdde sa de att biståndspolitiken ska präglas av öppenhet och transparens. Det är det mest hycklande jag hört någonsin, säger Tony Haddou till tidningen.

Johan Forssell har tidigare hävdat att det inte finns några tecken på korruption gällande de pengar som har betalats ut till Somalia.

– Vi arbetar inte direkt med Somalia utan det är ett samarbete med FN-organet IOM som jag har förtroende för. IOM är ett väldigt etablerat FN-organ som vi samarbetat med under lång tid, har Forsell sagt till SVT.

– Jag tror att vi behöver fler liknande typer av samarbeten för att personer som begått grova brott i Sverige ska tas emot i sina hemländer, tillade han.

Men enligt uppgifter har man alltså inte koll på vilka de somaliska tjänstemännen är, och enligt flera källor går alltså pengarna till så kallade spöktjänster.

LÄS OCKSÅ: Bakslag för hushållen – bank flaggar för räntehöjning

Foto: Magnus Liljegren Regeringskansliet

Text: Redaktionen


03dec25

Tvärvändning om bensin- och dieselbilar

2025 12 03

Sverige och övriga medlemsländer i EU har enats om att nya bilar inte längre kommer att få producera några koldioxidutsläpp från och med 2035.

Beslutet innebär i praktiken ett förbud mot försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer, det vill säga bensin- och dieselbilar.

Men nu vänder EU efter påtryckningar från Tyskland.

– EU-kommissionen öppnar för nya fordon med förbränningsmotorer även efter 2035, rapporterar tyska Handelsblatt med hänvisning till flera högt uppsatta ledamöter i EU-kommissionen.

”Ta hänsyn till geopolitiska utvecklingen”

Unionens kommissionär för hållbara transporter och turism, Apostolos Tzitzikostas, är en av flera EU-toppar som citeras.

– Vi är öppna för all form av teknik, säger han enligt tidningen.

– Vi vill hålla fast vid våra mål, men vi måste ta hänsyn till den geopolitiska utvecklingen. Vi måste se till att vi inte äventyrar vår konkurrenskraft samtidigt som vi hjälper den europeiska industrin att behålla sitt tekniska försprång, tillägger Tzitzikostas.

Skickade brev 

EU-kommissionen har reviderat förbudet efter påtryckningar från den tyska regeringen.

Bakgrunden är att Tysklands förbundskansler Friedrich Merz skickat ett brev till EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen. I brevet uppmanar förbundskanslern von der Leyen att överge planerna på ett totalförbud.

LÄS MER: Kraftigt ras på bilmarknaden 

Mellanlösning

Enligt den nya planen ska förbränningsmotorer som drivs med biobränslen tillåtas även efter 2035. Det kan exempelvis handla om bilar som körs på HVO (biodiesel).

Svenska Bioföreningen, Svevio, har argumenterat för en sådan lösning.

– Den samlade påverkan av en elbil är större än från en bil som drivs med ett biodrivmedel som HVO, säger Gustav Melin, vd Svebio, i ett uttalande.

– Moderna förbränningsmotorer har tillräcklig rening. I dag kommer 95 procent av partikelutsläppen från däck och asfalt, konstaterar Melin.

LÄS OCKSÅ: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Foto: E. Akyurt

Text: Redaktionen