Rusning till bilverkstäder: ovanligt stort problem

2024 02 02

Bilverkstäder har fått in ovanligt många kunder den senaste tiden – på grund av samma problem.

Fenomenet återkommer relativt ofta, men i år är det oväntat stort.

Runtom i Sverige har en mängd så kallade potthål dykt upp vägarna – i en utsträckning som inte alls är normal för årstiden.

E20 är en av de värst drabbade vägarna och Trafikverket hinner knappt med att laga allihop.

– Det är väldigt mycket potthål, väldigt tidigt i år. Än så länge är det kanske inte extremt men vi har väldigt mycket i förhållande till hur det brukar vara just den här tiden, säger Trafikverkets enhetschef för vägunderhåll till TV4.

Kan kosta 30 000 kronor

Det som har orsakat den ovanliga utvecklingen är vädret, i synnerhet när temperaturerna hoppar från väldigt kallt till milt.

Och problemet märks av på landets verkstäder – kunder fullkomligt väller in med skador på däcken.

Om det vill sig illa kan hela framvagnen gå sönder och då kan det kosta uppemot 30 000 kronor att laga.

– Det är en markant ökning, konstaterar Andreas Norvall, försteman på Däckia Mariestad, för tv-kanalen.

Ökat 30 procent

Citydäck Öresund i Malmö instämmer i bilden av att antalet potthålsskador ökar kraftigt.

Antalet skadade fälgar som däckfirman arbetar med har ökat med 30 procent jämfört med hur det såg ut ifjol.

– Vi tar ju tacksamt emot kunder, men samtidigt är det bedrövligt att det ser ut så på vägarna. Kommunerna borde se till att de inte finns, säger Mats Björling från samma däckföretag till Aftonbladet.

Svårt med ersättning

För den som råkar ut för skador orsakade av ett potthål är det dock inte helt lätt att få ut någon ersättning.

Enligt Olle Haglund, jurist, krävs det stark bevisning för den enskilda bilisten.

– Man måste bevisa att väghållaren har varit försumlig eller oaktsam i sitt ansvar för vägen, säger han till SVT.

– Man kan till exempel prata med vittnen, kanske grannar som bor i närheten som kan se att den här skadan funnits en längre tid.

Foto: M. Teirlinck

Text: Redaktionen


Jättebesked från Lidl – gäller i en månad

2024 03 03

Lidl genomför nu omfattande prissänkningar på Matrikets produkter.

I samband med kostnadskrisen som har varit och den höga inflationen hyllades Lidl då man var tidigt ute med att sänka eller frysa priset på matvaror.

Nu kommer man med ett nytt besked som gynnar kunderna, nämligen att man sänker priserna på 200 varor tillhörande varumärket “Matriket” under hela mars.

Det framhåller Lidl via sociala medier.

“Du läste rätt”

Det rör sig om en omfattande rad prissänkningar som gäller varumärket “Matriket”, vilket är varor från svenska gårdar.

– Det är sant! Du läste rätt, vi gör vår största prissänkning hittills under mars för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel, framhåller Lidl via sociala medier.

200 produkter

Livsmedelskedjan framhåller vidare att sänkningarna berör hundratals produkter.

– Vi sänker priset med 20 procent på 200 Matriket-varor under hela mars. Ett år efter lanseringen av vårt varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment, allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Produkter från Sverige

Gemensamt för alla produkter inom varumärket “Matriket” är att de är svenskproducerade.

– Här samlar vi mat från svenska gårdar, producenter och odlare, för en levande landsbygd och goda smaker. Svensk mat är unik och vårt avlånga land med fyra årstider ger förutsättningar för otroliga smakupplevelser, framhåller Lidl angående satsningen.

Ökar igen

Statistiska centralbyrån har meddelat att matpriserna generellt stigit något på sistone, men att det inte rör sig om någon extrem ökning.

– Det följer mönstret från tidigare år. Priserna på kaffe, te och kakao, på oljor och fetter samt på fisk brukar gå upp i januari. Där ingår nämligen många produkter som brukar ingå i olika kampanjer i december, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,3 procent i januari jämfört med december.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – oväntad produkt lockar

2024 03 03

Norrmännens intresse för svenska produkter är fortsatt högt.

Under året har personer från såväl Norge som Danmark och Finland handlat i Sverige mot bakgrund av den svaga kronan.

Bland produkterna som norrmännen är mest intresserade av finns godis, kött och läsk.

Samtidigt tar sig många över gränsen för att handla en något oväntad produkt, nämligen glutenfria varor.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Större och billigare

Anledningen till att norrmännen tar sig till Sverige för att handla glutenfritt handlar om att utbudet beskrivs som både större och billigare.

Det säger norska kunder som besöker affärer i värmländska Charlottenberg.

– Det är större utbud här, det bidrar till att det är intressant att komma hit, säger Snezana Bartulovic, som rest över gränsen för att handla glutenfritt, till SR.

Viktig del

Försäljningen av glutenfria produkter är inte lika stor som exempelvis kött, men är ändå en viktig del av utbudet.

Det förklarar Tommy Johansson som är chef för Maximats butik i Charlottenberg nära den västvärmländska gränsen mot Norge.

– Det är viktigt att få hit de här familjerna och kunderna som har glutenintoleranta personer i familjen, säger han.

Åtta miljarder kronor

År 2023 handlade norrmännen för ett sammanlagt värde om 9,3 miljarder kronor varav 85 procent, eller drygt 8 miljarder kronor, hamnade i Sverige.

Den största omsättningen återfanns inom just livsmedel och dryck.

Intresset är även stort för alkohol och tobak samt vissa sällanköpsvaror som exempelvis kläder, apoteksvaror och hygienprodukter.

Det rapporterar Dagligvarunytt.

Charlottenberg tvåa

Ungefär hälften av gränshandelsomsättningen hamnade i Strömstads kommun.

– Det är området runt Strömstad med Nordby och Svinesund som är den solklara ettan som destination för gränshandlande norrmän, säger Guro Henriksen vid den norska statistikmyndigheten SSB.

Därefter återfinns Charlottenberg på en andra plats, med nästan 15 procents omsättningsandel.

Foto: A. Dudar

Text: Redaktionen