Rusning efter populär säsongsvara – butiksägare dödshotas

2024 05 03

Det råder hysteri bland svenska trädgårdsentusiaster.

Dahlian kallas för “trädgårdens primadonna” och är just nu kanske den mest eftertraktade blomman i hela Sverige.

Folk i mängder köar till trädgårdsföretagen för att få chans att köpa Dahliaknölar. Bara i år är exempelvis lagret på 120 000 knölar hos webbutiken Dahlias by Linn nästan slutsålt, rapporterar Dagens industri.

Det kan jämföras med 27 000 sålda knölar förra året.

Rusningen och efterfrågan gör även att priserna ökar, till exempel på sorten Night silence som är särskilt eftertraktad.

Dessutom behöver försäljningen ransoneras.

– Den har vi höjt priset på och satt en begränsning på två per kund, annars köper folk upp allt och säljer dem vidare på Tradera för mycket mer pengar, säger Linnea Boqvist, som driver Dahlias by Linn, till tidningen.

Har blivit dödshotad

Trycket från sociala medier bedöms ha drivit på Dahliahetsen.

Och ibland går det långt över gränsen. Nyligen blev Linnea Boqvist dödshotad av en kund som råkat skriva fel postnummer i sin order och därför gick miste om sina knölar.

– Det är nästan på liv och död med de här dahliorna. Ibland undrar jag om det är pensionspengar eller barnens sparpengar folk handlar för, säger Linnea Boqvist.

"Gått för långt"

Sanna Ansbjer säljer också Dahliaknölar. Enligt henne står över 4 000 personer i kö för att få köpa just Night Silence.

Hon har sluppit ta emot dödshot, men reagerar på att intresset för blomman blir så pass fanatiskt.

– Jag tycker på ett sätt så har det gått för långt när det går till det stadiet, men samtidigt är det väldigt roligt att folk också är väldigt passionerade, säger blomsterhandlaren till P4 Skaraborg.

Relativt sällsynt

En av anledningarna till att blomman blivit så populär är att det finns så få av dem.

– De drivs inte i stor skala hos stora odlare. Det kan vara för att det inte finns odlare som har intresse, eller för att det blir svårt att sätta knölar på dem så att det blir lönsamt, säger Sanna Ansbjer.

Trots att försäljningen vuxit de senaste åren tror hon ännu inte att kulmen är nådd.

Foto: I. Iriser

Text: Redaktionen


JUST NU: Helt ny tv-kanal i Sverige – konkurrent till SVT

2025 10 22

En sprillans ny tv-kanal som tävlar om SVT:s kärnmålgrupp kommer att ha premiär till hösten.

I oktober lanseras gratiskanalen AfterWork TV, AWTV, som vill “möta den växande efterfrågan på innehåll som speglar och engagerar en mogen publik”.

Bakom satsningen står Pluto TV som har samlat profiler som bland annat Richard Olsson, känd från Bingolotto och Vem vet mest, och veteranen Agneta Sjödin till sina nya program.

Vi ser en tydlig efterfrågan på kvalitetsinnehåll som riktar sig till en publik som ofta förbises i dagens medielandskap. Med AfterWork TV ökar vi vårt redan stora utbud av gratis underhållning i Sverige och stärker vår position som streamingtjänsten som har något för alla. Säger Jesper Dahl, General Manager Pluto TV, Nord- och Central Europa, i ett uttalande.

"Målgruppen ska tas på allvar"

Utbudet kommer att bestå av nyproducerade svenska program. Personliga intervjuer och program om hälsa, träning, resor, husdjur och relationer är några exempel som nämns.

– Det är dags att vi tar denna målgrupp medialt på allvar och skapar innehåll åt och tillsammans med dem. Vi ska fokusera på glädje, energi och inspiration och vara en källa till positiva inslag i vardagen, säger Poppe Linge Gimling, producent och kanalchef, Afterwork TV.

Yvonne Ryding, som kommer att leda programmet “Skönhet med Yvonne”, jublar åt satsningen på en äldre målgrupp.

– En stor och viktig grupp med mycket potential, konstaterar hon i samma pressutskick.

LÄS MER: Rusning till biograferna – ny skräckfilm krossar förväntningarna

Piken mot SVT

Richard Olsson håller med.

Den tidigare SVT- och TV4-profilen kommer att vara programledare för “Nyfiken på”, ett reseprogram där programledaren besöker nya platser, städer och länder.

Han antyder även att det är just SVT:s traditionella tittargrupper man konkurrerar med.

– Det föds nya 60-åringar varje dag och då är det extra intressant att skattefinansierade statliga medier sviker sin kärnmålgrupp och hellre satsar på ungdomar som aldrig tittat på tv. Då är det det fantastisk att Pluto TV vill satsa på denna målgrupp genom att ta in AWTV i sitt programutbud, säger Rickard Olsson.

Premiären för Afterwork TV är den 23 oktober på Pluto TV. Kanalen kommer att vara tillgänglig både som linjär kanal och on demand.

LÄS OCKSÅ: Årets bästa tv-film är utsedd – finns på Netflix 

Foto: 

Text: Redaktionen


22okt2025

Nytt butikskoncept till Norden – kan komma till Sverige

2025 10 22

Sveriges nordiska grannländer satsar på ett nytt butikskoncept.

Det ansträngda säkerhetspolitiska läget i Europa och Norden gör att frågan om beredskap är högaktuell.

I händelse av krig eller annan kris kan livsmedelsförsörjningen drabbas hårt.

I Sverige uppmanas alla invånare att ha en viss beredskap hemma.

– Tänk efter hur du skulle klara dig en vecka utan vatten eller mat. Om du är förberedd kan du klara krisen bättre, framhåller MSB.

I de Sveriges nordiska grannländer planeras nu ett nytt butikskoncept med inriktning krisberedskap.

Nordiska satsningar

I Danmark, Norge och Finland förbereder man nu för att inrätta krisbutiker, rapporterar Dagligvarunytt.

I Danmark stärks 50 butiker över landet för att klara minst två dygn utan ström eller omvärldskontakt.

Norge ska förbereda närmare 100 butiker för att klara att hålla driften utan ström, varuleveranser eller betalningsfunktioner.

Den finska dagligvaruhandeln har tillsammans med statliga myndigheter i landet planer på 300 beredskapsbutiker.

Finland och Danmark har som mål att konceptet ska vara klart inom tre till fyra år.

Läs också: Priskollaps nära – folkkär produkt kan störtdyka i pris

Kan komma till Sverige

I nuläget finns inga liknande planer i Sverige.

Butikskedjorna önskar att staten ska gå in med resurser och riktlinjer för hur konceptet skulle kunna utvecklas.

– Att fullt ut förbereda en butik för långvariga och omfattande störningar är en mycket stor investering och innan det eventuellt görs bedömer vi att vi skulle behöva tydligare politiska ramar, uppger Coops pressansvarige Therese Knapp, till Dagligvarunytt.

Livsmedelsverket har tilldelats 30 miljoner kronor för pilotprojektet ”Robusta butiker”, för att ta fram lösningar som kan bli en modell för Sverige att arbete efter.

– Vår uppfattning är att det fortfarande saknas en tydlig kravbild. Den måste det offentliga definiera, och dit har vi ännu inte kommit, uppger Axfoods kommunikationsdirektör Sara Kraft Westrell, till Dagligvarunytt.

Läs mer: “Ser värre ut än Northvolt” – ny tung konkurs kan vänta i Sverige

Foto: L. Mimietz

Text: Redaktionen