Rusning efter oväntad produkt – har sålt slut direkt

2024 05 05

Modeexperter uttrycker förvåning över det enorma intresset över en ny klädesprodukt.

Den brittisk-italienska designerduon Jordanluca har presenterat en av modevärldens mer unika idéer.

Det rör sig om jeansbyxor som har vad som ska likna kissfläckar vid skrevet på byxorna som har fått stor uppmärksamhet under den senaste tiden.

Rusningen förvånar modeexperter, men faktum kvarstår att byxorna, som kostar 8000 kronor, har sålt slut direkt.

Det rapporterar TV4.

“Helt ny nivå”

Modeexperten Emilia de Poret förklarar att många aktörer försöker sticka ut med unika produkter och kommer på innovativa idéer på rullande band.

– Men kiss på byxorna, det är en helt ny nivå. Jag köper inte riktigt det här om jag ska vara helt ärlig, säger hon till TV4.

Djupare mening

Vidare förklarar de Poret att byxorna symboliserar någonting djupare.

– De säger att de här jeansen är anti-finansiell kapitalism och att det går så snabbt i samhället, så vi har inte ens tid att gå och kissa på toaletten, så vi kissar på oss i byxorna istället.

Starka reaktioner

Det är många som har uttryckt sina tankar om de ovanliga byxorna, och trots rusningen efter produkten så har Jordanluca inte vunnit över alla konsumenter.

– Du behöver inte längre vänta på toaletten, du kan bara göra ner dig själv och säga att det är designen, menar en person enligt New York Post.

– Varför skulle någon ta på sig detta?, frågar sig en annan.

– Det är så himla dumt, uttrycker en tredje.

“Kommer vara populärt”

En som helt har övertygats av produkten är Stavros Karelis, grundare av modebutiken Machine-A.

– Dess uttalade långsträckta byxor med klockad nederdel, liksom dess starka skräddarsydda erbjudanden, har placerat det högst upp på kundernas efterfrågan, säger han.

– Jag tror att varumärket kommer att bli extremt populärt under de kommande säsongerna och de kommer att etablera sig som en av de viktigaste modeaktörerna på internationell nivå.

Byxorna har fått stor uppmärksamhet i sociala medier där heta debatter pågår angående om det är en genial produkt eller bara ett märkligt mode-påhitt.

Foto: A. Beliaikin

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen