Rusning efter ovanlig produkt – “Ökning på 3 000 procent”
2024 02 17
Intresset för privata skyddsrum ökar nu dramatiskt.
Det har som bekant varit tuffa år där krig har brutit ut på flera håll runt om i världen och den internationella stabiliteten inte är densamma som den har varit.
Den ryska invasionen av Ukraina har för första gången på länge inneburit krig på europeisk mark, och regeringen har aviserat att risken för krig i Sverige inte är obefintlig.
Då har det svenska intresset för flera olika produkter som skulle behövas i kris ökat, däribland konserverad mat.
Ovanlig produkt
Nu kommer uppgifter om att även intresset för egna privata skyddsrum har ökat dramatiskt.
På grund av det rådande omvärldsläget och den internationella instabiliteten vill allt fler svenskar ha privata skyddsrum i trädgården.
Det rapporterar Expressen.
“Ökning på 3000 procent”
Victor Angelier, som är vd och grundare för skyddsrumsföretaget Nuclear bunker company, förklarar att intresset har varit enormt.
– Vi såg en ökning på 3000 procent i våra sökträffar de senaste två månaderna, säger han till Expressen.
Nuclear bunker company erbjuder olika typer av skyddsrum för privata ändamål.
Behöver öka
Regeringen har som bekant med statsminister Ulf Kristersson (M) och minister för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin (M) i spetsen uttryckt att Sverige behöver öka vad gäller de samhälleliga förberedelserna.
Det handlar bland annat om inspektioner av de 64 000 skyddsrum som finns runt om i landet.
I dagsläget har MSB två kontrollanter, men har för avsikt att anställa fler framöver.
– Vi kommer att behöva bli avsevärt många fler för att göra en kontroll på samtliga skyddsrum, säger Anders Johannesson som är chef för skyddsrumsenheten på MSB.
Vill veta
Även från offentligt håll har man märkt av ett ökat intresse för skyddsrum.
– Först och främst är man intresserad av var är mitt närmaste skyddsrum, räcker de till alla, är de okej att använda. Sedan brukar det ibland gå över till orosfrågor kring kriget och faran för krig, säger Anders Johannesson till SVT.
Foto: Shane
Text: Redaktionen