Rusning efter öl i Sverige – en produkt ökar med 70 procent

2024 03 15

Försäljningen av en specifik ölsort fullkomligt rusar i försäljning i Sverige.

De senaste åren har en utländsk tradition vuxit sig allt starkare även på svensk mark.

Högtiden firas under stora delar av mars månad – med den stora finalen nu på söndag 17 mars.

Det handlar om den irländska traditionen Saint Patrick’s Day som med besked omfamnar hela den svenska restaurang- och krogbranschen.

Då skjuts även försäljningen av ölen Guinness i höjden.

– Vi har sett ett allt större intresse för St. Patrick’s Day i Sverige under de senaste åren och försäljningen av Guinness har nått nya rekordnivåer, säger Ole Höglind, marknadsansvarig på Carlsberg Sverige som säljer och distribuerar Guinness på den svenska marknaden.

13 miljoner glas

Saint Patrick’s Day firas till minne av det irländska skyddshelgonet Patrick.

Över hela världen sluter över 70 miljoner människor upp på pubar, krogar, i festlokaler eller på hemmaplan för att fira det som beskrivs som Irlands nationaldag.

Guinness, betraktad som den irländska nationaldrycken, är en given del av firandet.

Det dricks mer än 13 miljoner glas av den mörka ölen i hela världen under just den 17 mars.

Ökar över 70 procent i Sverige

Sverige är inget undantag.

Under mars månad stiger försäljningen med över 70 procent under mars månad och rusar ytterligare de sista dagarna inför Saint Patrick’s Day.

– För två år sedan lanserades dessutom Guinness alkoholfri som har gjort att ännu flera har upptäckt Irlands svarta guld, säger Ole Höglind.

Parad i Stockholm

Det är förstås inte bara öl som ingår i traditionen.

En annan viktig del av firandet är den parad som genomförs i flera städer över hela världen. I Sverige återkommer sedan 2006 en egen parad som arrangeras av Svensk-irländska föreningen och avgår från Kungsträdgården i Stockholm på lördag klockan 15.

– Men det går också utmärkt att fira St. Patrick’s Day var du än befinner dig i landet.  Det är bara att kliva in på närmsta irländska pub och hänga med i festligheterna som pågår under hela helgen, konstaterar Carlsberg Sverige i ett pressmeddelande.

Fakta Guinness

- Kallas även för “Black Stuff”

- Började bryggas 1759 av Arthur Guinness i Dublin

- Säljs idag i över 120 länder

- För många synonymt med öltypen stout

Källa: Carlsberg Sverige

Foto: J. Olalde

Text: Redaktionen


Ny skatt på väg – ”2 160 kronor om året”

2025 03 24

Skattebetalarna ska bidra till ny kärnkraft i Sverige.

Det föreslår en statlig utredning som regeringen har tillsatt.

Enligt utredning ska kraftbolag som investerar i ny kärnkraft erbjudas ett garanterat elpris på 80 öre/kWh i över 40 år. Om elpriset är lägre än så, ska mellanskillnaden täckas av staten genom en ny elskatt. 

Enligt elbolaget Nordic Green Energy kan det innebära en ökad kostnad med 2 160 kronor om året för villaägare. En summa som många inte är beredda att betala. Hela 85 procent av Sveriges villaägare är inte beredda att stå för kostnaden, framhåller Nordic Green Energy med hänvisning till en ny Sifo-undersökning.

Enligt undersökningen kan villaägare i genomsnitt tänka sig att betala upp till 1 134 kronor om året för mer kärnkraft. Alltså betydligt mindre än 2 160 kronor om året.

– Att en så stor majoritet inte är villig att betala vad kärnkraften kostar visar på ett tydligt behov av att se över alternativa lösningar. Vi kan inte låsa oss vid kärnkraft som den enda vägen framåt, särskilt när det är en investering som kommer att belasta svenska hushålls plånböcker under många år framöver, säger Lars Jungerth, affärsområdeschef konsument på Nordic Green Energy.

– För att säkerställa att elen blir både hållbar och prisvärd måste vi parallellt satsa på teknisk utveckling och snabbare utbyggnad av förnybara energikällor, så att vi kan minska vårt fossilberoende.

Ebba Busch: Stora risken är att inte göra något

Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) har försvarat finansieringsmodellen.

– Den stora risken är att inte göra den här investeringen, har hon sagt i SVT:s Aktuellt.

Här är finansieringsplanen

Regeringens finansieringsplan för ny kärnkraft kan sammanfattas i tre delar:

Statlig lånefinansiering Statliga lån med låg ränta för byggkostnader ställs ut av Riksgäldskontoret för att finansiera investeringar i ny kärnkraft. Staten kommer stå för 75 procent eller 300 miljarder kronor av investeringen. Räntan på de statliga lånen höjs successivt under driftsfasen för att ge incitament att ersätta de statliga lånen med marknadsfinansiering.

Prissäkringsavtal Ett prissäkringsavtal upprättas mellan staten och kärnkraftsproducenten. Kraftbolagen garanteras ett elpris på 80 öre/kWh i över 40 år. För perioder då marknadspriset på el är lägre än det avtalade lösenpriset uppstår en kostnad för staten, som finansieras med en ny skatt på elkunderna. I de fall marknadspriset är högre än lösenpriset kommer staten att erhålla intäkter från differenskontraktet som kan föras vidare till elkonsumenten.

Risk- och vinstdelning Den tredje komponenten är en risk- och vinstdelningsmekanism som ger projektägaren en lägsta avkastning på sin investering. När reaktorn tas i drift delas projektets vinster i de bästa utfallen med staten och elkonsumenterna.        

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp Henrik Nyström Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Klassisk bensinkedja försvinner helt – efter 113 år

2025 03 24

En trotjänare i drivmedelsbranschen tackar för sig i år.

Det är en era som går i graven.

Så beskrivs situationen när de sista Shellmackarna nu fasas ut helt – vilket kommer att innebära det definitiva slutet för kedjan efter 113 år i branschen.

Senast i december 2025 kommer den sista av skyltarna att plockas ned, rapporterar sajten E55 på måndagen.

St1 tar över

Redan 2010 togs de drygt 190 svenska Shellstationerna över av St1, men fram till nu har flera av dem haft kvar sina ikoniska skyltar.

För två år sedan bestämde dock St1 att Shellstationerna skulle skyltas om.

Sedan dess har arbetet pågått.

– St1 har fattat beslutet att driva hela stationsnätet under det egna varumärket St1, meddelar drivmedelsbolaget.

Bara St1-skyltar

När St1 köpte merparten av Shells affärsverksamhet i Sverige för 15 år sedan omfattade köpet bland annat depåverksamhet, logistik, marina drivmedel och drivmedelsstationer samt ett raffinaderi.

Det skrevs även på ett långsiktigt licensavtal om att använda Shellvarumärket på stationsverksamheten.

Nu är det dock St1-skyltar som ska gälla för hela slanten.

Utvecklingen av vårt eget varumärke och dess erbjudande hjälper oss att vara än mer konkurrenskraftig och effektiv i en utmanade marknadssituation och vi kommer att uppnå det genom att vi fördubblar synligheten av St1-varumärket i marknaden, säger Daniel Wandebäck, ansvarig för St1:s stationsverksamhet i Sverige.

Sista skylten plockas ned i år. Foto: Shell i Sverige.

"Stärker varumärket"

Daniel Wandebäck förklarar även att St1:s vision är att bli den ledande producenten och försäljaren av koldioxidmedveten energi.

En vision som stärker varumärket och stödjer färdplanen för energiomställning, menar han.

– Stationsnätverket är den publika delen av St1s verksamhet och är en viktig kanal för att introducera mer och fler förnybara energiprodukter till våra kunder tillsammans med nya tjänster. 

LÄS MER: Inte skett på flera år – bensinpriset ändras kraftigt

Foto: E. Akyurt

Text: Redaktionen