Rusning bland bilister – “Kör långt för att få tanka detta”
2024 10 05
Intresset för så kallat blankdiesel ökar.
Blankdiesel, vilket är diesel utan inblandat biodrivmedel, lockar nu till intresse.
Vissa skogsmaskiner och traktorer kan få problem ibland om de tankas med vanligt diesel, men även vanliga bilister har fått intresse för blankdiesel.
Anledningen är att många tror att den typen av diesel är bättre för motorerna, och att det ger lägre förbrukning.
Det rapporterar Carup.
“Folk kör långt”
Nora Johnsson, verksam vid bensinkedjan Oljeshejkerna, förklarar att hon har märkt av en väldig efterfrågan.
– Det finns ett oändligt behov och folk kör långt för att få tanka, säger hon till Carup.
“Inga belägg, men vi lyssnar”
Johnsson menar vidare att man investerar ytterligare för att möta behovet.
Hon understryker att det är oklart huruvida den typen av diesel gör någon skillnad vad gäller förbrukning, men att man vill bemöta efterfrågan.
– Folk säger att de kommer längre på blankdieseln. Men för det har vi inga belägg, men samtidigt ska man lyssna på sina kunder, de är viktiga för oss.
“Har bra egenskaper”
Företaget Skelleftebränslen, som levererar i Norrland, menar att de utgår från så kallat blankdiesel.
– Diesel MK1 är vår standarddiesel. Produkten kallas även för blankdiesel och är fördelaktig när produkten ska lagras över en längre period.
– Diesel MK1 är ett utmärkt dieselbränsle med mycket bra köldegenskaper som lämpar sig utmärkt för vårt norrländska klimat. Diesel MK1 är vårt standardbränsle i hela vårt anläggningsnät.
Riktas kritik
Det finns dock kritik som riktas mot försäljning av blankdiesel, om många väljer att betala sig ur reduktionsplikten.
– Det leder då till ökade utsläpp, säger Sara Almqvist, chef för klimatanalys på Naturvårdsverket, till SVT.
Under de senaste åren har debatten om drivmedel, dess kostnader och effektivitet, samt reduktionsplikten, varit het.
På sistone har drivmedelspriserna sjunkit, men farhågor har uppstått om ökade priser när oljepriset stiger på grund av den pågående konflikten i Mellanöstern som inte tycks ha något slut i sikte.
Foto: E. Akyurt
Text: Redaktionen