Risk för vissa löntagare – kan bli utan ökning

2023 04 08

Anställda utan kollektivavtal kan bli utan löneökning.

Parterna i avtalsrörelsen har kommit överens om rekordhöga lönelyft om 4,1 procent för i år.

Dock kan anställda inom flera branscher där det inte finns några kollektivavtal bli utan löneökningar.

Ett exempel på en sådan bransch är restaurangbranschen, rapporterar SR.

– Det kan vara så att man inte får någon löneutveckling överhuvudtaget, eller till och med att arbetsgivaren vill sänka lönen för en, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Fria att bestämma själva

Företag med kollektivavtal är bundna till det centrala löneavtalet, där riktmärket för löneökningarna hamnade på 4,1 procent i år.

Företag utan kollektivavtal är däremot fria att själva sluta överenskommelser.

– Om vi får en löneutveckling som blir för hög, alltså att kostnadstrycket blir för högt, då kommer det innebära att man måste dra ner på personal. Jag tycker att man ska prata med sin arbetsgivare om hur det går för företaget och om det går att hitta någon typ av deal, säger Johan Grip, chefsekonom vid Företagarna.

Kommit överens

Det var efter långa förhandlingar som parterna kom överens om ett nytt industriavtal med en total ökning om 7,4 procent.

Under det första året är ökningen 4,1 procent och 3,3 det andra året.

– Visst, man hade kunnat önska sig ännu mer, men vi har ändå nått ett bra resultat, säger Marie Nilsson, förbundsordförande IF Metall till SVT.

Bra för konkurrenskraften

Såväl Marie Nilsson som Per-Olof Sjöö, förbundsordförande GS, tror att det finns goda förutsättningar för reallöneökningar nästa år.

Teknikföretagens förhandlingschef Tomas Undin understryker att avtalet är bra för Sveriges konkurrenskraft.

– I ett läge där det är svårt att förutse världsekonomins utveckling har vi nått ett avtal som blir en stabiliserande kraft på svensk arbetsmarknad under de två kommande åren, menar han.

Omfattar hundratusentals

SKR:s överenskommelse med Sobona och Kommunal omfattar mer än 400 000 medarbetare i kommuner och regioner.

Avtalet sträcker sig till den 31 mars 2024.

Foto: T. Barbhuiya

Text: Redaktionen


Willys och Hemköp stoppar populär produkt – gäller resten av 2024

2024 07 26

Axfood har gett besked om att matjätten sätter stopp för vissa livsmedel.

Under den senaste tiden har beståndet av surströmming uppmärksammats i Sverige.

Det råder stora utmaningar för odlare och surströmmingen bedöms i viss mån vara hotad.

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, har gett besked om att man sätter stopp för försäljningen av surströmming och annan fisk och skaldjur under resten av året.

Långsiktigt arbete

I WWF:s senaste fiskguide har strömming från Östersjön fått rött ljus. 

Det innebär att arten bedöms som hotad och helt bör undvikas.  

– Även om det inte är det småskaliga fisket som är det stora problemet, är strömmingsbeståndets biomassa lägre och åtgärder behöver vidtas, framhåller Axfood.

– Axfoods butiker kommer därför inte att sälja surströmming under säsongen 2024. Tillsammans med leverantörer ses nu olika hållbara lösningar över för att framöver kunna erbjuda surströmming på ett långsiktigt hållbart sätt framöver. 

“Borde inte tillåtas”

Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef, har uttalat sig om situationen.

– Det är det industriella och storskaliga trålfisket av sill/strömming för fodertillverkning som inte borde tillåtas eftersom det leder till utfiske och därför förstör möjligheterna för det kustnära och småskaligt garnfiske för konsumtion, till exempel surströmming.

“Blandade känslor”

En annan som har kommenterat saken är Urban Winther som är butikschef för en Willysaffär i Luleå.

– Det är ju verkligen blandade känslor. Jag har respekt för att den har blivit rödlistad och det är ju väldigt ont om strömming. De sista åren har vi inte alls fått tag i de volymer som vi önskar, säger han till Sveriges Radio.

– Det är ju en otrolig brist på det.

Nya räkor

Axfood ersätter även de svenska räkorna i butikerna av liknande skäl.

– Även den svenska räkan har rött ljus i WWF:s fiskguide. I och med att den dessutom förlorat sin miljömärkning från MSC har den tillsvidare ersatts av räkor från Norge i Axfoods butiker.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen