Risk för bråk: Många gör samma misstag på balkongen

2024 05 23

Sommarvärmen har kommit till stora delar av Sverige.

Då passar många på att flytta ut möbler och inreda balkongen.

Men i takt med att fler tar sig ut uppstår också risk för osämja mellan grannarna. 

Det framhåller fastighetsförvaltningen Sveriges Bostadsrättscentrum (SCB) i en ny granskning.

Enligt organisationen är det framför allt ett misstag som riskera att leda till osämja:  Många har inte koll på att det är förbjudet att grilla på balkongen.

Under fjolåret fick SCB in många klagomål om fenomenet. Nu vill organisationen uppmärksamma allmänheten om att det råder grillningsförbud på balkongen, även om det finns undantag.

– Att grilla på balkongen är endast tillåtet om föreningens ordningsregler godkänner det, betonar SCB i ett uttalande.  

Rökning och oväsen

Andra vanliga balkongrelaterade klagomål är rökning och oväsen. Det är dock två saker som kan vara svårare att påverka.

– Att röka på balkongen eller uteplatsen är inte något som föreningen kan förbjuda, konstaterar SCB.

Vid ordningsstörningar har dock bostadsföreningen rätt att agera.

– Det är alltid viktigt att vara respektfull mot sina grannar och inte störa mer än nödvändigt. Att bo i en fastighet med lägenheter innebär dock att det förekommer så kallade ”levnadsljud” som exempelvis barnskrik, säger Therese af Jochnick, Affärsområdeschef Juridik på̊ SBC, och tillägger:

– Men andra ordningsregler bestäms av föreningen. Om man upplever problem med att en granne stör och inte märker en beteendeförändring efter att själv ha sagt till ska styrelsen kontaktas för att vidta åtgärder och få störningarna att sluta.

Det här gäller på balkongen

- Bostadsföreningar bestämmer vilka ordningsregler som gäller

- Ordningsreglerna ska vara rimliga och de saker som är allmänt förekommande får inte förbjudas – i övrigt är det helt upp till föreningen att bestämma

-  Att grilla på balkongen är ofta förbjudet, men kan vara tillåtet i vissa föreningar, så länge det inte utgör en fara för brand. Enskilda fester och hög musik kan också tillåtas men vid de tillfällena är det fortfarande viktigt att visa hänsyn till sina grannar

- Det går bra att pynta balkongen - så länge inte fastigheten påverkas går det bra att dekorera med exempelvis insynsskydd och blomlådor. Vill man däremot borra eller måla behövs föreningens godkännande

Källa:  SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB

Foto: M. Peacock 

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 04

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


Julprodukt på Ikea har blivit viral – nu vill alla ha den

2024 12 04

En vara i den mer juliga kategorin har orsakat uppståndelse på Ikea.

Konsumentmakten är stor hos influencers på sociala medier.

I höstas rapporterades det om kundrusning till Rusta för att köpa en dekorationslampa i form av en enhörning som hade blivit viral på Tiktok. Lågpriskedjan Normal har tagit steget längre och byggt stora delar av sina framgångar på att deras produkter marknadsförts i liknande forum.

Nu har turen kommit till Ikea.

Blivit viral: fördubblad försäljning

Det är blockljuset med namnet “Gränsskog” som börjat flöda på Instagram och Tiktok, framför allt i Danmark.

Och trenden har inte gått Ikea obemärkt förbi, skriver danska Boligmagasinet.

– Vi har faktiskt sett en fördubbling av försäljningen den senaste tiden, säger Rikke Andersen, presschef på Ikea Danmark, till tidningen.

Succén har dock låtit vänta på sig. Ikea tog nämligen in ljuset i sitt sortiment redan förra året.

Vi har haft ljuset i vårt sortiment sedan januari 2023 och började se det bli populärt på sociala medier förra året. Men det är först nu som det verkligen slår till, säger Rikke Andersen.

Säljs även i Sverige

“Gränsskog” finns förstås även i de svenska varuhusen. 

Ljuset kostar 149 kronor och karaktäriseras av sin kraftiga stomme, sina tre vekar och brinntiden på 50 timmar.

Men det är främst i våra grannländer som ljuset blivit en viral hit, då även Norge har hakat på trenden.

– Speciellt i Danmark har det tagit fart. Vi har inte märkt av den stora efterfrågan i Norge än, men den kommer nog, säger Stine Odland, kommunikationschef på Ikea Norge, till Dagbladet.

Ljuset "Gränsskog" gör galen succé i Danmark och Norge. Foto: MarcusOscarsson.se

Designern: Onödig uppståendelse

Att det är ett ljus som blir viralt vid juletid är kanske ingen överraskning. Ljusförsäljningen går generellt upp markant den här tiden på året.

Inredningsarkitekten, stylisten och designern Tone Kroken Horten är dock generellt tveksam till modeflugor som dessa.

Hon menar att uppståndelsen är onödig.

– När det gäller en del av de här sakerna går man banans, oavsett alla normer och regler. Du måste bara ha det.

Men till skillnad från andra prydnadsföremål kan designern förstå tjusningen för ljus som Gränsskog. Den har ett värde och är inte bara rent dekorativ.

– Jag älskar kubljus, och de tre vekarna ger mycket ljus. Att många vill ha det här är kanske för att det sticker ut och är lite större än andra.

LÄS MER: Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

Foto: A. Kolmacka resp A. Piacquadio

Text: Redaktionen