Riktar meddelande till Facebook-användare – “Tipsat att man kan bli rik”

2024 03 31

Facebook-användare bör vara uppmärksamma på den ökande mängden bluffannonser.

Bedragare har under den senaste tiden riktat allt större resurser på bluffar som genomförs på sociala medier.

I synnerhet använder man Facebook för att lura människor.

Det handlar om flera olika metoder som bland annat innefattar så kallade “deepfakes”, chockerande besked och bilder på skadade kändisar.

Det rapporterar Källkritikbyrån.

“Tipsat att man kan bli rik”

Exempelvis handlar det om bluffannonser där bedragare försöker få användare att klicka på länkar och få förtroende med hjälp av fejkade citat från kändisar.

I en fejkad Expressen-artikel framgår att Bianca Ingrosso tipsar om hur man kan tjäna pengar enkelt.

– I “artikeln” påstås att Stina Nilsson, när hon gästat Bianca Ingrossos tv-show, tipsat om att man kan bli rik genom att använda en app för automatiserad trading, förklarar Källkritikbyrån.

Folkkära kändisar

I bluffannonserna används ofta folkkära kändisar för att lura in användarna i ett falsk trygghet.

Bianca Ingrosso, skidåkaren Stina Nilsson och skådespelerskan Helena Bergström är tre som använts.

– Föreställ dig nu hur mycket pengar som kommer att finnas i balansräkningen om en månad. På bara en månad kan dessa 2550 kr förvandlas till 60 000 eller 70 000 kronor!, är ett fejkat citat från Stina Nilsson i en av de falska artiklarna.

Facebook-användare uppmanas nu att vara försiktiga med vilka länkar man klickar på och att undersöka sidorna som publicerar.

Bedrägerierna ökar

Totalt ökade mängden bedrägeribrott i Sverige under det gångna året med nästan 22 procent, och ofta rör det sig just om investeringsbedrägerier.

– Polisen kan konstatera att anmälningarna av bedrägeribrott ökade totalt med 21,9 procent under 2023. Den största ökningen rörde investeringsbedrägerier, som ökade med 54,7 procent, förklarar polisen.

Ofta internationellt

Ofta kan det vara internationella aktörer som står för bedrägerierna.

– Investeringsbedrägerier är en internationell brottslighet som ofta startar med annonser på digitala plattformar, meddelar polisen via sin webbsida.

– Brottsoffret får kontakt med gärningsmannen som säger sig ha ett erbjudande om en mycket lönsam investering, till exempel i kryptovalutor.

Foto: B. Jordan

Text: Redaktionen 


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Bluff på ICA – kunderna kommer inte att bli glada

2025 04 11

Ica och flera andra matjättar anklagas för att vilseleda sina kunder.

“Superklipp” och rabatter duggar tätt i matbutikerna.

Och det är många som lockas av de till synes attraktiva erbjudanden i tider när matpriserna ökar kraftigt.

Men i själva verket sparar kunden ofta inte alls så mycket pengar på extrapriserna som man kan tro av reklamen, framhåller Sveriges konsumenter enligt SVT.

Enligt organisationen skiljer sig erbjudanden om “tre för två”, styckpriser eller röda siffror knappt från ordinarie pris.

– Det är vilseledande. En rabatt ska innebära en stor prisskillnad jämfört med ordinarie pris, men det är sällan fallet, säger Maria Wiezell som är konsumentjuridisk expert på Sveriges konsumenter, till tv-kanalen.

Pekades ut av myndighet

Ica var, tillsammans med bland annat Willys och Hemköp, en av matbutikerna som också pekades ut av Konsumentverket förra året.

Kedjan fick då samma typ av kritik. Enligt en granskning från myndigheten gav annonsbladen intrycket att produkter hade fått lägre pris, utan att det tidigare lägsta priset framgick, rapporterade TV4 vid tillfället.

Det strider mot prisinformationslagen, menar Konsumentverket som krävde åtgärder.

Kampanjkritik

Även Icas så kallade multikampanjer, “köp 2 betala för 1”, har särskilt uppmärksammats av oberoende sajten Matpriskollen.

Kritiken handlar om att kedjorna flyttar lager från butikerna till kundens hem och ökar matsvinnet.

– Ica har den största ökningen mot förra året, men även tidigare har Ica varit drivande med multierbjudanden. Detta verkar vara en försäljningsstrategi man fokuserar ännu hårdare på, sade Ulf Mazur, sajtens vd och grundare, i höstas. 

Har inte svarat

Ica har inte svarat på kritiken. SVT har sökt matjätten utan resultat.

Enligt Sveriges konsumenter saknas det idag ett tydligt regelverk för hur stor skillnaden måste vara mellan ordinarie och rabatterat pris. “Röda siffror” innebär därmed inte att varan per automatik kostar mindre än normalt.

– Regleringen borde tydliggöra vad som räknas som en rabatt. I nuläget är det upp till butikerna, säger Maria Wiezell.

Foto: ICA-gruppen

Text: Redaktionen