Riktar hård kritik – “Fullständigt huvudlöst”

2023 02 14

Miljöpartiets Per Bolund är kritisk till regeringens miljöpolitik.

I november 2021 signerades ett samarbetsavtal mellan Sverige och Ghana under ett klimatmöte i Glasgow.

I och med avtalet satsar regeringen hundratals miljoner kronor på att minska utsläppen i länder som Ghana, Dominikanska Republiken och Nepal.

Detta för att kompensera för utsläppen som sker i Sverige.

Nu skickar Per Bolund (MP) en uppmaning till statsministern om att överge utsläppskrediterna, rapporterar DN.

“Vi är oroliga”

Bolund menar att regeringen kidnappat tidigare aktörers satsningar för sina egna syften.

– Ja, det har de absolut. Vi är oroliga över att man kommer att använda dem för att minska ambitionerna i Sverige. Den här regeringen genomför projekten samtidigt som de skär ner kraftigt på klimatpolitiken i Sverige, säger han.

“Fullständigt huvudlöst”

Han anser även att det är i Sverige som satsningar bör göras för att motverka klimatkrisen.

– Det är fullständigt huvudlöst att sänka klimatambitionerna i Sverige och i stället förlita sig på internationella projekt. Vi har alltid sett den här typen av insatser som kompletterande. De får aldrig ersätta utsläppsminskningar som vi gör här och nu, säger Bolund.

Klimatminister Romina Pourmokhtari (L) har försvarat satsningarna.

Skrev avtal

Det var under klimatmötet COP26 som Sverige och Ghana undertecknade ett samförståndsavtal gällande klimatsamarbete.

– Detta samförståndsavtal ska ses som ett tecken på ledarskap och det är vår avsikt att sätta ribban högt när det gäller klimatsamarbeten. Detta är grunden för vårt fortsatta samarbete och tillsammans kommer vi att höja klimatambitioner och påskynda vår övergång till hållbara samhällen, sade Energimyndighetens generaldirektör Robert Andrén då.

“Viktigt steg”

Ghanas minister för miljö, vetenskap, teknik och innovation Kwaku Afriyie och Sveriges dåvarande miljö-och klimatminister Per Bolund deltog vid mötet.

– För Sverige och Ghana är detta ett viktigt steg i riktning mot att underlätta internationellt samarbete för att uppfylla målen i Parisavtalet och värna vår miljö, förklarade Energimyndigheten.

Foto: N. Andersson regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryska folket drar i nödbromsen – 50 procents skillnad

2025 12 19

Den första veckan i januari firar Ryssland nyår med pompa och ståt. Hela landet stängs praktiskt taget och många ryssar tar semester.

I år präglas dock perioden av stora oroligheter.  

Det kärva ekonomiska läget tvingar den ryska befolkningen att hålla hårt i plånboken.

Hushållen förväntas spendera i genomsnitt 14 000 rubel (175 dollar) under semestern – en minskning med nästan 50 procent jämfört med föregående år, rapporterar oberoende Moscow Times med hänvisning till en undersökning från marknadsanalystjänsten Avito. 

– Stigande inflation samt högre priser på mat, el och vatten och kläder tvingar konsumenterna att spara pengar, säger den ryske ekonomiprofessorn Alexander Safonov, enligt tidningen.

– Folk begränsar sina inköp och utgifter, inklusive utgifter till nyårsfiranden. Oavsett hur mycket man tjänar är den allmänna trenden att minska sina utgifter, fortsätter han.

LÄS MER: Varnar för attack 2027 – USA skickar vapen i rasande takt

Klassiska varan försvinner

Flera nyckelingredienser under det ryska nyårsfirandet har noterat kraftiga prisökningar – bland annat klassikern röd kaviar som numera blivit en lyxvara för de flesta hushåll.

– Den kommer bara finnas som ett ”symboliskt inslag” i många hem, berättar Alexander Safonov.

Enligt professorn blir årets nyårsmenyer bli betydlig glesare än tidigare.

– För många familjer kommer högtidsmåltiderna att begränsas till traditionella rätter som sallad Olivier, ett litet urval av drycker och billiga grönsaker och frukt, säger han.

Sallad Olivier, också känd som rysk sallad, är en klassisk rätt i Ryssland. Den består huvudsakligen av potatis, ägg och majonnäs.

LÄS OCKSÅ: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det 

Foto: V. Adutskevich

Text: Redaktionen


18 dec 2025

Ändrade regler för bilkörkort – begränsning slopas

2025 12 19

Regeringen går vidare med en lagrådsremiss för ändrade regler kring bilkörkortet.

Vägen till att ta ett svenskt körkort ska nu bli enklare.

Det meddelar regeringen idag.

– Nu gör vi det lättare att övningsköra. Kravet på introduktionsutbildning för övningskörning ska slopas, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsson (KD), i ett uttalande.

Inte fått önskad effekt

Den första januari 2006 infördes kravet på att gå en introduktionsutbildning innan man börjar övningsköra.

Kravet gäller både för den som kör och den som sitter bredvid som handlare.

Men regeringen anser inte att förändringen har fått önskad effekt.

– Detta är en förenkling som kan leda till mer mängdträning eftersom förslaget bedöms underlätta för blivande förare att övningsköra med flera handledare. Kravet på introduktionsutbildning har inte haft avsedd effekt och nu föreslår regeringen att det tas bort, säger Andreas Carlson.  

LÄS OCKSÅ: Kristersson går ut med varning – om bensinbilar

Studier visar

Nu har alltså regeringen beslutat att gå vidare med att avskaffa kravet.

– Studier har visat att introduktionsutbildningen har haft liten eller ingen effekt på strukturen, innehållet och omfattningen i övningskörningen och att den därför inte uppnår de avsedda målen, uppger regeringen.

– Eftersom introduktionsutbildningen inte bidragit till att öka kvaliteten på den privata övningskörningen för behörighet B, anser regeringen att det inte finns skäl att behålla den nuvarande ordningen.

Beskrivs som en begränsning

Förhoppningen från regeringens sida är att det slopade kravet ska möjliggöra mer övningskörning för den som är på väg att ta körkort.

– Kravet på introduktionsutbildning utgör dessutom en tröskel vid privat övnings­körning och kan inskränka möjligheten att smidigt kunna övningsköra privat med flera handledare, exempelvis föräldrar eller andra släktningar, uppger regeringen.

– Att ta bort kravet ökar möjligheterna till mängdträning, vilket medför att de blivande förarna kan komma bättre förberedda till förarprovet.

LÄS OCKSÅ: Helt unik fabrik ska byggas i Sverige – ska stå färdig 2028

Foto: A. Lazic resp Transportstyrelsen

Text: Redaktionen