Riksbanken ställer krav på svenska folket – måste tänka om

2024 02 22

Trots att inflationstakten ökade mer än väntat i januari lever hoppet om räntesänkningar före midsommar.

Det framhåller vice riksbankschefen Martin Flodén i en intervju med Di.

Riksbankstoppen är dock tydlig med att det finns riskfaktorer som kan förändra prognosen. Inte minst företagens  agerande.

Flodén framhåller att företagens prissättningsbeteende måste hålla en rimlig nivå och varnar för en situation där ”företagen tycker att de måste ha full kompensation för kostnadsökningar”.

Vice riksbankschefen anser att det i dag råder en stor osäkerhet kring företagens prissättningsbeteende.

– Hittills har vi sett företagen kompensera sig i hög utsträckning för kostnadsökningar, till skillnad från löntagare som inte har kunnat göra det. Det normala är att företagen inte fullt ut, utan bara delvis för över kostnadsökningar till konsument, säger Flodén till tidningen.

Ställer krav på konsumenter

Riksbankstoppen ställer dock inte bara krav på företagen.

Han vänder sig även direkt till konsumenterna. I dagsläget finns det en för hög acceptans för företagens kostnadsökningar, enligt Martin Flodén.

– Vi vill komma tillbaka till en miljö där man inte tar för givet att prishöjningar kommer att accepteras, utan att man tänker efter noga. Och där kunderna inte heller förväntar sig att priserna ska öka hela tiden, säger han till Di.

Risken har minskat

Riksbanken publicerar nästa räntebeslut den 27 mars.  

Det ekonomiska läget har ljusnat, enligt förste vice riksbankschef Anna Breman. Det uppgav hon under gårdagen vid ett anförande hos Stockholms Handelskammare.

– Risken för att inflationen ska bita sig fast på för hög nivå har minskat de senaste månaderna. Som vi kommunicerade vid vårt senaste penningpolitiska möte ska penningpolitiken inte vara mer åtstramande än nödvändigt, sa Breman.

Samtidigt varnade hon för potentiella motgångar.

– Vi måste ha beredskap för att det kan komma bakslag, sa förste vice riksbankschefen  och pekade särskilt på de geopolitiska spänningarna, en fortsatt svag krona och en osäkerhet kring företagens prissättningsbeteende.

Foto: Väla

Text: Redaktionen


JUST NU: Sverige får 18 miljarder kronor

2025 07 09

EU-kommissionen ska betala ut 1,6 miljarder euro, motsvarande 18 miljarder kronor, till Sverige.  

Det är den första utbetalningen inom ramen för EU:s facilitet för återhämtning och resiliens (RRF) – ett stort återhämtningspaket som syftar till att stärka medlemsländernas återhämtning efter pandemin och bidra till den gröna och digitala omställningen.

Utbetalningen motsvarar ungefär hälften av den summa som Sverige ska tilldelas.

– Utbetalningen sker efter att Sverige i december skickade in sin första betalningsansökan till kommissionen och omfattar huvudsakligen åtgärder som genomfördes 2020–2022, framhåller regeringen i ett uttalande.

Åtgärderna som pekas ut inkluderar satsningar på grön återhämtning, utbildning och omställning, utbyggnad av bredband och investeringar för bostadsbyggande.

Bidraget från EU har betalats ut efter att Sverige kunnat visa att åtgärderna genomförts.

Många åtgärder kopplas till samma projekt

Den svenska återhämtningsplanen, som RRF stödjer, innehåller sammanlagt 52 mål och delmål som är kopplade till olika reformer och investeringar.

EU-kommissionen kommer att övervaka hur målen följs fram till slutet av nästa år.

– Av kostnaderna i den svenska planen kan 44 procent kopplas till klimatomställningen och 21 procent till den digitala omställningen, framhåller regeringen.

Det här är EU:s återhämtningspaket

EU:s facilitet för återhämtning och resiliens (RRF) är unionens största återhämtningsprojekt sedan Marshallplanen.

Stödpaket ska:

  • lindra pandemins ekonomiska och sociala effekter
  • se till att EU-länderna är mer resilienta, hållbarare och bättre förberedda på den gröna och den digitala omställningens utmaningar och möjligheter
  • göra EU klimatneutralt till 2050
  • bidra till övergången till digital teknik i EU
  • skapa nya jobb och få fart på tillväxten.

Källa: EU-kommissionen

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Anstormning till butiksöppning – ”extremt kaos” hela veckan

2025 07 09

Amerikanska Costco har öppnat sitt andra varuhus i Sverige.

I början av juli invigde kedjan butiken i Bernstorp utanför Malmö.

Några dagar senare är succén ett faktum.

Kön för att lösa ett medlemskort till Costco var 200 meter lång i helgen, rapporterar Sydsvenskan.

”Extremt kaos”

Helen Johnsson från Bjuv besökte Costcos nya butik under öppningsdagen.

Hon driver också Facebook-gruppen ”Costco Sweden Malmö community”, som snabbt fått över 45 000 medlemmar.

– Det har varit sådant extremt kaos. Köer varje dag, särskilt vid öppningsdags, säger kvinnan till Sydsvenskan.

Söndagen var särskilt intensiv, enligt Helen Johnsson.

–  Det var katastrof för att det var sista dagen med öppningserbjudandena. De måste ha sålt otroligt mycket, medlemskorten har tagit slut minst två-tre gånger.

Måste vara medlem

Costco är en varuhuskedja med en medlemsklubb. För att kunna handla i kedjans varuhus måste man vara medlem.

– Syftet med verksamheten är att medlemmar ska kunna handla kvalitetsvarumärken till lägsta möjliga pris, uppger Costco i ett uttalande.  

LÄS MER: Konkurrenten knappar in på Ica – “Avståndet aldrig varit mindre”

FAKTA: Costco

- I dag har Costcos hundratals varuhus och kontor över hela världen och erbjuda ett stort utbud av varor.

- Medlemskortet är giltigt över hela världen på mer än 875 platser i USA, Puerto Rico, Kanada, Mexiko, Island, Storbritannien, Frankrike, Spanien, Korea, Taiwan, Kina, Australien, Nya Zeeland och i Sverige.

Källa: Costco Sweden

LÄS OCKSÅ:

Electrolux går ut med varning till kunder

Coop ger nytt besked om butiker – efter miljardförlusten

Foto: Tokaijiru

Text: Redaktionen