Resenärer rasar – får inte kramas

2024 10 20

Kraftig kritik riktas nu mot en flygplats som har infört ett uppmärksammat förbud.

Den Nya Zeeländska flygplatsen Dunedin Airport har infört ett nytt förbud.

Den som lämnar av en person som ska flyga via flygplatsen får bara stå och kramas vid drop off-zonen i max tre minuter.

Det framgår på skyltar vid flygplatsen, och den som önskar ett längre farväl uppmanas att ta sig till parkeringen en bit bort, rapporterar CNN.

Resenärer rasar

Resenärer har nu tagit till sociala medier för att uttrycka sitt missnöje mot det nya förbudet.

En person skriver följande på Facebook:

– Man kan inte sätta en tidsgräns på kramar, det är inhumant!

Hänvisar till studie

Daniel De Bono, vd för Dunedin Airport, tog upp ämnet i en intervju med RNZ radio på Nya Zeeland.

Han beskrev flygplatser som ”känslohärdar” och pekade på en studie som visade att det räcker med en kram på 20 sekunder för att få en explosion av ”kärlekshormonet” oxytocin och menade att om kunderna får komma fram snabbt kan fler människor få fler kramar.

Vill få fart på flödet

Bakgrunden till införandet är att flygplatsen vill få fart på flödet av människor som rör sig genom flygplatsen.

– Maximal kramtid tre minuter. För längre avsked vänligen använd parkeringen, står på skyltarna.

Tidigare skyltar var inte lika roliga och påminde förare om att bilar som lämnades utan uppsikt riskerade att straffas och debiteras 70 dollar, rapporterar Nya Zeeländska The Press.

Blir värre

Kramar kan vara viktigare än man tror i sammanhanget.

Under de senaste åren har nämligen “air rage” - alltså den frustration och irritation som många känner när de reser, ökat kraftigt.

– ”Air rage” ökar i en alarmerande takt, rapporterar The Independent.

– International Air Transport Association säger att antalet ”oregerliga incidenter” ökade med hälften 2022 och återigen med en sjättedel förra året. Och härdsmältor mitt under flygningen har blivit värre under sommaren 2024, enligt Ryanairsverkställande direktör Michael O'Leary.

Han berättade för The Independent att ”air rage” nu orsakar allvarliga problem på bolagets flygningar i en takt av ungefär ett i veckan - och att mycket av störningarna orsakas av alkohol.

Foto: Chuttersnap

Text: Redaktionen 


Svensk bilist fast i fartkameran – ursäkten väcker rubriker utomlands

2024 12 12

Två gånger i år har en svensk man i 50-årsåldern åkt fast för fortkörning.

Och hans ursäkt är ganska uppseendeväckande.

Nekade till att ha suttit vid ratten

Första gången fastnade mannen på fartkameran på E22 i Västerviks kommun.

Trots bilderna förnekade 50-åringen bestämt att det var han suttit bakom ratten. 

Vem det var på bilden kunde mannen inte svara på, men uppgav att hans bil används frekvent av familjen och att han har flera anhöriga som liknar honom till utseendet.

Efter att tingsrätten jämfört fartkamerans bilder med pass- och körkortsbild drogs slutsatsen att det visst var samma man, rapporterar Barometern.

Han dömdes därmed för brott mot trafikförordningen till 2 000 kronor i böter.

Uppmärksammas i Norge

Nu får incidenten uppmärksamhet utomlands.

Det är den norska tidningen Dagbladet som drar upp historien och gör rubriker av händelsen.

Även konsumentmagasinet Elbil24 från Norge sprider nyheten.

– Ibland kan det vara svårt att erkänna att man har gjort fel. Det gäller i allra högsta grad en svensk bilist, skriver tidningen.

I artikeln hånas svenskens ursäkt om att det var någon annan på fartkamerans bild.

– Bara en identisk tvillingbror, som mannen inte har, kunde få dem (tingsrätten, red. anm.) att tvivla på vem som körde bilen, står det i texten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Blev tagen igen

Historien tar dock inte slut där.

Samma man blev senare tagen i en ny fortkörning. Han hade då återigen åkt fast i en fartkamera då han körde 98 kilometer i timmen på en 90-väg.

Den här gången hade 50-åringen en ny ursäkt.

I rätten uppgav han att han inte varit i närheten av platsen och inte vet var han var det aktuella datumet. Han sa att det var hans pappa på bilden från fartkameran, skriver Barometern om händelsen.

Ny böter

Tingsrätten köpte dock inte den förklaringen heller och det blev 1 500 kronor i böter för hastighetsöverträdelse.

Även detta uppmärksammas i Norge, där bötesbeloppen är högre för fortkörning än i Sverige.

Alla följer inte hastighetsbegränsningen. Vissa nekar också till att ha kört för fort, konstaterar Dagbladet.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 12

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen