Resegigant i konkurs – precis före högsäsongen

2024 06 09

Ett av Europas största företag inom resebranschen går i konkurs.

Beskedet kommer precis före högsäsongen då sommarens semesterresor är på väg att dra igång.

Tredje störst i branschen

Det handlar om den tyska researrangören FTI Group, Europas tredje största bolag i sin bransch.

Företaget, som har 11 000 anställda över hela världen och som erbjuder resor till fler än 40 destinationer på planeten, bekräftar på sin hemsida att man ansöker om insolvens, det vill säga grund för konkurs.

– Efter en lång och komplex investerarprocess tillkännagavs inträdet av ett konsortium i april 2024. Sedan dess har bokningssiffrorna dock legat långt under förväntningarna trots de positiva nyheterna, beklagar FTI Group i en kommentar.

Kan inte betala

Konkursen har gett eko även utanför Tysklands gränser. Exempelvis uppmärksammar den norska stortidningen Dagbladet beskedet med stora rubriker.

Den tyska resejätten förklarar att man inte längre kan betala sina skulder.

– Dessutom har många leverantörer insisterat på förskottsbetalning. 

– Som ett resultat av detta uppstod ett ökat behov av likviditet, som inte längre kunde överbryggas förrän investerarprocessen avslutades. Ansökningen om insolvens har därför blivit nödvändig av rättsliga skäl.

Överöses av upprörda samtal

FTI Group försäkrar att man gör allt för att stödja resenärer som påverkas av konkursbeskedet. 

Enligt Reuters handlar det om tusentals drabbade semesterfirare.

Alla resor som planerat att äga rum efter 4 juni kommer antingen behöva ställas in helt eller enbart delvis genomföras.

Man har även upprättat en “hotline” som resenärer kan ringa då frågor från oroliga turister strömmar in till företaget efter det plötsliga beskedet.

– Vi jobbar just nu hårt för att redan påbörjade resor ska kunna genomföras som planerat, understryker FTI Group.

Tyska regeringen reagerar

Nyheten om att den stora researrangören är på väg in i konkurs har väckt reaktioner ända uppe hos den tyska regeringen.

Finansdepartementet i Tyskland har kallat beskedet för “tragiskt”.

– Regeringen måste undersöka i detalj vilken effekt insolvensen kommer att ha på finansieringen av återhämtningsstöd som den beviljat FTI under pandemin, framhåller en talesperson för departementet enligt Reuters.

Även utrikesdepartementet har uttalat sig.

Man betonar att turistnäringen och den tyska försäkringskassan ska säkerställa att strandade turister kan ta sig hem säkert.

Foto: D. Gold resp E. Jong

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 04

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Nya besiktningsregler – om bilen är så här gammal

2024 12 04

Reglerna för bilbesiktning kan vara på väg att ändras.

Ändringen avser en regel som infördes 2018 och som då innebar att en viss typ av bilar inte längre behöver besiktas.

Det gäller fordon äldre än 50 år som då befrias från besiktning.

En förutsättning för att bli befriad från besiktning är att fordonet har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom de senaste 2 föregående kalenderåren för att undantaget ska börja gälla, framhåller Transportstyrelsen på sin hemsida.

Uppgifter: regeln kan försvinna

Den nya förändringen skulle kunna innebära att regeln försvinner – med andra ord att dessa äldre bilar måste börja besiktas igen.

Uppgifterna kommer från bilmagasinet Klassiker som ska ha tagit del av dem från Transportstyrelsen.

Det är viktigt att klargöra är att det ännu inte finns något förslag från Transportstyrelsen, men uppgifter som nått redaktionen genom olika källor tyder på att ett sådant är under framställande, skriver tidningens chefredaktör Carl Legelius.

Pågår arbete

Transportstyrelsen har själva bekräftat att det pågår ett arbete med att se över och uppdatera flera föreskrifter.

I dem ingår just regler om kontrollbesiktning.

– Inom kort ska förslag skickas ut på remiss och då kommer samtliga organisationer, besiktningsorgan och även enskilda kunna svara på remissen, säger Transportstyrelsens kommunikatör Sofia de Bourg Wetterlund till tidningen Vi Bilägare.

LÄS MER: Nya regler på gång: många ägare kan tvingas skrota sina bilar

Nya miljökrav på gång

Redan i våras initierade Transportstyrelsen flera åtgärdsförslag vid fordonsbesiktningar. 

Anledningen var då primärt att Sverige för femte året i rad var ett av EU:s sämsta länder gäller att följa miljökraven.

Då framhöll myndigheten att man vill invänta EU:s nya besiktningspaket innan de nya reglerna träder i kraft.

– Vi har länge pekat på bristerna i dagens regelverk och är positiva till de nya åtgärdsförslagen, sade Tord Fornander, ordförande i Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, vid tillfället.

LÄS MER: Nya regler kan bli aktuellt när du ska besiktiga bilen

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen