Rektor förbannad – skola hotar bötfälla ätande elever

2023 09 15

Måttet är rågat på Thoren Business School i Örebro.

Skolan har fått stora problem i matsalen.

Elever går dit och äter flera gånger om dagen – och ibland kommer ungdomar och lunchar som inte ens går på skolan.

Det har fått rektor Fredrik Berg att både reagera och agera, rapporterar Nerikes Allehanda.

Hotar med böter

Ett mejl har skickats ut till såväl vårdnadshavare som elever där rektorn uttrycker sin frustration över problematiken.

Det hotas också med “ekonomiska konsekvenser”.

Enligt en elev i årskurs tre på gymnasieskolan stod det att man kunde få böter på 500 kronor.

– Jag ville prova något nytt, för att få resultat. För min viktigaste arbetsuppgift är trygghet och studiero, motiverar Fredrik Berg utskicket enligt NA.

"Lät hotfullt"

Avgiften skulle enligt mejlet faktureras till eleven eller familjen om man åt mer än en gång per dag, rapporterar P4 Örebro som också tagit del av utskicket.

– Jag är fullt medveten om att mitt meddelande hos några stycken har landat i att några tyckte att det lät hotfullt, säger Fredrik Berg till radion.

Han förtydligar att beslutet inte är fattat – utan att det handlar om någonting skolan överväger för att täcka de extra kostnader som medföljer ordningsstörningarna.

Beklagar misstolkning

Elever som lokaltidningen pratat med beskriver att mejlet kom som en chock och att innehållet upplevs som en bestraffning.

De menar att man inte hinner äta sig mätt på den korta lunchrasten och därför behöver gå två gånger.

Rektorn hävdar dock att mejlet i synnerhet var riktat mot obehöriga elever som förstör, och beklagar om det misstolkats.

– Någonstans måste skolan och jag som rektor sätta ner foten och säga någonting när det går över styr, säger Fredrik Berg.

Omdebatterad fråga

Under det senaste året har frågan om barnens mat i skolan blivit högst aktuell.

I samband med att matpriserna började stiga mot slutet av förra året inkom larm efter larm från skolor som noterade kraftiga förändringar i elevernas beteende.

Barnen tycktes äta ovanligt mycket på fredagar och måndagar – vilket har setts som ett tecken på att barnen inte äter sig mätta under helgen.

En direkt följd av tajtare plånböcker bland svenska folket, menade Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson.

– Det är fruktansvärt. Så ska det inte se ut i Sverige, dundrade hon till Aftonbladet i december.

Foto: Gardie Design & Social Media Marketing

Text: Redaktionen


86 000 svenskar får pengar på kontot

2024 05 28

För drygt tre år sedan föll domarna mot pensionsbolaget Allras grundare Alexander Ernstberger och tre andra Allra-profiler i Svea hovrätt. 

De dömdes till mångåriga fängelsestraff för mutbrott och för att ha berikat sig på bekostnad av pensionssparare.

Samtidigt tilldömdes Pensionsmyndigheten ett stort belopp i skadestånd. Pengarna ska fördelas till kunder som drabbades i Allra-härvan.

Nu meddelar Pensionsmyndigheten att man påbörjar den första inbetalningen – 95 miljoner ska fördelas på 86 400 sparare.

De som får in pengar på kontot tillhör tidigare sparare som hade hela eller delar av sitt premiepensionskapital i fonder med kopplingar till Allra under 2012.

– Det här är en milstolpe för oss på Pensionsmyndigheten att vi lyckas med vad vi hela tiden har förmedlat: att vi ska hitta, ta tillbaka och betala in pengar som sparare förlorade i samband med Allra.

– Jag är glad för de sparare som nu börjar få ekonomisk upprättelse, säger Anna Pettersson Westerberg, generaldirektör på Pensionsmyndigheten.

Flaggar för fler inbetalningar

Beloppet på 95 miljoner kronor är lägre än skadeståndet vilket kan innebära ytterligare inbetalningar till pensionssparare i framtiden.

– Inbetalningen innebär ett delmål i vårt arbete med att se till så att de som drabbades av Allra-härvan ska få ersättning för varje krona de har lidit skada. Pensionsmyndighetens arbete med detta är uthålligt, envist och metodiskt, säger Pensionsmyndighetens chefsjurist Lena Aronsson.

Så fungerar inbetalningarna

- Pengarna betalas in automatiskt till de drabbades premiepensionskonton och man behöver inte göra något för att få pengarna.

- Inbetalningens storlek beror på olika faktorer som exempelvis när och hur länge man haft innehav i någon eller några av de aktuella fonderna och storleken på innehavet.

- Inbetalningen väntas nå berörda personers konton den 28 maj och syns som ”korrigering” om man loggar in på Mina sidor på pensionsmyndigheten.se. De som får en inbetalning på minst 50 kronor informeras också via brev.

Så fördelas pengarna

- 86 400 sparare berörs av inbetalningen.

- 36 251 personer får upp till 1 000 kronor

- 43 592 personer får mellan 1 000 och 2 000 kronor

- 6 414 personer får mellan 2 000 och 3 000 kronor

- 144 personer får över 3 000 kronor

Källa: Pensionsmyndigheten

Foto Windows

Text: Redaktionen


Nya regler för bensin och diesel – bilister riskerar chockbesked

2024 05 28

Om ett och ett halvt år börjar nya drivmedelsregler gälla i Sverige.

Det handlar om ett nytt handelssystem inom EU som kallas för ETS 2 och som innefattar utvidgade villkor för handel med utsläpp, bland annat drivmedel till bilar.

Regeringen och SD klubbade formellt igenom EU-direktivet, som kommer att höja priset på bensin- och diesel, tidigare i maj.

Den första prognosen talar om en höjning på 1,5 kronor per liter.

Men det kan bli betydligt mer. Bland annat pekar ett tyskt forskningsinstitut på att att höjningen snarare landar på sex kronor litern – fyra gånger så mycket som den beräknade höjningen.

Och nu vädjar branschorganisationen Drivkraft Sverige till regeringen om att kompensera landets bilister, rapporterar Svenska Dagbladet.

"Går inte sänka mer"

Enligt partierna i Tidöavtalet ska också bilister kompenseras. Det är dock inte klart hur det ska ske. Lägre skatt på bränsle eller att ta från EU:s sociala klimatfond har nämnts som förslag.

Men enligt Drivkraft Sverige ligger Sverige redan nära EU:s miniminivå för bränsleskatterna.

– De går inte att sänka mycket mer. Då får regeringen kompensera för de högre bensin- och dieselpriserna på något annat sätt, säger Jessica Alenius, vd på Drivkraft Sverige, till SvD.

Elektrifieringen går för långsamt

Den plötsliga prisökningen förklaras med att elektrifieringen går för långsamt. Bilbranschen har större behov av att samla på sig utsläppsrätter än vad som förväntades. Det driver upp priset för kunderna.

Och Drivkraft Sverige är inte den enda aktören som flaggat för en chockhöjning på bensin och diesel i framtiden.

I mars menade konsumentorganisationen Riksförbundet M Sverige att bilister riskerar en “kalldusch” när det nya handelssystemet träder i kraft.

Detta kan bli en kalldusch för väljare som röstat för att diesel och bensin skulle bli billigare, och ett svårt mål att uppnå i Sverige där vi har långa avstånd och en stor andel av befolkningen som har behov av bilen dagligen för att till exempel ta sig till jobbet, sade Caroline Drabe, vd för M Sverige vid tillfället.

Beslutet redan fattat

Det nya utsläppshandelssytemet innebär avgifter ovanpå bränslepriserna för bilister och åkerier men även inom bostäder och andra sektorer.

Pengarna ska öronmärkas till en större klimatfond i EU.

Både regeringen och Naturvårdsverket har bekräftat ramarna för den nya förändringen.

– Redan från 1 januari 2025 ska utsläppen övervakas och rapporteras, framhåller Naturvårdsverket och tillägger.

Foto: Circle K

Text: Redaktionen