REKORDLÄGENHET: 2:a gick loss på 6,9 miljoner – 191 000 per kvadratmeter

2021 10 08

En 2:a på 36 kvadrat vid Odenplan i Stockholm har sålts för otroliga 191 000 kronor per kvadratmeter.

Det motsvarar ett slutpris på 6,9 miljoner kronor.

”Blev helt sjukt”

Rekordlägenhetens exakta läge är Västmannagatan i Stockholm och en av de egenskaper som gjorde att ett 60-tal intressenter dök upp på visningarna var lägenhetens utsökta balkong på 15 kvadratmeter.

Fastighetsmäklaren Nermin Kuljanin är glatt överraskad efter budgivningen.

– Det blev helt sjukt, helt enkelt, säger han till Expressen.

Endast 36 kvadrat inomhus

Lägenheten är en vindsvåning som ligger strax intill Odenplan och levererar en storslagen utsikt över Stockholms takåsar och bostadsrättens månatliga avgift är blott 163 kronor. Inomhusytan är dock av mycket begränsad storlek – endast 36 kvadratmeter.

Ändå var det någon som i slutet av budgivningen bjöd hela 6,9 miljoner kronor i tisdagskväll.

191 000 kronor kvadraten

– Det är 191 000 per kvadratmeter, vilket är väldigt unikt, säger fastighetsmäklaren Nermin Kuljanin vid Fantastic Frank till Expressen

– Jag har sålt många lägenheter för ganska höga priser, 160 - 161 000 kronor  per kvadratmeter. Men 191 000 har aldrig hänt tidigare. Även generellt på marknaden tror jag att det här är någon typ av rekord, säger han.

Här är bekrivningen

På Fantastic Franks hemsida beskrivs lägenheten så här: Unikt Penthouse/Vindsvåning i internationell toppklass med terrass om ca 15 kvm. Milsvid utsikt över Stockholms takåsar med sol hela dagen i sydväst-läge. Arkitektritad bostad med social planlösning och där varje kvm nyttjas maximalt. Ostörd oas där gränsen mellan ute och innemiljö suddas ut. Fastigheten är belägen i hjärtat av Vasastan invid populära Odenplan. Garage i huset. Skötsam brf med låga avgifter.

Foto: Fantastic Frank, Adam Helbaoui

[yop_poll id="741"]

Populärt livsmedel återkallas – säljs på Willys och Hemköp

2024 02 22

En produkt som funnits till försäljning i många av Axfoods butikskedjor återkallas.

Axfoods butiker inkluderar både Hemköp och Willys.

Nu går Axfood ut med information om att man återkallar ett populärt livsmedel.

Plastbitar i förpackningen

Produkten återkallas efter att man har hittat plastbitar i vissa förpackningar.

– Efter att leverantören vid en kontroll upptäckt plastbitar i vissa förpackningar på produktionsanläggningen väljer Axfood av säkerhetsskäl att återkalla, skriver Axfood i ett pressmeddelande.

Livsmedlet det avser är Garant tropisk juice utan fruktkött, 1 liter, med bäst före-datum 19.04.2024.

Spärrad för försäljning

Juicen har funnits till försäljning i flertalet av Axfoods butikskedjor, men är nu spärrad för försäljning och går inte att köpa.

– Det finns en risk att vissa av förpackningarna som redan hunnit gå ut i butik kan innehålla mörka plastbitar, uppger Axfood.

Inga kundreaktioner uppges ha rapporterats.

Uppmaning till konsumenterna

 Axfood går nu ut med en uppmaning till personer som har köpt produkten.

– Alla konsumenter som köpt den aktuella produkten uppmanas att i första hand återlämna den till butiken där den är köpt för ersättning.

Företaget uppger att de beklagar det inträffade och utreder tillsammans med leverantören hur detta kunnat ske för att säkerställa att det inte inträffar igen.

Inte första gången

Så sent som i förra veckan återkallades ännu ett livsmedel.

Då återkallade Coop kakor som kan kunde innehålla metallbitar.

– Leverantören av kakorna har vid en rutinkontroll upptäckt metallbitar i vissa produktförpackningar, uppgav Coop i samband med upptäckten.

Av säkerhetsskäl återkallades därför kakorna.

Fakta Axfood 

- Sveriges tredje största livsmedelskedja efter Ica och Coop. 

- Består av en familj av varumärken, bland annat butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar’n och Matöppet. 

- I Axfood ingår även Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash, City Gross och Mathem. Huvudägare är Axel Johnson AB med 50,1 procent av aktierna.

- Har fler än 13 000 medarbetare över hela Sverige. Nettoomsättnignen för 2022 landade på 73 474 miljoner kronor. 

Foto: Axfood

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Putin sätter deadline – tre veckor

2024 02 23

Rysslands diktator Vladimir Putin har gett order till sina väpnade styrkor om en skarp deadline.

Det uppger GUR, den ukrainska underrättelsetjänsten.

Ordern ska vara specifikt kopplad till tidpunkten för det ryska valet i mitten av mars och har både strategisk och symbolisk betydelse, säger Vadym Skibitsky, biträdande chef vid GUR.

Målet är att, inom en deadline på tre veckor, ta fullständig kontroll över den ukrainska regionen Luhansk.

– Innan valet vill de nå åtminstone de administrativa gränserna i Luhansk, säger Vadym Skibitsky till Interfax-Ukraine enligt Newsweek.

Behöver visa folket

Det ryska presidentvalet äger rum 15-17 mars.

Få tror på något annat scenario än att Putin förlänger sin tid vid makten – i vad som enligt västerländska observatörer är ett riggat val.

Och även om interna ryska opinionsundersökningar påstår att Putin är favorit – till och med mycket populär – har stödet för hans krig i Ukraina börjat sjunka.

– Således skulle segrar som ockupationen av Luhansk kunna ge något att visa sitt folk, framhåller Jon Jackson, biträdande redaktör på den amerikanska tidningen.

Flera städer på listan: "Symboliskt"

Det finns även städer i andra regioner som Vadym Skibitsky menar finns på Rysslands önskelista inför valet, bland annat Kuoyansk, Lyman och Avdiivka.

Städerna ockuperades av Ryssland efter invasionen – men togs sedan tillbaka av ukrainska styrkor.

– Det skulle vara symboliskt. Det är ett element som skulle användas mycket aktivt i informativa och psykologiska operationer.

Skiftar fokus

Enligt den ukrainska underrättelsechefen har det ryska valet fått Putins styrkor att skifta fokus i flera delar av Ukraina.

Bland annat har tre bataljoner ryska soldater nyligen skickats från ockuperade Mariupol till Belgorod, en rysk region som gränsar till Ukraina efter flera attacker mot det aktuella området.

– För att säkerställa säkerheten och genomförandet av valet, framhåller Skibitsky.

Han är samtidigt inställd på att kriget är långt ifrån att ta slut.

– Vi förstår hur viktigt det är för oss att ha reserver, hur viktigt det är att ha stöd från vara partners, att utveckla vår produktion.

– Denna karaktär av Ryska federationens agerande, med ett högljutt rop på “offensiv”, innebär ett utdraget krig. Ett utmattningskrig.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen