Regeringen agerar – ny insats för många hushåll

2023 03 23

Regeringen höjer det tillfälliga tilläggsbidraget till barnfamiljer. 

Vid en pressträff på torsdagen säger Tidöpartierna att det tillfälliga tilläggsbidraget till barnfamiljer med bostadsbidrag höjs.  

– Vi förlänger det fram till slutet av året, men därtill gör vi en rejäl höjning av tilläggsbidraget, säger vice statsminister Ebba Busch (KD), enligt SVT Nyheter.  

Max 2 100 kronor  

Bidraget höjs från 25 procent till 40 procent av det preliminära bostadsbidraget. Ett maxbelopp om 2 100 kronor delas ut.  

– Räknar man ut det i kronor och ören innebär det att man max kan gå från dagens extra tillägg om 1 325 kronor per månad till att kunna uppgå till 2 100 kronor per månad, säger Ebba Busch. 

“Många mammor och pappor kämpar just nu”  

Ökningen och förlängningen av bidraget blir en av regeringens åtgärder för den ekonomiska situationen som råder just nu.   

– Det behövs för att många mammor och pappor kämpar just nu för att både få ekonomin att gå ihop, men också för att kunna köpa mat till sina barn. Det här är en väldigt bra satsning som kommer underlätta för många, säger finansministern, Elisabeth Svantesson (M), enligt SVT.  

Majoriteten är ensamstående mammor  

Förändringen av bidraget är tillfälligt och något som regeringen just nu inte vill göra permanent.  

– Det här är tillfälligt, men vi får följa utvecklingen självklart, säger Elisabeth Svantesson.  

Enligt regeringens kalkyl är det idag ungefär 110 000 barnfamiljer som får bostadsbidrag, varav nästan två tredjedelar är familjer med en ensamstående mamma. 

Flera är positiva  

I en motion till Sveriges riksdag skriver bland annat riksdagsledamoten Annika Hirvonen (MP) att Miljöpartiet ställer sig positiva till höjningen.  

– Miljöpartiet välkomnar att regeringen anser att den höjda nivån behöver fortsätta att gälla även under 2023, skriver Annika Hirvonen med flera i motionen.

Kostar 720 miljoner kronor  

Det tillfälliga tilläggsbidraget höjdes i juli förra året och förlängs nu till 30 juni 2023. 

Höjningen och förlängningen av bidraget kommer kosta staten 720 miljoner kronor. 

Foto: N. Andersson, Regeringskansliet  

Text: Redaktionen


Efterlängtade chips gör comeback – klassiker från 1980-talet

2025 01 15

Två saknade chipssorter från 2024 kommer nu att återvända till butikerna.

Det meddelar Estrella i ett pressmeddelande.

En av dem är en riktig klassiker.

– Båda gjorde kortare gästspel i fjol, och nu är det dags för dem att återta sina platser i snackshyllan, framhåller chipsjätten.

Klassiker från 1980-talet

Det handlar om populära “Dillskruvar” som framför allt gjorde succé vid lanseringen 1983 och sedan dess blivit något av en klassiker.

Från och till har den dock försvunnit från butikshyllorna, för att därefter återvända vid flera tillfällen.

Nu ska dillskruvarna förhoppningsvis bli kvar permanent.

– Genom åren har den fått trogna fans som till och med skapat en helt egen Facebookgrupp tillägnad skruvarna, förklarar Estrella och tillägger:

– Dillfavoriten är gjord av potatis som bakas, torkas och friteras för att uppnå perfekt form och krisp. Dillkryddan blir sedan pricken över i:et fulländar smakupplevelsen. Och inte nog med det, nu är skruvarna dessutom veganvänliga.

Dillskruvar och Västkustchips: Tryffel & Havssalt gör comeback. Foto: Estrella

"Limited edition"

Den andra chipssorten som återvänder är den som var en “limited edition” under våren 2024: Västkustchips Tryffel & Havssalt.

Efter att ha gjort succé under våren är den lyxiga smaken nu äntligen tillbaka och här för att stanna. Smaken av tryffel och havssalt är rik på umami och gifter sig perfekt med den milda svenska potatisen, skriver Estrella vidare.

Precis som dillskruvarna kommer även Västkustchips Tryffel & Havssalt att vara veganvänliga.

– Och certifierad med Svenskt Sigill för ett extra miljöansvar, adderar chipstillverkaren.

LÄS MER: Stoppad läsk gör comeback – var populär på 1980-talet

Säljs här

Dillskurvarna kommer i påsar om 80 gram och det rekommenderade cirkapriset blir 18,90 kronor.

Påsvikten för västkustchipsen blir 160 gram och kommer att kosta cirka 29,90 kronor per påse.

Chipssorterna väntas vara tillgängliga för försäljning från och med 20 januari och kommer att finnas i följande butiker och kedjor:

- Ica

- Coop

- Hemköp

- Willys

- City Gross

- Hemmakväll

- Foodora Market

- Välsorterade servicebutiker

Foto: Estrella

Text: Redaktionen


Kritiserad förändring på bankerna – driver kunder till vansinne

2025 01 15

En slags “revolution” kommer att prägla världens banker inom de närmaste åren.

Så många som 200 000 jobb kommer att försvinna från världens banker under de kommande tre till fem åren.

Tjänsterna ska istället ersättas med artificiell intelligens.

Den slutsatsen dras i en ny rapport framtagen av informations- och teknikchefer som granskat utvecklingen, rapporterar Bloomberg. 

– Alla jobb som involverar rutinmässiga, repetitiva uppgifter är i riskzonen. Men AI kommer inte att eliminera dem helt, snarare kommer det att leda till omvandling av arbetsstyrkan, säger Tomasz Noetzel, senioranalytiker på Bloomberg Intelligence och en av författarna till rapporten.

Extremt kritiserad funktion

Kundtjänst är ett av uppdragen som pekas ut och som kan komma att ersättas av AI.

Redan idag har banker i stor utsträckning börjat använda sig av så kallade “chatbots” som ska svara på kunders frågor och önskemål, istället för en verklig människa.

Och det lär med andra ord bara bli mer av den varan.

Det handlar dessutom om en mycket illa omtyckt funktion, enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som nyligen publicerade en studie om hur nöjda Sveriges privat- och företagskunder är med sina banker.

I den framgår det att AI-botarna istället för att vara en hjälpande hand tycks driva folk till vansinne.

– De löser helt enkelt inte kundens problem. Dessutom känner sig endast 41 procent bekväma med dessa tjänster och hela 60 procent av de kunder vi pratat med säger att de hellre vill ha kundtjänst med riktiga människor än med en chattbot, framhåller Johan Parmler, vd för SKI i en kommentar till resultaten.

"Tigger om missnöje"

På bara några år har AI blivit helt centralt i hur företag interagerar med kunder.

Ett vanligt “försvar” bland dem som förespråkar tekniken är att bottarna främst ämnar att ta hand om enklare ärenden.

– Men hur i hela friden ska kunden veta vad företagen definierat som enkla respektive svåra ärenden? frågar sig Johan Parmler.

– Snacka om att tänka inifrån och ut. Och snacka om att tigga om missförstånd och missnöje! Dags att tänka om.

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen