Rasmus Paludan tillbaks i Danmark – Nere på 0 % i danska mätningar

2022 04 17

Koranbrännaren Rasmus Paludan har nu rest hem till Danmark. Och i hemlandet har hans parti fallit till 0 procent i stöd.

Den högerextrema politiker som fått stor uppmärksamhet i samband med sina koranbränningar i Sverige under påsken har nu lämnat Sverige och åkt hem till Danmark igen enligt Expressen.

Deltog i valet 2019

I Danmark har hans parti Stram Kurs har fallit rejält i opinionsmätningarna.

Partiet bildades 2017 och ställde upp i danska valet för första gången 2019.

I Danmark är det betydligt lättare att få in ett parti i parlamentet då det endast behövs 2 procent av rösterna istället för 4 procent som gäller i Sverige.

Fick 1,8 procent

Rasmus Paludans parti nådde upp till 1,8 procent och kammade därmed hem 0 mandat i danska Folketinget.

Partiet betecknas som ett högerradikalt parti som vill motverka Islam men har i övrigt få kända programpunkter.

Han är mest känd för att ägna sig åt koranbränning och hans parti Stram Kurs har gått mycket dåligt efter valet 2019.

Nere på 0,0 procent

I de senaste danska opinionsmätningarna har partiet till och med sprungits förbi av Veganpartiet som ligger på omkring 0,3 procent.

Stram Kurs är nere så nära 0,0 procent att partiet inte ens registrerar i mätningarna.

Sextortyr

En del av partiets impopularitet kan sannolikt kopplas till Extrabladets avslöjande om partiledarens grova sexchattar med ungdomar online.

Ekstrabladet gick i augusti 2021 ut med rubriken ”Paludan i grovt sexsnack med barn” och redogjorde i detalj för sexchattar med unga pojkar om så kallade sextortyrlekar och grova sexkommentarer.

Endast 13 år

Enligt tidningen upplyste en del av barnen att de endast var 13 år gamla vilket resulterade i att Rädda Barnen gick ut med att de skulle polisanmäla Rasmus Paludan.

Till Ekstrabladet uppgav Rasmus Paludan att om han haft sexchattar med personer så skulle det ha skett på chattar för personer över 15 år.

Inget stöd kvar

Redan innan sexavslöjandet låg Stram Kurs nere på omkring 0,5 procent i opinionsmätningarna och i flera mätningar registrerade inte partiet.

Efter avslöjandet har partiet legat på 0 procent och Rasmus Paludan har istället svängt över till Sverige den senaste tiden.

Foto: M. König

Text: Redaktionen


Bank-ID slutar fungera – på flera mobiltelefoner

2023 11 30

Bank-ID är i dag Sveriges i särklass största e-legitimationssystem.

De allra flesta svenskar använder tjänsten.

Under 2022 nådde Bank-ID 8,4 miljoner unika användare.

Men nu kan en del svenskar behöva skaffa en ny mobiltelefon för att kunna fortsätta använda tjänsten.

Bank-ID kommer att försvinna från flera mobiltelefoner av märket Huawei, rapporterar DN.

E-legitimationstjänsten kommer att tas bort från samtliga Huawei-telefoner som är nyare än serien P90, som släpptes 2019, med andra ord stängs inte Huawei av generellt.

Bank-ID bekräftar

Anledningen till beslutet är att de nyare modellerna använder sig av appbutiken Appgallery, i stället för Googles egen butik.

Enligt Bank-ID handlar det om ett ekonomiskt beslut.

För få svenskar använder de nya Huawei-modellerna.

Företagen bedömer därför att det inte är lönsamt att stödja Appgallerry.

Bank-ID kommer hädanefter endast att stödja IOS från Apple och Android.

– Vi är där våra användare finns och har inte har möjlighet att underhålla fler plattformar än de två största i Sverige. Det är för att hålla högsta säkerhet och tillgänglighetsnivå

Det säger Charlotte Pataky, som är pressansvarig för Bank-ID, till DN.

Kopplas till Donald Trump

Beslutet kopplas även till USA:s före detta president Donald Trumps handelskrig mot Kina.

I maj 2019 undertecknade Trump en order om att blockera kinesiska telekommunikationsföretag från den amerikanska marknaden. Huawei var ett av flera företag som svartlistades. 

– Utländska motståndare utnyttjar sårbarheter för att begå skadliga cyberhandlingar och industrispionage mot USA och dess folk, sa Trump när han verkställde ordern.

Även Sverige har pekat ut Huawei som en säkerhetsrisk. År 2021 stoppades det kinesiska företaget från att delta i utbyggnaden av 5G-nätet. Beslutet fattades av Post och telestyrelsen efter en stark rekommendation från Säpo.

–  Bedömningen Säpo har gjort är att den kinesiska partistaten kan påverka och utöva påtryckningar på Huawei, dels genom företagets koppling till den kinesiska staten, dels med stöd av den kinesiska underrättelsetjänsten, framhöll Kurt Alavaara, informationssäkerhetschef på Säpo, efter beslutet.  

Exporten har upphört

När Huawei svartlistades av USA stoppades stora delar av den amerikanska exporten till det kinesiska företaget – bland annat upphörde  samarbetet med Google.

Google Play Store, Google Maps, Photos, Gmail och andra vanliga Google-tjänster finns därför inte på Huawei-modeller som lanserats efter 2019.

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Tung smäll för alla som tankar bilen

2023 11 30

Regeringen och Sverigedemokraterna har lovat väljarna att priserna på bensin och diesel ska pressas ner.

Tidöpartierna har sänkt bränsleskatten och vid årsskiftet sänks den så kallade reduktionsplikten till sex procent.

Enligt SD och regeringen kan sänkningen  resultera i att det blir ungefär 5,50 kronor billigare per liter diesel inklusive moms att tanka redan 2024.

För 2025 och 2026  beräknas dieselpriset bli över 6 respektive 7 kronor lägre.

Uppgifter: Extra kostnad tillkommer

Nu kommer dock ett dystert besked för den som hoppas på betydligt lägre drivmedelspriser.

I ett utkast till regeringens klimathandlingsplan, som DN tagit del av, framgår det att regeringen planerar att skapa ett eget system som lägger på en extra kostnad för den som tankar sin bil.

Den nya avgiften skulle innebära att bensin och diesel återigen blir dyrare.

– Särskilt om systemet utformas så att det tvingar ner utsläppen från transporter ända till de nivåer som Sverige har åtagit sig inom EU-systemet att nå till 2030, framhåller DN.

Ställer krav på Sverige

Bakgrunden till det eventuella beslutet är att regeringen pressas av EU:s utsläppsmål för transportsektorn.

Unionen kräver att Sverige gör något drastiskt åt de ökade utsläppen redan till 2030.

Läget är kritiskt.

Regeringens egna beräkningar visar att utsläppen inom transportsektorn kommer att öka med uppemot 30 miljoner ton till 2030.

Oense

Tidöpartierna är inte överens om det nya systemet.

Sverigedemokraterna motsätter sig förslaget, uppger DN.

Tidningen beskriver hur en ”dragkamp” pågår på statsrådsberedningen, som har ansvar för att leda och samordna arbetet i Regeringskansliet.

Hotat med regeringskris

För Sverigedemokraterna är lägre drivmedelspriser en hjärtefråga.

Partiet har gått så långt som att hota med regeringskris om inte drivmedelspriserna sjunker drastiskt efter årsskiftet.

– Det kommer komma en förändring som är ganska markant och substantiell till årsskiftet. Det kan vi vara 99,9 procent säkra på, annars har vi regeringskris, sa SD:s ekonomisk-politiska talesperson Oscar Sjöstedt till TV4 Nyheterna i slutet av mars.

Efter hotet har dock SD närmat sig regeringens klimatpolitik.

För drygt två veckor sedan meddelade  partiets klimatpolitiska talesperson Martin Kinnunen att SD ställer sig bakom Sveriges klimatmål till 2045.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp E. Akyurt

Text: Redaktionen