Raseri mot Tiktok – gynnar Putin i kriget mot Ukraina

2023 03 27

Den norska försvarskoncernen Namno, som tillverkar ammunition till Ukraina, vill expandera.

Namno, som är en av Europas största tillverkare av ammunition, vill utöka sin verksamhet i norska Raufoss.

Företaget förser Ukrainas väpnade styrkor med ammunition i kampen mot den ryska ockupationsmakten.  

Under kriget har Namnos produktion mångdubblats. Ukraina gör av med enorma mängder ammunition varje dag och är därför i stort behov av nya leveranser.

Därför vill Namno expandera fabriken i Raufoss.

Tiktok sätter stopp

Men företagets planer hindras av sociala medieföretaget Tiktok.

Sociala mediejättens bygge av fem nya datacenter förbrukar all överskottsel i området, rapporterar Financial Times. Ingen el blir över till Namnos planerade expandering.

– Vi måste expandera för att kunna tillverka mer ammunition, framförallt till Ukraina. Men regionen har en ansträngd kraftsituation och Tiktoks datacenter använder den energi som finns tillgänglig, säger Thorstein Korsvold, presschef vid Nammo, till SvD.

”Hotas av kattvideor”

Tiktoks elslukande får Morten Brandtzæg, vd på Namno, att gå i taket.

– Vi är mycket oroliga eftersom vår framtida tillväxt och Ukrainas framtida vapenbehov hotas av lagring av kattvideor, säger han till Financial Times.

Växande problem

Morten Brandtzæg förklarar att bristen på el är ett växande problem i Europa, inte minst i Norden.

– För Europa är detta ett stort problem för industrin: kritisk industri måste ha tillgång till energi. Det här är ett problem som vi kommer att få uppleva mer och mer i framtiden.

Har inte gett upp hoppet

Namno samägs av den norska staten och det finska försvarsbolaget Patria.

Från politisk håll finns det fortfarande förhoppningar om att Namno ska kunna utöka verksamheten.

– I denna speciella fråga kommer vi att arbeta för att säkra den försörjning Nammo behöver för att gå vidare med sina planer för att kunna expandera sin fabrik. Det ligger i riksintresset att säkra deras möjlighet till utveckling, säger Per-Gunnar Sveen, ordförande i Statsforvalterens näringslivskommitté för Innlandet, till Financial Times.

Över en miljard användare

Tiktok är ett av världens mest populära sociala nätverk med mer än 100 miljoner användare i USA. Globalt uppges appen ha över en miljard användare, vilket motsvarar en fjärdedel av alla internetanvändare i hela världen.

Drygt hälften av barnen i Sverige mellan 12 och 15 år använder Tiktok enligt undersökningen Svenskarna och internet från 2020.

Foto: Solen Feyissa resp President of Russia Office

Text: Redaktionen 


Jättebesked från City Gross – “Gäller alla kunder”

2024 04 24

City Gross genomför nu omfattande prissänkningar.

Det har som bekant varit ett par tuffa år för hushållen, som har drabbats av ordentliga prisökningar på matvaror.

Situationen har dock stabiliserats något, och inflationstakten närmar sig riksbankens mål.

Mot bakgrund av de tuffa tiderna som har varit så går City Gross på tisdagen ut med ett mycket positivt besked till kunderna.

150 vardagsvaror

Matkedjan går ut med meddelandet och riktar sig direkt till kunderna.

– För att underlätta i vardagen sänker nu City Gross priset på ytterligare 150 produkter, denna gång endast från kända varumärken, framhåller livsmedelsföretaget i ett pressmeddelande.

“Gäller alla kunder”

City Gross understryker att prissänkningarna gäller alla kunder, och inte bara medlemmar.

– Precis som kedjans tidigare prissänkningar sänker man även denna gång ordinarie pris, det vill säga att prissänkningen inte är begränsad till en viss period. Den gäller dessutom alla kunder, inte endast för medlemmar. 

– Prissänkningarna sker över stora delar av sortimentet med fokus på viktiga vardagsvaror som konsumenterna köper veckovis och gäller denna gång enbart kända märkesvaror som Felix köttbullar och Friggs riskakor. 

“Har varit tufft”

Vd Anders Wennerberg menar att han sympatiserar med konsumenterna.

– Våra kunder har under en längre period befunnit sig i en tuff situation rent ekonomiskt, säger han.

– Även om prognoserna framåt ser ljusare ut finns det fortfarande ett stort behov av att kunna handla mat till billigare pris. Under 2023 investerade vi i flertalet prissänkningar och det arbetet fortsätter under 2024.

Det gäller

City Gross förklarar vidare vad som gäller framöver.

– Sänkningarna gäller i samtliga City Gross-butiker och på citygross.se från och med den 22/4 och sker i tre omgångar med start v. 17. Ytterligare prissänkningar sker vecka 19 & 21 med 50 produkter från kända varumärken per omgång. 

– Vi har genom varumärken som Garant, Eldorado och Fixa ett starkt erbjudande på EMV. Nu blir vi ännu mer prisvärda även på kända varumärken som vi vet att många av våra kunder uppskattar och handlar på veckobasis, säger Anders Wennerberg. 

Foto: City Gross

Text: Redaktionen


Storkedja stänger allt i Sverige – över 50 butiker slår igen

2024 04 24

En populär butikskedja inom hälso- och skönhetsbranschen lägger ner verksamheten i Sverige.

Det handlar om krisande The Body Shop som tvingas stänga samtliga butiker i Sverige.

Kedjan har över 50 butiker i landet.

”Noggrant övervägande”

Beslutet fattades på en extrainsatt bolagsstämma, rapporterar nättidningen Ehandel.

– Efter vederbörligt och noggrant övervägande, föreslog och beslutade aktieägaren att bolaget ska träda i frivillig likvidation, står det i protokollet från bolagsstämman, uppger tidningen.

Stora problem

The Body Shop har tampats med ekonomiska bekymmer under en längre tid.

Kedjan har lagt ner e-handeln och flera butiker har tvingats slå igen dörrarna i Sverige under 2024 – bland annat har butiker i Kungsbacka och Växjö stängts ner.

 – Det har inte funkat helt enkelt. The Body Shop har valt att avveckla butiker på andra ställen i Sverige med tror jag, sa Mats Jäderberg, chef på köpcentret Grand Samarkand, till Smålandsposten efter stängningen i Växjö.

Konkurs i grannländerna

Butikskedjan har tidigare försatts i konkurs i Danmark och Norge.

Dessutom befinner sig The Body Shop i rekonstruktion i både  Kanada och Storbritannien. 

Kedjan väntas stänga uppemot 100 butiker på de brittiska öarna.

Betydande minskning 

The Body Shop har funnits i Sverige sedan 1979 och har haft 57 aktiva butiker i landet.

Under förra året sålde bolagets Sverigeavdelning för 213 miljoner kronor – en minskning med 15 procent jämfört med året innan.

Stor aktör 

The Body Shop grundades 1976 i Brighton, Storbritannien.

Sedan dess har butikskedjan vuxit till en global verksamhet med över 30 miljoner kunder i hela världen. 

I dag har The Body Shop 22 000 anställda och 3 000 butiker i över 60 länder.

Foto: T. Mossholder

Text: Redaktionen