Raseri mot Skatteverket – “Är bedrövligt”

2024 06 15

Kraftig kritik riktas mot Skatteverket från flera håll.

Det är med anledning av myndighetens långa handläggningstider och utdragna telefonköer som frustration börjar byggas upp.

Justitieombudsmannen har tagit upp saken och meddelar att Skatteverket bör ha kritik i sina rutiner.

Samtidigt rasar en anonym miljardär mot sättet som myndigheten hanterar ärenden.

Det rapporterar Dagens industri.

“Är bedrövligt”

Företagaren tillika miljardären som Di har pratat med fick till sig att en nära anhörigs deklaration inte lämnats in i tid, trots att så inte var fallet.

Han hänvisades till ett telefonnummer, men efter över 10 försök hade han inte ens placerats i kö.

– Det är bedrövligt, säger han.

Ber om ursäkt

Den anonyma miljardären är inte den enda som riktat hård kritik mot Skatteverket under den senaste tiden.

Saktfärdigheten är någonting som flera har påtalat, någonting som myndigheten är väl medvetna om.

– Jag kan bara beklaga att det har blivit så här. Ringer man under en tidpunkt när många andra försöker kontakta oss får man erbjudandet om att bli uppringd, men tyvärr kan man ibland bli ombedd att försöka ringa upp på nytt, säger Anita Mårtensson Halilovic, chef för kundmötesavdelningen, till Di.

Kritik från JO

Även Justitieombudsmannen har tagit upp saken.

– I ett bouppteckningsärende hos Skatteverket fanns det inte någon registrerad bouppteckning, trots att det hade gått nästan fyra och ett halvt år sedan dödsfallet. I beslutet riktar JO kritik mot Skatteverket för den passiva handläggningen, framhåller Justitieombudsmannen.

Ärenden nedprioriteras

Vidare förklaras att det tycks vara så att Skatteverket nedprioriterar vissa ärenden.

– ChefsJO konstaterar att rutinen verkar leda till att de flesta ärendena nedprioriteras redan efter att vanlig delgivning har misslyckats och att Skatteverket därmed inte uttömmer de möjligheter som finns för att genomföra delgivning. 

– ChefsJO ifrågasätter om denna återhållsamhet vad gäller att anlita en stämningsman är förenlig med de krav som ställs på Skatteverket att se till att en bouppteckning förrättas och ges in. 

– Enligt chefsJO finns det skäl för Skatteverket att se över sina rutiner.

Foto: Magnus D Skatteverket

Text: Redaktionen


Skarp uppmaning från polisen: Till alla som köper jordgubbar

2024 06 14

Under torsdagen genomförde polisen, tillsammans med flera andra myndigheter, en omfattande insats riktad mot jordgubbsförsäljning.

– Insatsen syftade till att med hjälp av samhällets samlade befogenheter upptäcka och stoppa stora illegala penningflöden inom jordgubbsförsäljning, som finansierar grov organiserad brottslighet, till exempel handel med vapen och narkotika, människohandel, mord och mordförsök, framhåller polisen i ett uttalande.

Insatserna ägde rum inom polisregion Bergslagen (Dalarnas, Värmlands och Örebro län), polisregion Mitt (Södermanlands, Örebro, Värmlands, Västmanlands och Uppsala län) och polisregion Stockholm.

Polisen och andra myndigheter slog till mot en central våldsdrivande aktör och företagsstrukturerna runt denne.

Stora beslag gjordes under insatsen.

– Genom att strypa finansieringen av den här typen av grov organiserad brottslighet försvagas nätverkets våldskapital och förmåga att driva sin kriminella verksamhet, säger Per Lundbäck, polismästare i polisregion Bergslagen.

Uppmanar alla som köper jordgubbar

Efter insatsen går polisen ut med en skarp uppmaning till alla som köper jordgubbar.

Kunder uppmanas att vara uppmärksamma på verksamheter som verkar misstänkta.

– Om man funderar på att handla av den här typen av verksamhet ska man vara medveten om att man bidrar till att finansiera grov kriminalitet. Vi kommer med gemensam kraft fortsätta slå till mot verksamheter som samarbetar med kriminella, säger Per Lundbäck.

Polismästaren uppmanar kunder att vidta två konkreta åtgärder.

– Säkerställ alltid att du swishar till ett företagsnummer som börjar med 123.

– Du kan också alltid fråga om försäljaren har giltigt tillstånd.

Resultatet av insatsen i polisregion Bergslagen

- I Bergslagen har polisen gjort 14 besök på arbetsplatser/försäljngsstånd, vilket renderat i 7 arbetsplatsinspektioner som har resulterat i olika åtgärder.

- Polisen har påträffat ett flertal barn som dels sålt och hanterat kontanter och ett barn som sade sig vara med varje dag vid försäljning (8-år). Sol14 kommer skrivas på samtliga.

- Fyra brott mot utlänningslagen har anmälts. En person är tagen i förvar och avvisad.

- En anmälan om ordningsförläggande på grund av användning av dubbdäck och en anmälan om ringa narkotikabrott har även upprättats.

- Kronofogden har utmätt sju olika bilar av värden 100 000 kr, 65 000 kr, 50 000 kr, 30 000 kr, 20 000 kr och 10 000 kr. Myndigheten har även utmätt en gaffeltruck, 920 kronor i kontanter, guld i oklart värde, en cykel av värde 5 000 kr och två klockor med uppskattat värde 400 000 kr.

Foto: I. Pauliuchenka

Text: Redaktionen


Populär korv stoppas – säljs på Ica

2024 06 15

Av hälsoskäl återkallas nu korv som sålts i flera Ica-butiker.

Det är Di Luca & Di Luca som ger besked om att en av deras produkter innehåller nötter, utan att det framgår i ingrediensförteckningen.

Det kan innebära en hälsorisk för allergiker, och produkten, en populär korv som säljs i Ica-butiker, återkallas nu.

Det framhåller företaget i ett pressmeddelande.

Innehåller nötter

Korven innehåller pistagenötter och det är viktigt att de som har en allergi inte konsumerar korven.

– DI LUCA & DI LUCA ÅTERKALLAR MORTADELLA FRÅN MANUELLA DELIKATESSDISKAR, meddelar företaget.

Butik och delikatess

Korven säljs över delikatessdisken och butikspackad i Ica-butiker över hela landet, från Lund och Borås till Stockholm och Umeå.

– Di Luca & Di Luca återkallar ett begränsat parti felmärkt Mortadella som sålts sedan 3 juni i ett 30-tal ICA-butiker, både över delikatessdisk samt butikspackad i charkdisken, fortsätter företaget.

– Produkten innehåller pistagenötter, vilket inte framgår av produktmärkningen.

Uppmanar konsumenter

Di Luca & Di Luca riktar en tydlig uppmaning till konsumenter om att lämna tillbaka korven om den har köpts.

– Pistagenötter är en allergen, som måste deklareras. Pistagenötterna är synliga i Mortadellan och vi uppmanar därför konsumenter som är allergiska mot pistagenöt att reklamera varan om man har köpt denna produkt efter 3 juni 2024.  

Beklagar händelsen

Företaget kommer nu att utreda händelsen för att kunna fastställa vad det är som har gått fel i processen.

– Di Luca & Di Luca beklagar det inträffade och uppmanar drabbade konsumenter som köpt produkten att kontakta Di Lucas kundtjänst. Kunder har även möjlighet att reklamera produkten till den ICA-butik där den köptes.  

– Vi ser allvarligt på det inträffade och utreder nu vilka åtgärder vi kan vidta för att det inte ska ske igen.

Korven har sålts på Ica-butiker i bland annat Stockholm, Göteborg, Lund, Umeå, Borås, Enköping, Uppsala, Strängnäs, Västerås, Örebro och Norrköping.

Foto: ICA-gruppen

Text: Redaktionen