Ilska mot hög avgift för bilister – går från 10 till 500 kronor

2025 04 01

Bilister riskerar att drabbas av “unikt höga” påminnelseavgifter.

Det flaggar Riksförbundet M Sverige för på tisdagen.

Branschorganisationen syftar på vad som händer för den som missar att betala trängselavgiften för infart i Göteborg eller Stockholm.

– En räkning som till en början kan vara på mindre än tio kronor får 500 kronor i påslag, framhåller M Sverige.

"Brukar inte uppskattas"

Enligt förbundet är den “på tok för höga” påminnelseavgiften enbart möjlig eftersom ett riksdagsbeslut ligger bakom. Det finns ingen annan aktör som kan ta ut så höga påminnelseavgifter på belopp i den storleken.

– Politikerna borde se till det större sammanhanget. Företag som överraskar med drakoniska påminnelse- och fakturaavgifter brukar inte uppskattas, varken av konsumenterna eller politiker, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare på Riksförbundet M Sverige, i ett uttalande.

Drar in 200 miljoner per år

Det var efter ett beslut 2009 som avgiften höjdes till 500 kronor.

Och räkningarna är en viktig inkomstkälla till infrastrukturbudgeten. Enligt M Sverige handlar det om hisnande 200 miljoner kronor per år enbart från påminnelseavgifterna.

Men förbundet understryker att infrastrukturens finanser inte kan byggas på att “människor gör fel”.

Vad händer om alla plötsligt betalar in fakturorna från trängselskatten i tid? Det vore pinsamt om det leder till att infrastrukturprojekt stannar av, säger Jacob Sidenvall. 

"Eget ansvar"

Transportstyrelsen understryker att det är bilistens eget ansvar att betala i tid.

Beloppet ska finnas på Transportstyrelsens konto för trängselskatt senast det datum som anges på avin. Det är du som är fordonsägare som ansvarar för att skatten betalas i tid och med rätt betalningsreferens, även om du inte har fått en av, framhåller myndigheten.

Men enligt M Sverige är påminnelseavgiften “helt oproportionerlig" till fakturans ordinarie belopp. 

Dessutom syns en kraftig ökning av avgifter för utländska fordon, vilket innebär att många som besöker städerna sällan också drabbas.

Det är viktigt att systemet uppfattas som legitimt, men i nuläget sticker denna avgift ut väldigt mycket både ifrån andra påminnelseavgifter och från månadsavin för den som bara är inne i stan någon gång per månad, säger Jacob Sidenvall.

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen