Raseri mot allt mer populär mobilapp – använts flera år i onödan

2024 11 07

Appen har hyllats av Apple och investerare har satsat miljoner i verksamheten.

Sedan starten 2015 har man kommit upp i nästan 700 000 användare.

Men nu rasar många av dem mot appen med namnet Bower – efter ha blivit blåst på insatser man gjort under flera års tid, rapporterar Svenska Dagbladet.

Nollställde alla poäng

Upplägget med Bower är följande.

Användare återvinner skräp och blir belönad med poäng när man sorterar förpackningar rätt. Poängen kan sedan omvandlas till pengar.

Anslutna företag som bidrar till att finansiera appen är bland annat Nestlé och Mondelez, som står bakom populära Marabouchokladen, 

Men vid förra månadsskiftet genomförde Bower en förändring och nollställde plötsligt användares poäng – även hos folk som sparat i flera år.

– Över 1 700 poäng borta, inte alls kul när man har kämpat ihop dessa. Dessutom fult att göra ändringar i månadsskiftet så man inte hinner lösa in insamlade poäng till pengar innan de gör om, men det var väl uträknat, framhåller en upprörd kund enligt tidningen.

"Riktigt dåligt"

Den stora skillnaden är att användare nu enbart får poäng om man sorterar förpackningar från något av de 500 varumärken som samarbetar med Bower.

Tidigare kunde man slänga vilken som helst och bli belönad.

Förändringen sågas nu längs med fotknölarna.

– Riktigt dåligt, alla mina poäng försvann och det var många timmars skanning. Det var dålig belöning redan då och nu ska det vara ännu sämre för att nästan inga företag är anslutna????, dundrar en kund på sociala medier.

Känner sig lurade

Även om det inte handlar om några stora summor känner många sig lurade.

Bowers förklaring är att man expanderat globalt och att en modell där man kunde betala för alla förpackningar inte blev ekonomiskt hållbart.

Att man användare inte kunde ha kvar sina poäng beror på ett transaktionstak som skulle orsaka “total inflation”, säger Bowers vd Suwar Mert till SvD.

"Världen en bättre plats tack vare oss"

Enligt Bower handlar deras idé om att ge möjlighet till ett cirkulärt levnadssätt.

– Vi skapar en global gemenskap som är engagerad i att minska avfallet och att föreställa oss en värld där varje material värderas och används till fullo, skriver man på sin hemsida.

Appen har 680 000 registrerade användare som enligt egna uppgifter återvunnit över 100 miljoner förpackningar.

– Världen är en bättre plats tack vare vår community av varumärken och konsumenter som redan har anslutit sig till rörelsen, framhåller Bower vidare.

Foto: N. Dumlao

Text: Redaktionen


17 nove 2025

Globalt jätteföretag förutspås gå under – “inte en chans de överlever”

2025 11 17

Oron ökar för att en ny bubbla växer i finansvärlden.

Varningarna har börjat dugga tätt under de senaste veckorna.

I slutet av oktober uppgav exempelvis entreprenören Jerry Kaplan att en AI-bubbla håller på att blåsa upp sig – och att den kommer att spricka.

– Det kommer att dra ned resten av ekonomin, sade professorn och AI-experten till BBC vid tillfället.

Nu fortsätter fler experter att hissa illröd varningsflagg.

Bland annat jämfört investeraren Paul Kedrosky situationen med det som föregick finanskrisen 2007.

Harris Kupperman, även han investerare, tar till skarpa ord för att beskriva allvaret.

– Alla vet att AI-hajpen är vansinnig. Det finns inte en chans att Open AI överlever, säger han i en intervju med SvD.

Värt 500 miljarder dollar

Open AI är ett branschledande teknikföretag som utvecklar avancerad artificiell intelligens. Företaget värderades nyligen till 500 miljarder dollar, enligt Bloomberg.

Det är ett av de största privata företagen i värde, men kan alltså komma att kollapsa den dag AI-bubblan eventuellt spricker, enligt experterna.

Enligt Harris Kupperman kommer det att bli en utmaning att tajma undergången.

– När det är slut på idioter för att finansiera galenskapen kollapsar det. Då blir det ett hårt slag för världsekonomin, säger han till tidningen.

LÄS MER: Snart smäller det – Wall Street-ikon förutspår jättekrasch

"Självklart orolig"

Under 2024 investerades den närmast astronomiska summan på sex tusen miljarder kronor i AI över hela världen.

Det är samtidigt den största förklaringen till tillväxt i USA, vilket gjort den amerikanska ekonomin helt beroende av att artificiell intelligens fortsätter sin framgångsresa.

Just det beroendet har bland annat fått Internationella valutafonden, IMF och JP Morgan, världens största bank, att varna för att en AI-bubbla blåser upp sig.

– Självklart är jag orolig. Det är tydligt när man tittar på den mycket stora ökningen som har varit i AI-aktier. De utgör en mycket stor del av den totala aktiemarknaden i USA, sade Jesper Rangvig, professor i finans vid CBS och som ledde expertkommittén som utredde finanskrisen 2008, till TV2 i oktober.

Analytikern tror dock inte att en sprucken bubbla skulle leda till samma globala kris som för 17 år sedan.

LÄS OCKSÅ: Aktie rusar när storbank lämnar Ryssland

Foto: J. Zerdzicki

Text: Redaktionen


16 november 2025

Här är “sämsta” försäkringsbolaget – har fem miljoner kunder

2025 11 17

Ända sedan 1989 har Svenskt Kvalitetsindex, SKI, mätt kundnöjdheten i försäkringsbranschen.

Nu i november har undersökningsföretaget släppt sin senaste studie i ämnet.

Där framgår det att trygghet och pålitlighet är de värden som kunderna i störst grad efterfrågar.

Och till stor del tycks försäkringsbolagen leverera.

Kundnöjdheten är generellt ganska hög bland privatkunder, högre än i flera andra branscher.

Enligt Johan Parmler, vd på SKI, finns förklaringen sannolikt i att försäkringsbolag inte påverkas av vad som sker utanför Sveriges gränser i samma utsträckning som exempelvis banker och livsmedelsföretag.

– Det handlar ofta om en grundläggande förväntan på trygghet och stabilitet snarare än starka känslor av engagemang. Det förklarar varför branschen står sig väl även när andra backar, säger Johan Parmler i ett uttalande.

Trygg Hansa sist på listan

När SKI sammanställer sina resultat visar det sig att branschen i sin helhet har ett snittbetyg på 71,0 av 100. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

Listan toppas av Dina Försäkringar som når 76,0 på skalan.

Allra sist ligger dock en av jättarna. Trygg Hansa, med en bas på drygt 5,3 miljoner kunder i Skandinavien, hamnar i botten med 66,0 på samma skala. Dessutom ligger företaget sist även gällande fordonsförsäkringar.

LÄS MER: Uppmaningen: Så mycket kontanter måste du ha hemma

"Trygghet och stabiliteten".

Johan Parmler menar att det försäkringsbolag som bäst lyckas möta kundernas behov “genom att kombinera relevanta produktegenskaper med en välavvägd balans mellan relation, service och självbetjäning" kommer ha större chans att rankas högre än sina konkurrenter.

Exempelvis premierar kunder bolag som ger möjlighet att själv hantera ärenden digitalt. Även tydliga försäkringsvillkor spelar en viktig roll.

– Det handlar om att erbjuda en trygg och stabil produktmix som ger kunderna den balans de efterfrågar. Aktörer som lyckas leverera rätt täckning och tydligt värde, utan att krångla till det, är de som uppskattas mest.

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet bland försäkringsbolag när det gäller sakförsäkring bland privatkunder. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

Sakförsäkring

1. Dina Försäkringar 76,0
2. Länsförsäkringar 74,6
3. Övriga 71,6
4. Folksam 71,4
5. Branschen 71,0
6. If 69,4
7. Trygg Hansa 66,0

Fordonsförsäkring

1. Dina Försäkringar 80,2
2. Svedea 79,9
3. Länsförsäkringar 77,9
4. Volvia 75,8
5. Folksam 75,2
6. Branschen 74,8
7. Övriga 72,5
8. If 72,0
9. Trygg Hansa 71,0

Källa: SKI

LÄS OCKSÅ: ”Snart 100 butiker” – lågprisutmanare växer i raketfart

Foto: S. Graham

Text: Redaktionen