Raseri mot allt mer populär mobilapp – använts flera år i onödan
2024 11 06
Appen har hyllats av Apple och investerare har satsat miljoner i verksamheten.
Sedan starten 2015 har man kommit upp i nästan 700 000 användare.
Men nu rasar många av dem mot appen med namnet Bower – efter ha blivit blåst på insatser man gjort under flera års tid, rapporterar Svenska Dagbladet.
Nollställde alla poäng
Upplägget med Bower är följande.
Användare återvinner skräp och blir belönad med poäng när man sorterar förpackningar rätt. Poängen kan sedan omvandlas till pengar.
Anslutna företag som bidrar till att finansiera appen är bland annat Nestlé och Mondelez, som står bakom populära Marabouchokladen,
Men vid förra månadsskiftet genomförde Bower en förändring och nollställde plötsligt användares poäng – även hos folk som sparat i flera år.
– Över 1 700 poäng borta, inte alls kul när man har kämpat ihop dessa. Dessutom fult att göra ändringar i månadsskiftet så man inte hinner lösa in insamlade poäng till pengar innan de gör om, men det var väl uträknat, framhåller en upprörd kund enligt tidningen.
"Riktigt dåligt"
Den stora skillnaden är att användare nu enbart får poäng om man sorterar förpackningar från något av de 500 varumärken som samarbetar med Bower.
Tidigare kunde man slänga vilken som helst och bli belönad.
Förändringen sågas nu längs med fotknölarna.
– Riktigt dåligt, alla mina poäng försvann och det var många timmars skanning. Det var dålig belöning redan då och nu ska det vara ännu sämre för att nästan inga företag är anslutna????, dundrar en kund på sociala medier.
Känner sig lurade
Även om det inte handlar om några stora summor känner många sig lurade.
Bowers förklaring är att man expanderat globalt och att en modell där man kunde betala för alla förpackningar inte blev ekonomiskt hållbart.
Att man användare inte kunde ha kvar sina poäng beror på ett transaktionstak som skulle orsaka “total inflation”, säger Bowers vd Suwar Mert till SvD.
"Världen en bättre plats tack vare oss"
Enligt Bower handlar deras idé om att ge möjlighet till ett cirkulärt levnadssätt.
– Vi skapar en global gemenskap som är engagerad i att minska avfallet och att föreställa oss en värld där varje material värderas och används till fullo, skriver man på sin hemsida.
Appen har 680 000 registrerade användare som enligt egna uppgifter återvunnit över 100 miljoner förpackningar.
– Världen är en bättre plats tack vare vår community av varumärken och konsumenter som redan har anslutit sig till rörelsen, framhåller Bower vidare.
Foto: N. Dumlao
Text: Redaktionen