Rapport om olycka på Fukushimas kärnkraftverk

2023 10 27

Anställda har förts till sjukhus efter en olyckshändelse på ett av Japans största kärnkraftverk.

Fem personer som jobbar vid kärnkraftverket i Fukushima arbetade med att rengöra rör i systemet när incidenten ägde rum, rapporterar The Guardian via nyhetsbyrån AFP.

I samband med att avloppsvatten filtrerades för att släppas ut i havet lossnade plötsligt en slang av misstag.

Slangen innehöll vatten med radioaktivt avfall som stänkte ned fyra personer på platsen, varav minst två har behövt föras till sjukhus.

Ska stanna i flera veckor

De inlagda personernas strålningsnivå låg på eller över den nivå som anses vara säker och båda två måste stanna på sjukhuset i flera veckor för undersökningar.

– Vi har fått hör att tillståndet för de två arbetarna som är inlagda på sjukhus är stabilt, säger en talesperson för Tokyo Electric Power Company, Tepco, enligt AFP.

Värsta katastrofen sedan Tjernobyl

Olyckan belyser de stora faror som Japan fortfarande står inför när landet för närvarande håller på att avveckla anläggningen.

En reaktor i just Fukushima slogs 2011 ut av en enorm tsunami – i vad som var världens värsta kärnkraftskatastrof sedan Tjernobyl 1986.

– Tepco analyserar hur olyckan hade inträffat samtidigt som de granskar åtgärder för att förhindra en upprepning av den, rapporterar AFP.

FN på plats

FN:s inspektörer har funnits på plats för att granska säkerheten.

Incidenten skedde enbart ett par dagar efter att Tepco slutfört den andra omgången av utsläpp av avloppsvatten från anläggningen.

Den 24 augusti började det japanska företaget pumpa ut mer än en miljon ton vatten från kärnkraftverket i havet, vilket orsakade stor oro och kritik från Kina och lokala fiskesamhällen.

Motsvarar 540 simbassänger

Vattnet behandlas för att avlägsna de flesta radioaktiva ämnen, men innehåller fortfarande tritium när det släpps ut. 

Det är en väteisotop som är svår att separera från vattnet.

FN:s internationella atomenergiorgan, IAEA, delar Japans uppfattning om att det vatten som släpps ut från Fukushima är ofarligt.

Ryssland och Kina har dock förbjudit import av japanska skaldjur som en följd av beslutet.

Utsläppet från Fukushima motsvarar 540 olympiska simbassänger och är tänkt att frigöra utrymme för den mycket mer farliga uppgiften att ta bort radioaktivt bränsle och spillror från de drabbade reaktorerna.

Arkivfoto: K. Karger

Text: Redaktionen


86 000 svenskar får pengar på kontot

2024 05 28

För drygt tre år sedan föll domarna mot pensionsbolaget Allras grundare Alexander Ernstberger och tre andra Allra-profiler i Svea hovrätt. 

De dömdes till mångåriga fängelsestraff för mutbrott och för att ha berikat sig på bekostnad av pensionssparare.

Samtidigt tilldömdes Pensionsmyndigheten ett stort belopp i skadestånd. Pengarna ska fördelas till kunder som drabbades i Allra-härvan.

Nu meddelar Pensionsmyndigheten att man påbörjar den första inbetalningen – 95 miljoner ska fördelas på 86 400 sparare.

De som får in pengar på kontot tillhör tidigare sparare som hade hela eller delar av sitt premiepensionskapital i fonder med kopplingar till Allra under 2012.

– Det här är en milstolpe för oss på Pensionsmyndigheten att vi lyckas med vad vi hela tiden har förmedlat: att vi ska hitta, ta tillbaka och betala in pengar som sparare förlorade i samband med Allra.

– Jag är glad för de sparare som nu börjar få ekonomisk upprättelse, säger Anna Pettersson Westerberg, generaldirektör på Pensionsmyndigheten.

Flaggar för fler inbetalningar

Beloppet på 95 miljoner kronor är lägre än skadeståndet vilket kan innebära ytterligare inbetalningar till pensionssparare i framtiden.

– Inbetalningen innebär ett delmål i vårt arbete med att se till så att de som drabbades av Allra-härvan ska få ersättning för varje krona de har lidit skada. Pensionsmyndighetens arbete med detta är uthålligt, envist och metodiskt, säger Pensionsmyndighetens chefsjurist Lena Aronsson.

Så fungerar inbetalningarna

- Pengarna betalas in automatiskt till de drabbades premiepensionskonton och man behöver inte göra något för att få pengarna.

- Inbetalningens storlek beror på olika faktorer som exempelvis när och hur länge man haft innehav i någon eller några av de aktuella fonderna och storleken på innehavet.

- Inbetalningen väntas nå berörda personers konton den 28 maj och syns som ”korrigering” om man loggar in på Mina sidor på pensionsmyndigheten.se. De som får en inbetalning på minst 50 kronor informeras också via brev.

Så fördelas pengarna

- 86 400 sparare berörs av inbetalningen.

- 36 251 personer får upp till 1 000 kronor

- 43 592 personer får mellan 1 000 och 2 000 kronor

- 6 414 personer får mellan 2 000 och 3 000 kronor

- 144 personer får över 3 000 kronor

Källa: Pensionsmyndigheten

Foto Windows

Text: Redaktionen


Nya regler för bensin och diesel – bilister riskerar chockbesked

2024 05 28

Om ett och ett halvt år börjar nya drivmedelsregler gälla i Sverige.

Det handlar om ett nytt handelssystem inom EU som kallas för ETS 2 och som innefattar utvidgade villkor för handel med utsläpp, bland annat drivmedel till bilar.

Regeringen och SD klubbade formellt igenom EU-direktivet, som kommer att höja priset på bensin- och diesel, tidigare i maj.

Den första prognosen talar om en höjning på 1,5 kronor per liter.

Men det kan bli betydligt mer. Bland annat pekar ett tyskt forskningsinstitut på att att höjningen snarare landar på sex kronor litern – fyra gånger så mycket som den beräknade höjningen.

Och nu vädjar branschorganisationen Drivkraft Sverige till regeringen om att kompensera landets bilister, rapporterar Svenska Dagbladet.

"Går inte sänka mer"

Enligt partierna i Tidöavtalet ska också bilister kompenseras. Det är dock inte klart hur det ska ske. Lägre skatt på bränsle eller att ta från EU:s sociala klimatfond har nämnts som förslag.

Men enligt Drivkraft Sverige ligger Sverige redan nära EU:s miniminivå för bränsleskatterna.

– De går inte att sänka mycket mer. Då får regeringen kompensera för de högre bensin- och dieselpriserna på något annat sätt, säger Jessica Alenius, vd på Drivkraft Sverige, till SvD.

Elektrifieringen går för långsamt

Den plötsliga prisökningen förklaras med att elektrifieringen går för långsamt. Bilbranschen har större behov av att samla på sig utsläppsrätter än vad som förväntades. Det driver upp priset för kunderna.

Och Drivkraft Sverige är inte den enda aktören som flaggat för en chockhöjning på bensin och diesel i framtiden.

I mars menade konsumentorganisationen Riksförbundet M Sverige att bilister riskerar en “kalldusch” när det nya handelssystemet träder i kraft.

Detta kan bli en kalldusch för väljare som röstat för att diesel och bensin skulle bli billigare, och ett svårt mål att uppnå i Sverige där vi har långa avstånd och en stor andel av befolkningen som har behov av bilen dagligen för att till exempel ta sig till jobbet, sade Caroline Drabe, vd för M Sverige vid tillfället.

Beslutet redan fattat

Det nya utsläppshandelssytemet innebär avgifter ovanpå bränslepriserna för bilister och åkerier men även inom bostäder och andra sektorer.

Pengarna ska öronmärkas till en större klimatfond i EU.

Både regeringen och Naturvårdsverket har bekräftat ramarna för den nya förändringen.

– Redan från 1 januari 2025 ska utsläppen övervakas och rapporteras, framhåller Naturvårdsverket och tillägger.

Foto: Circle K

Text: Redaktionen