Räntorna på bostadslån ökar igen

2022 07 26

Nu höjs räntorna på bostadslånen ännu en gång.

Den statliga bolånejätten och bankinstitutet SBAB höjer räntorna på nästan alla sin löptider för bostadslånen.

3-månaders upp 0,45

För den populära 3-månadersräntan – som i folkmun ofta kallas för rörligt lån eftersom det bara är bundet ett kvartal – blir det en höjning med hela 0,45 procentenheter.

Det innebär att 3-månaderslånen nu landar på 2,97 procent i listränta. Det kan jämföras med bottennivån som var 1,64 procent i januari i år.

Här är alla höjningar

Även den 1-åriga räntan höjs med 0,45 procentenheter medan den 3-åriga höjs med 0,15 procentenheter.

Samtliga räntor upp till 5 års löptid höjs av SBAB.

Efter höjningen som genomfördes i går måndag är de nya nivåerna följande:

Bundet     Höjning   Ny listränta

3 mån      +0,45        2,97

1 år          +0,45        3,77

2 år          +0,25        4,11

3 år          +0,15        4,13

4 år          +0,15        4,16

5 år          +0,10        4,16

7 år          +0,00        4,19

10 år        +0,00        4,29

Dyrare bolån

Den som har lånat 3 miljoner kronor till sin bostad och har valt ett rörligt lån får med andra ord en räntehöjning på 0,45 procentenheter vilket motsvarar 1 125 kronor i månaden. Utslaget på ett helt år blir det 13 500 kronor mer i räntekostnader för låntagaren.

Ett bostadslån som är så kallat rörligt, det vill säga löper på 3 månaders tid blir nu så här mycket dyrare per månad före ränteavdrag:

Skuld                  +0,45 procent

1 miljon                375 kr

2 miljoner           750 kr

3 miljoner        1 125 kr

4 miljoner        1 500 kr

5 miljoner        1 875 kr

Från 4 till 839 anställda

SBAB startades 1985 och uppdraget var att finansiera de statliga bostadslånen som tidigare hade finansierats via statsbudgeten. Det helägda aktiebolaget hade vid starten fyra medarbetare som i dag har växt till 839 stycken.

SBAB som ursprungligen är en förkortning för Statens Bostadsfinansieringsaktiebolag har en händelserik historia.

– I april 2007 utökades produktutbudet till att omfatta sparande till privatpersoner. Under 2009 började SBAB även att erbjuda inlåning till företag och bostadsrättsföreningar, uppger banken på sin webbsida.

291 000 bolånekunder

2009 lämnade SBAB in en ansökan om tillstånd att bedriva bankrörelse till Finansinspektionen, vilken beviljades i november året därpå.

2010 lanserades privatlån och 2013 lanserades fonder.

– 2014 beslutade SBAB att återigen fokusera på bolagets kärnaffär – bolån och bostadsfinansiering. Beslutet innebar att utvecklingen av andra banktjänster såsom kort- och betaltjänster avbröts samt att fonderbjudandet avvecklades.

Antal bolånekunder uppgår till 291 000 och 402 000 privatpersoner hade sparkonto per den 31 december 2021.

Foto: R. Ledbetter

Text: Redaktionen


Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Chokladtillverkare går i konkurs

2025 02 04

Chokladtillverkaren Choki AB går i konkurs.

På måndagen kommer ett nytt konkursbesked.

Den här gången är det chokladtillverkaren Choki - som bland annat låg bakom Huski-chokladen - som tvingas tacka för sig.

Det rapporterar Breakit.

Går i konkurs

Huski har uppmärksammats efter att ha nått sponsringsavtal med bland annat fotbollsklubben Hammarby, och har även synts på Formel 1-bilar.

Choki har dock kämpat med vad som beskrivs som “blygsamma intäkter” samtidigt som kostnaderna för sponsringsavtalen har varit stora.

År 2022 gjorde Choki enligt Breakit ett förlustresultat på 114 miljoner kronor.

“Avvecklar verksamheten”

Under våren 2024 gick dotterbolaget Choki Sweden AB i konkurs - och nu sker det samma med moderbolaget.

– Styrelsen har under verksamhetsåret arbetat med att avveckla verksamheten. Under denna process har flera konflikter uppstått med sponsorer och sponsoravtalet, framgår i ett dokument som Breakit fått tag på.

Enligt den senaste årsredovisningen gjorde Choki AB ett förlustresultat på 79 miljoner.

Konkurserna minskar

De senaste åren har präglats av många konkurser i en rad olika branscher.

En ny rapport från kreditinformationsföretaget UC visar dock att antalet företagskonkurser minskade med 19 procent i januari jämfört med samma period föregående år.

“Tecken på ljusning”

UC förklarar.

– Efter ett år av berg- och dalbana gällande företagskonkurser noteras nu tecken på ljusning. UC noterar en minskning av konkurser inom byggsektorn, där antalet konkurser minskade med 15 procent. 

– Inom detaljhandeln minskade konkurserna med 8 procent. Hotell- och restaurangbranschen visade också en minskning av konkurser med 18 procent.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

Näringslivet hoppas på att ytterligare räntesänkningar från Riksbanken ska få fart på konjunkturen igen och att svenska konsumenter ska våga spendera mer pengar.

Foto: T. Bykovets

Text: Redaktionen