Putin ställer enormt krav på Rysslands alla kvinnor

2023 11 30

Ryska kvinnor förväntas föda åtta barn.

Helst fler än så.

Det anser i alla fall Rysslands president Vladimir Putin, rapporterar Independent.

– Att ha många barn, en stor familj, borde bli en norm, ett sätt att leva för alla folk i Ryssland, säger Putin enligt den brittiska tidningen.

Bakgrunden till beslutet

Sett till ytan är Ryssland världens största land.

Landet sträcker sig över så gott som hela den norra delen av den eurasiska superkontinenten.

Från Östersjön i väster till Berings sund i öster.

I dag befolkas Ryssland av cirka 144 miljoner människor.

Men födelsetalet sjunker stadigt sedan 90-talet.

Något som oroar landets president.

Krigets påverkan

Ryssland ockuperade Ukraina den 24 februari 2022.

I snart två år har kriget utkämpats.

För Rysslands del innebär det mer än 300 000 dödsoffer sedan starten av konflikten, enligt uppgifter från Kyiv.

Andra källor menar att det rör sig om betydligt fler än så.

Så ska Putin säkra befolkningen

Det var vid ett möte med den rysk-ortodoxa kyrkan som presidenten avslöjade hur han vill vända på trenden om att allt färre föds i landet.

Vid mötet deltog även representanter från religiösa organisationer över hela Ryssland.

Temat för mötet var: "Den ryska världens nutid och framtid".

Putin avslöjade under mötet att han vill att ryska kvinnor föder åtta eller fler barn.

Han vill att stora familjer ska vara normen i hela landet.

Ett långsiktigt krav

Visionen med stora familjer är inget som kommer vara över inom en snar framtid.

Tvärtom.

Presidentens mål om att kvinnor ska föda minst åtta barn är långsiktiga.

– Vårt mål för de kommande decennierna, menar Putin att visionen är. 

Eftersträvar gamla normer

Putin förklarade vid mötet att många i Ryssland fortfarande upprätthåller traditionen med stora familjer.

Att många skaffar fyra eller fem barn i dag.

Något som enligt presidenten är positivt.

Men han poängterade att det var bättre med barnafödandet förr.

Putin syftade till äldre generationer där normen var att man födde sju eller åtta barn.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Jättebesked från Lidl – gäller i en månad

2024 03 03

Lidl genomför nu omfattande prissänkningar på Matrikets produkter.

I samband med kostnadskrisen som har varit och den höga inflationen hyllades Lidl då man var tidigt ute med att sänka eller frysa priset på matvaror.

Nu kommer man med ett nytt besked som gynnar kunderna, nämligen att man sänker priserna på 200 varor tillhörande varumärket “Matriket” under hela mars.

Det framhåller Lidl via sociala medier.

“Du läste rätt”

Det rör sig om en omfattande rad prissänkningar som gäller varumärket “Matriket”, vilket är varor från svenska gårdar.

– Det är sant! Du läste rätt, vi gör vår största prissänkning hittills under mars för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel, framhåller Lidl via sociala medier.

200 produkter

Livsmedelskedjan framhåller vidare att sänkningarna berör hundratals produkter.

– Vi sänker priset med 20 procent på 200 Matriket-varor under hela mars. Ett år efter lanseringen av vårt varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment, allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Produkter från Sverige

Gemensamt för alla produkter inom varumärket “Matriket” är att de är svenskproducerade.

– Här samlar vi mat från svenska gårdar, producenter och odlare, för en levande landsbygd och goda smaker. Svensk mat är unik och vårt avlånga land med fyra årstider ger förutsättningar för otroliga smakupplevelser, framhåller Lidl angående satsningen.

Ökar igen

Statistiska centralbyrån har meddelat att matpriserna generellt stigit något på sistone, men att det inte rör sig om någon extrem ökning.

– Det följer mönstret från tidigare år. Priserna på kaffe, te och kakao, på oljor och fetter samt på fisk brukar gå upp i januari. Där ingår nämligen många produkter som brukar ingå i olika kampanjer i december, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,3 procent i januari jämfört med december.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – oväntad produkt lockar

2024 03 03

Norrmännens intresse för svenska produkter är fortsatt högt.

Under året har personer från såväl Norge som Danmark och Finland handlat i Sverige mot bakgrund av den svaga kronan.

Bland produkterna som norrmännen är mest intresserade av finns godis, kött och läsk.

Samtidigt tar sig många över gränsen för att handla en något oväntad produkt, nämligen glutenfria varor.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Större och billigare

Anledningen till att norrmännen tar sig till Sverige för att handla glutenfritt handlar om att utbudet beskrivs som både större och billigare.

Det säger norska kunder som besöker affärer i värmländska Charlottenberg.

– Det är större utbud här, det bidrar till att det är intressant att komma hit, säger Snezana Bartulovic, som rest över gränsen för att handla glutenfritt, till SR.

Viktig del

Försäljningen av glutenfria produkter är inte lika stor som exempelvis kött, men är ändå en viktig del av utbudet.

Det förklarar Tommy Johansson som är chef för Maximats butik i Charlottenberg nära den västvärmländska gränsen mot Norge.

– Det är viktigt att få hit de här familjerna och kunderna som har glutenintoleranta personer i familjen, säger han.

Åtta miljarder kronor

År 2023 handlade norrmännen för ett sammanlagt värde om 9,3 miljarder kronor varav 85 procent, eller drygt 8 miljarder kronor, hamnade i Sverige.

Den största omsättningen återfanns inom just livsmedel och dryck.

Intresset är även stort för alkohol och tobak samt vissa sällanköpsvaror som exempelvis kläder, apoteksvaror och hygienprodukter.

Det rapporterar Dagligvarunytt.

Charlottenberg tvåa

Ungefär hälften av gränshandelsomsättningen hamnade i Strömstads kommun.

– Det är området runt Strömstad med Nordby och Svinesund som är den solklara ettan som destination för gränshandlande norrmän, säger Guro Henriksen vid den norska statistikmyndigheten SSB.

Därefter återfinns Charlottenberg på en andra plats, med nästan 15 procents omsättningsandel.

Foto: A. Dudar

Text: Redaktionen