PROGNOS: Så blir vädret till valborg och första maj

2024 04 27

Det finns hopp om sol och värme till valborgsmässoafton och första maj.

Det beskedet kommer från SMHI.

Aprilvädret har inte varit särskilt roligt i år – vårvärmen har uteblivit på många håll där det i stället har varit småkallt och ruskigt.

Men nu blir det snart bättre.

Och inför nästa veckas högtider, valborg och första maj, finns det gott hopp om värme och sol på många håll i landet.

Värme redan imorgon

Redan imorgon, söndag, finns det hopp om varmare väder. Även om det kan växla en del – klassiskt aprilväder, alltså.

– Under söndagen rör sig en varmfront upp över södra Sverige och på dagen ligger fronten med regn över Svealand, i nordvästra Svealand och när fronten rör sig upp över södra Norrland under kvällen övergår nederbörden delvis i snö, rapporterar SMHI:s meteorolog, Moa Hallberg.

– Söder om fronten väntas riktig försommarvärme med 15, möjligtvis 20 grader och lite sol här och var, tillägger hon.

Hoppfullt inför valborg och första maj

På måndagen kan det bli ostadigt i norr och ganska svalt i söder.

Men därefter finns det hopp om bättre väder.

På tisdag är det valborgsmässoafton, och på onsdag första maj.

Då vill många vara ute och njuta av vackert vårväder – vilket de också kan få göra.

Uppåt 20 grader på vissa håll

På många håll kan det bli både soligt och varmt, även om det i vissa delar av landet också kan bli en del nederbörd.

– Under tisdag och onsdag förstärks ett högtryck över landet och ger soligt väder på många håll, men också någon skur kan förekomma här och var och i norr möjligen någon snöby, förklarar Moa Hallberg.

Temperaturerna kan bli relativt höga, särskilt om man jämför med hur det har varit de senaste dagarna och veckorna.

På vissa håll kan det bli uppåt 20 grader.

– Dagstemperatur i söder omkring 15 grader, på en del platser säkert 20 grader, men det kan också vara lite friska vindbyar i ostvinden. I norr är värmen lite försiktigare och vi väntar oss från 5-10 grader i norra Norrland till 10-15 grader i södra Norrland, uppger SMHI:s meteorolog.

Text: Redaktionen


JUST NU: Natostyrkor har bordat fartyg

2025 09 17

Tyska specialstyrkor har genomfört en insats mot ett 75 meter långt lastfartyg.

Fartyget, som seglar under flagg från Saint Vincent och Grenadinerna, bordades när det befann sig i slussen i Kielkanalen. Fartyget har genomsökts och dykare har undersökt båtens skrov, rapporterar Der Spiegel. 

Tysk polis misstänker att fartyget har spionerat på landets kritiska maritima infrastruktur.

I slutet av augusti uppges besättningen ha skickat upp en drönare vars syfte var att ”spionera och ta bilder”.

Rysk besättning

Majoriteten av besättningen består av ryska medborgare och samtliga är gripna. De misstänks för att ha ”förebyggt hot mot Tysklands kritiska maritima infrastruktur” samt för ”spionage i sabotagesyfte och säkerhetshotande avbildning”, uppger Der Spiegel.

På väg mot Finland

Fartyget hade lämnat Rotterdam och var på väg mot Finland, rapporterar Iltalehti.

Fartygets destination ska ha varit hamnen i finska Euraåminne, enligt Marine Traffic, en global underrättelsesajt som spårar fartygsrutter.

LÄS MER: Trump riktar uppmaning till Zelenskyj – och hela Europa

Del av skuggflottan?

Det är oklart om fartyget är en del av den ökända ryska skuggflottan.

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Malte Humpert är grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News. Han berättar att fartygen i skuggflottan ofta är dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger experten till Dagbladet.

LÄS MER: Kina slår till mot USA:s guldägg: stoppa alla beställningar 

Foto: Nato

Text: Redaktionen


JUST NU: Haveri hos Postnord – väldigt stor kundpåverkan

2025 09 17

En av Postnords största terminaler har havererat.

Det handlar om terminalen i Veddesta norr om Stockholm.

Omkring 70 000 paket påverkas av stoppet, rapporterar SVT.

Nu kan kunder räkna med långa förseningar.

– Det orsakar förseningar runt om i landet men främst norra Stockholmsområdet, säger Postnords presschef Anders Porelius till tv-kanalen.

Enligt presschefen är det en sorteringsmaskin som havererat. Incidenten innebär att posten inte kan sorteras och levereras dit den ska.

– Det här är maskiner som går dygnet runt och servas regelbundet, men ibland kan det uppstå tekniska fel, säger Porelius till SR Ekot.

– Vi beklagar så klart alla förseningar.

Då ska problemet vara åtgärdat

Postnord arbetar med att lösa haveriet. Problemet beräknas vara åtgärdat i slutet av veckan, uppger Anders Porelius.

– Vi har ett stort team tekniker som försöker hitta och laga felet och hoppas få en lösning absolut senast på fredag, säger han till DN.

Under tiden arbetar Postnord med att omdirigera paket från Vedesta till andra terminaler. Hittills har cirka 20 000 av 70 000 paket nått fram, dock med viss försening.

– Så vi har fortfarande då en en rätt stor volym som som ligger kvar och väntar. Vi har satt in extra fordon och bemanning men även efter att maskinen kommer igång tar det ju ett tag innan vi lyckas sortera allting., säger Anders Porelius till DN.

LÄS MER: Postnord inför betydande ändring – gäller i hela Sverige

Räkna med förseningar

Kunder kan räkna med förseningar, även om problemet skulle åtgärdats tidigare än väntat. 

–  Även om vi skulle få igång maskinen idag så skulle det bli följdförseningar i leveranserna. säger Porelius till SVT.

LÄS MER: Lidl går ut med viktigt meddelande till kunder

Foto: Postnord 

Text: Redaktionen