PROGNOS: Så blir elpriset 2023

2023 01 01

2022 blev det dyraste elåret någonsin i Sverige och mycket talar för att 2023 blir ännu värre.

Det konstaterar GodEl som kartlagt situationen på elområdet i Sverige under det gångna året.

Putins brutala krig

Sveriges elpris påverkas både av faktorer som är unika för Sverige och faktorer som gemensamma för hela Europa.

– Den huvudsakliga faktorn är dock den strypta naturgasexporten från Ryssland till Europa, uppger GodEl.

– Och ryska invasionen av Ukraina som fick naturgaspriset att skjuta i höjden.

Det har påverkat Europas elpriser eftersom naturgas används för att producera el.

Om tillgången på el i exempelvis elområde 4 i Sydsverige är lägre än elförbrukningen så närmar sig Sverige övriga Europas prisnivå.

– Och tvärtom går elpriset ner när tillgången på el räcker till att både möta elförbrukningen i elområdet och fylla den maximala kapaciteten i utlandsförbindelserna, uppger GodEl.

Elpriset 2022

Så här ser Sveriges elpris ut att bli i genomsnitt 2022 avseende spotpriset per kilowattimme.

Elområde 1 Norra Norrland  69 öre

Elområde 2 Södra Norrland  72 öre

Elområde 3 Svealand/Norra Götaland 146  öre

Elområde 4 Södra Götaland 170 öre

Detta kan jämföras med priset under 2012 till 2020 som låg på omkring 18 till 48 öre i alla fyra elområden enligt GodEl.

Elpriset 2023

Inför 2023 pekar en del på att elpriset kan bli ännu högre i Sverige.

Så här ser GodEls senaste prognos ut.

Elområde 1 Norra Norrland  75 öre

Elområde 2 Södra Norrland  75 öre

Elområde 3 Svealand/Norra Götaland 240 öre

Elområde 4 Södra Götaland 240 öre

Osäkerheten är dock stor.

– Elmarknaden är mycket oberäknelig just nu och det är enormt svårt att veta vad vi kan vänta oss av 2023, framhåller GodEl.

Fem faktorer

Bolaget uppger att fem faktorer är extra värdefulla att studera när det gäller elpriset 2023.

1, EU:s marknadsinterventioner kan påverka naturgaspriset och elmarknaden en hel del. Det handlar om pristak på naturgas och intäktstak på elproduktion med mera.

2, Vädret med fokus på temperatur och köld under vintern januari till mars påverkar en hel del.

3, Vädret med fokus på blåst och regn under hela året 2023 påverkar vindkraften och vattenkraften.

4, Tillgången på flytande naturgas LNG.

5, Drift och eventuella avbrott av svenska kärnkraften.

Foto: Tomas Arlemo, Svenska Kraftnät

Text: Redaktionen


Nu blir det värmebölja – 30 grader varmt

2024 08 31

Ett högtryck för med sig riktig sommarvärme under nästa vecka, och temperaturerna kan på vissa håll stiga upp mot 30 grader.

Den kommande veckan lär förvisso börja med ganska tråkigt väder.

På måndagen blir det molnigt med skurar, framför allt i de mellersta landsdelarna, enligt SMHI.

Men redan på tisdagen börjar vädret förändras. Ett högtryck börjar dra in över landet, och kan medföra sol och höga temperaturer under veckan.

”Kan bli 30 grader”

Enligt TV4:s meteorolog Peter Kondrup ser det ut att bli riktigt sommarväder i stora delar av Sverige på onsdag.

– Det kan bli 27-28 grader i södra Sverige, och uppåt 20 grader i Norrbotten. Det är ovanligt höga temperaturer för årstiden, säger han till kanalen.

Och på torsdagen blir det på vissa håll ännu varmare i ännu större delar av landet.

– Under torsdagen kan det bli ungefär samma temperatur, och värmen sprider sig ännu mera norrut. Det är inte omöjligt att det i landets sydvästra delar kan bli 30 grader, säger Peter Kondrup till TV4.

Kan blir riktig värmebölja

Sommaren ser alltså inte ut att vara över riktigt än, trots att vi nu går in i september.

Det finns till och med chans till värmebölja i meteorologisk mening, det vill säga att det blir 25 grader eller mer i fem dagar i rad på samma ort, enligt kanalen.

Det återstår dock att se.

Klart är dock att prognosen talar för att värmen stannar kvar i flera dagar.

Högtrycket kan bli kvar över helgen

Exakt hur länge högtrycket stannar är i nuläget svårt att säga.

Men enligt SMHI så kan det stanna över helgen, vilket nog gläder många som inte har fått nog av sommaren riktigt än.

– Framåt veckoslutet är prognosen mer svårbedömd men mycket tyder på att högtrycket ligger kvar över landet, rapporterar SMHI:s meteorolog Viktor Bergman.

– Längst i norr pressar dock kylig höstluft på norrifrån och kan möjligen i alla fall delvis bryta igenom, tillägger han.

Foto: Herbert Goetsch

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Chockhöjer priser för bilister

2024 08 31

Kommuner har chockhöjt priser för bilister, visar en granskning.

Att vara bilist har blivit dyrare i Sverige, åtminstone när det gäller parkeringsavgifter.

Kommunala hyresvärdar i Sverige har chockhöjt parkeringsavgifterna för sina hyresgäster de senaste fem åren, visar en granskning av Hem & Hyra.

Många hyresgäster är beroende av bilen, men tvingas i många fall betala dubbelt så mycket för parkering jämfört med vad det kostade för bara några år sedan.

Skjuter i höjden

I granskningen har alla Sveriges 298 allmännyttiga fastighetsbolag tillfrågats om hur deras parkeringsavgifter har förändrats från 2019 fram till idag. 80 procent har besvarat frågorna, enligt tidningen.

Och resultaten är anmärkningsvärda: De billigaste parkeringsplatserna utan el har i genomsnitt blivit 40 procent dyrare på fem år.

Priserna skjuter i höjden för alla typer av parkeringsplatser.

De dyraste parkeringarna utan el har ökat med 36 procent i pris.

Parkeringsplatser med el har ökat med 31 procent (de billigaste) respektive 27 procent (de dyraste), enligt tidningen.

Kan finnas fördelar

Enligt Hyresgästföreningen beror den enorma ökningen bland annat på att det inte längre sker förhandlingar om parkeringsavgifter.

Detta leder till nackdelar i form av stora prisökningar.

– Å andra sidan slipper de som inte har bil att vara med och finansiera de som har bil. För det är vad som sker om det är en kollektiv förhandling kring parkeringsavgifterna, säger Martin Hofverberg, chefsekonom på Hyresgästföreningen.

Priserna försvaras

Höga parkeringsavgifter har ofta vållat diskussion och missnöje bland hyresgäster.

Förra året höjdes avgifter för boendeparkering med drygt 45 procent i Stockholms stad, vilket orsakade protester från flera håll.

Från politiskt håll försvarade man dock de höjda avgifterna.

– Poängen med parkeringsavgifter är att se till att det alltid finns en viss andel lediga parkeringsplatser. Det gör att bilister slipper köra runt och leta, sade Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, till tidningen.

– Tyvärr har inflationen gradvis urholkat avgifterna och minskat den trafikstyrande effekten. För att säkerställa framkomligheten i innerstan behöver vi höja avgifterna för boendeparkering, tillade han.

Foto: Anne Nygård

Text: Redaktionen