PROGNOS: Ett av de 8 partierna kommer att falla ur riksdagen i valet

2022 02 28

Både Liberalerna och Miljöpartiet ligger klart under 4-procentspärren men bara ett av partierna faller ur riksdagen i valet.

Den prognosen kommer från spelbolaget Unibets odds kopplat till det svenska riksdagsvalet som hålls andra söndagen i september.

Två partier hänger löst

Med mindre än 200 dagar kvar till valet är Sveriges partier inne i ett jämnt lopp i kampen om väljarna. Mycket hänger på vilka partier som klarar sig kvar i riksdagen och just nu är det två partier som hänger löst.

◾Miljöpartiet, 3 % i Ipsos feb

◾Liberalerna, 3 % i Ipsos feb

Kan avgöra hela valet

Vilken sida som vinner valet kan mycket väl avgöras av huruvida Miljöpartiet eller Liberalerna kommer in i riksdagen eller inte.  Ett lyft över spärren för Miljöpartiet stärker Magdalena Anderssons (S) chanser att sitta kvar som statsminister.

L gynnar M-KD-SD

Ett lyft över spärren för Liberalerna stärker utmanaren Ulf Kristerssons (M) chanser att bli Sveriges nya statsminister och bilda regering med KD och Ebba Busch med stöd av Sverigedemokraterna och Jimmie Åkesson samt Liberalerna med Nyamko Sabuni i spetsen.

Och nu kommer Unibet med sin prognos som baseras på senaste speloddsen.

56 procents chans

– Enligt opinionsläget är stödet lågt för båda partierna, men enligt nya odds från Unibet kommer Miljöpartiet trots allt klara spärren, uppger Unibet.

– Enligt oddsen är sannolikheten 56 procent för Miljöpartiet att nå över 4 % av rösterna, och 63,3 procent att L hamnar under strecket, meddelar Unibet.

Hade rätt om KD

Unibets spelexpert Henrik Holm framhåller att Unibet hade rätt om Kristdemokraterna vid valet 2018.

– Enligt opinionsläget ligger både L och MP under spärren just nu, men oddsen visar sannolikheten för ett utfall på själva valdagen. Vid samma tidpunkt inför förra valet var det KD som låg pyrt till, konstaterar han.

– Unibets odds visade då att de ändå skulle klara fyraprocentsspärren, vilket också blev fallet, säger Henrik Holm.

Odds inför valet 2022

Så här ser Unibets odds ut för att Liberalerna ska klara 4%-spärren i valet.

Över 4               2.50
Under 4            1.45

Större chans för Miljöpartiet

Så här ser Unibets odds ut för att Miljöpartiet ska klara 4%-spärren i valet.

Över 4               1.65
Under 4             2.10

Ett högre odds innebär att man får mer pengar tillbaka om man spelar på alternativet. Att det är högre odds för att Liberalerna får över 4 procent än att partiet får under 4 procent innebär således att Unibet bedömer att partiet får under 4 procent eftersom det spelalternativet ger mindre pengar tillbaka. Bara 1,45 gånger de pengar man satsat.

Så funkar oddsen

Oddsen tar hänsyn till fler faktorer än opinionsmätningar. Trender, aktuella händelser och historiska data påverkar oddssättningen. Oddsen är dessutom beroende av spelarna.

Hur insatserna fördelas har betydelse för hur oddsen blir. De slutliga oddsen sätts av en analysexpert med stor erfarenhet på området.

Om Unibet           

Unibet grundades 1997 och ingår i speloperatören Kindred Group som är noterat på Stockholmsbörsen Nasdaq. Kindred Group äger nio olika varumärken inklusive Unibet och har över 30 miljoner kunder.

Foto: Miljöpartiet Fredrik Hjärling resp. Liberalerna

Text: Redaktionen


Chockbesked för Aladdinasken

2024 12 18

Marabous chokladaskar är ett givet inslag i många hem under julfirandet.

Varje år säljs runt fyra miljoner askar till chokladälskare landet över.

En stor del av askarna säljs i december och framför allt runt juletid. Cirka 80 procent av Aladdinaskens försäljning sker kring julen.

– Det är häftigt att tänka att det är cirka en ask per svenskt hushåll, sade Aladdins varumärkeschef Maija Bjureström till Expressen förra julen.

Nu har dock spelplanen i Sverige förändrats markant.

En ny chokladask har tagit upp kampen med Marabous klassiska produkter.

Det rör sig om finländska Fazers nya chokladask ”julklassiker”, som lanserades i början av november.

Enligt färska siffror har Fazers chokladask sålt som smör inför julen.

Efterfrågan på chokladasken har varit högre än tillgången.

Det uppger Robert Engman, vp commercial hos Fazer Sverige, i en kommentar till Dagligvarunytt.

– Vi hade höga förväntningar på chokladasken då den just innehåller blandade favoriter. Den nya chokladasken har mottagits väl från konsument och har överträffat alla våra förväntningar, efterfrågan har varit högre än tillgången, framhåller han och tillägger:

– Våra förhoppningar på Fazer klassiker är att den kommer att vara en favorit på julbordet i svenska hushåll framöver.

Här är alla smaker

Fazers chokladask samlar många av företagets chokladfavoriter – bland annat Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia.

Totalt innehåller asken 32 praliner fördelat på sju olika smaker i två lager:

- Fazermint, Truffle 

- Karl Fazer, Crispy toffee 

- Karl Fazer, Milk chocolate truffle 

- Finlandia 

- Dumle Original 

- Dumle Fudge 

- Geisha, Seasalt & Caramel 

Inga förändringar i Aladdinasken

Marabou har tidigare meddelat att årets chokladask kommer lämnas oförändrad.

– Till årets jul kommer Marabou inte med några förändringar i Aladdin pralinasken, sade Maije Bjureström till Expressen i november.

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Oroväckande besked om Bank-ID: ”Var observant”

2024 12 18

Bank-ID är Sveriges i särklass största e-legitimationssystem.

Över åtta miljoner svenskar använder tjänsten i dag.

Men legitimationstjänstens enorma popularitet har en baksida.  

Bank-ID är ett av de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar.

Den svenska legitimationstjänsten är det tolfte mest utsatta varumärket i världen. Det visar färsk statistik från IT-Total, som tagits fram av bolagets leverantör Vipres.

Bredvid stora jättar

Bank-ID placerar sig på tolfte plats på listan över de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar. På samma lista hittas storföretag som Apple och Microsoft.

 Diego López, chef för cybersäkerhet på IT-Total, uppmanar allmänheten att vara på sin vakt.

– Svenskar är en digitalt aktiv befolkning som e-handlar mycket och generellt är duktiga på engelska. Det gör oss särskilt intressanta för de här aktörerna, säger han.

”Säger mycket om hur utsatta svenskar är”

Microsoft, Apple och Docusign är de tre företag som cyberkriminella oftast härmar.  

Målet är att få användare att klicka på en skadlig länk eller sprida kod.

– Microsoft står ut i statistiken, men intressant nog hamnar svenska Bank-ID på plats tolv på listan över de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar. Det säger mycket om hur utsatta vi svenskar är, säger Diego López.

Sverige hamnar högt upp

Statistiken visar också att Sverige är av de länder där befolkningen utsätts för flest bedrägliga e-postmeddelanden i världen.

– Var observant. Om något känns det minsta märkligt rekommenderar jag den analoga metoden: ring eller prata med kollegan, vännen eller avsändaren och stäm av att allt är som det ska, säger Diego López.

Hit riktas flest bedrägliga e-postmeddelanden:  

  1. USA
  2. Storbritannien
  3. Sverige
  4. Kanada
  5. Island
  6. Danmark
  7. Irland

Varumärkena som cyberkriminella efterliknar oftast:  

  1. Microsoft
  2. Apple
  3. Docusign
  4. Dropbox
  5. Vipps
  6. Google
  7. Paypal
  8. Zoom
  9. Booking
  10. Spotify
  11. HSBC
  12. Bank-ID

Källa: IT-total

Foto: 

Text: Redaktionen