Problem för 800 000 bilar – förlorar viktig funktion

2024 10 16

Många bilar får problem när 2G-och 3G-näten släcks.

Under de kommande åren så kommer 2G-och 3G-näten att släckas i Sverige.

De fasas ut för att ersättas med ny teknik.

En ny beräkning visar att det kommer att påverka ungefär 800 000 bilar - som därmed förlorar en viktig funktion.

Det rapporterar Carup.

Förlorar viktig funktion

Bilarna kommer att att tappa sina nödsamtalssystem när 2G- och 3G-näten släcks.

Därtill kommer många bilar även förlora kontakten med sina appar.

Det fastslår myndigheten Transportanalys i en ny rapport.

Kan leda till dödsfall

Transportanalys meddelar att det kan få konsekvenser.

– Transportanalys bedömer att det kommer att finnas 793 650-853 867 personbilar och lätta lastbilar med icke-fungerande eCall-system (automatlarm) efter en total nedsläckning av 2G/3G-näten år 2028, framhåller myndigheten.

– Med fungerande eCall-system skulle denna fordonsflotta minska antalet dödade och allvarligt skadade med 1-4 respektive 10-32 under femårsperioden 2028-2032.

Enligt Carup säljs fortfarande vissa fabriksnya bilar utan modem som fungerar när näten släckts ned.

Därför släcks näten

Telia förklarar att det finns flera anledningar till att 2G-och 3G-näten nu släcks ner:

- 5G och moderniserad 4G innebär snabbare hastigheter och stabilare uppkoppling än 3G och 2G. De moderna näten är också säkrare och mer robusta.

- För att kunna erbjuda nya tjänster över 5G och 4G behöver vi mer frekvensutrymme. Nedsläckningen av 3G och 2G frigör utrymme för de nyare teknikerna.

- Modernare teknik kan bidra till ett mer klimatsmart samhälle. De nya näten är upp till fem gånger mer energieffektiva än de äldre.

Kan behöva uppdateras

Det finns vissa saker som kan behöva uppdateras eller ändras i mobiltelefonerna i samband med nedsläckningen.

– Vi arbetar för att avvecklingen av 3G- och 2G-näten ska ske med minimal kundpåverkan, men om du använder äldre mobiler eller mobila bredbandsrouters så kan du behöva ändra inställningar eller uppgradera, förklarar Telia.

Foto: Kathy

Text: Redaktionen


Svensk bilist fast i fartkameran – ursäkten väcker rubriker utomlands

2024 12 12

Två gånger i år har en svensk man i 50-årsåldern åkt fast för fortkörning.

Och hans ursäkt är ganska uppseendeväckande.

Nekade till att ha suttit vid ratten

Första gången fastnade mannen på fartkameran på E22 i Västerviks kommun.

Trots bilderna förnekade 50-åringen bestämt att det var han suttit bakom ratten. 

Vem det var på bilden kunde mannen inte svara på, men uppgav att hans bil används frekvent av familjen och att han har flera anhöriga som liknar honom till utseendet.

Efter att tingsrätten jämfört fartkamerans bilder med pass- och körkortsbild drogs slutsatsen att det visst var samma man, rapporterar Barometern.

Han dömdes därmed för brott mot trafikförordningen till 2 000 kronor i böter.

Uppmärksammas i Norge

Nu får incidenten uppmärksamhet utomlands.

Det är den norska tidningen Dagbladet som drar upp historien och gör rubriker av händelsen.

Även konsumentmagasinet Elbil24 från Norge sprider nyheten.

– Ibland kan det vara svårt att erkänna att man har gjort fel. Det gäller i allra högsta grad en svensk bilist, skriver tidningen.

I artikeln hånas svenskens ursäkt om att det var någon annan på fartkamerans bild.

– Bara en identisk tvillingbror, som mannen inte har, kunde få dem (tingsrätten, red. anm.) att tvivla på vem som körde bilen, står det i texten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Blev tagen igen

Historien tar dock inte slut där.

Samma man blev senare tagen i en ny fortkörning. Han hade då återigen åkt fast i en fartkamera då han körde 98 kilometer i timmen på en 90-väg.

Den här gången hade 50-åringen en ny ursäkt.

I rätten uppgav han att han inte varit i närheten av platsen och inte vet var han var det aktuella datumet. Han sa att det var hans pappa på bilden från fartkameran, skriver Barometern om händelsen.

Ny böter

Tingsrätten köpte dock inte den förklaringen heller och det blev 1 500 kronor i böter för hastighetsöverträdelse.

Även detta uppmärksammas i Norge, där bötesbeloppen är högre för fortkörning än i Sverige.

Alla följer inte hastighetsbegränsningen. Vissa nekar också till att ha kört för fort, konstaterar Dagbladet.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 12

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen