Priset på mediciner kan gå upp med 40 procent

2024 10 20

Medicin ska bli 40 procent dyrare, enligt regeringens förslag.

Många levnadsomkostnader har ökat för vanliga svenskar på senare år.

Nu ser även mediciner ut att bli dyrare.

Högkostnadsskyddet ska förändras så att man kan tvingas betala drygt 40 procent mer för medicinen nästa år, rapporterar SR.

”Känns inte bra”

Idag måste man betala fullt pris upp till 1 425 kronor för medicin. Därefter aktiveras rabatt.

Men nu vill regeringen alltså höja taket till 2000 kronor.

Det är ökning med 40,35 procent.

En del känner att ökningen kommer att svida i plånboken.

– Det känns inte bra. I och med att jag har astmamedicin så, den är ju dyr som den är redan, första gången när man ska plocka ut den. Så det tycker jag inte är något bra alls, säger Inger i Gävle till radiokanalen.

”Blir alldeles förfärad”

Anledningen till att taket höjs uppges vara att statens kostnader för läkemedel har stigit snabbt den senaste tiden.

Men Pensionärernas riksorganisation, PRO, är kritiska till förslaget.

– Jag blir alldeles förfärad. Alltså, 2000 kronor är mycket pengar att höja till, det måste jag säga, säger Åsa Lindestam, ordförande PRO, till radiokanalen.

Hon menar att många, inte minst pensionärer, kommer att få det väldigt tufft i och med förändringen av högkostnadsskyddet.

– För att jag har hunnit prata med några pensionärer, och de säger: ”Nej, men det kommer inte att gå, vi har ju knapert som det är just nu”. Dock inte alla, en del kommer inte att märka av och kommer att ha råd. Men väldigt många får väldigt besvärligt, säger Åsa Lindestam.

Träda i kraft 1 juli

Förändringen förväntas träda i kraft den 1 juli nästa år, skriver tidningen Senioren.

Efter 2 850 kronor per år täcker högkostnadsskyddet hela kostnaden, enligt tidningen, men den första rabattgränsen väntas alltså höjas till 2000 kronor.

Kostnaderna för läkemedelsförmåner väntas öka med 6,1 miljarder kronor nästa år, vilket är orsaken till att regeringen har lagt fram det här förslaget, enligt tidningen.

Detaljerna kring förslaget uppges dock inte vara klara än, enligt tidningen.

Foto: Roberto Sorin

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryska tåg attackerade

2025 09 14

Två ryska tåg har spårat ur.

Ukraina fortsätter att attackera rysk infrastruktur.

Främst rör det sig om gas-och oljeinfrastruktur.

Nu kommer dock uppgifter om att två ryska tåg har spårat ur – och Ukraina tar enligt källor på sig attacken, rapporterar AFP.

Två tåg urspårade

Det framgår i nuläget inte exakt vad anledningen till urspårningarna är.

Klart står dock att två tåg i olika delar av den västra Leningradregionen i Ryssland spårade ur tidigt på söndagen, vilket ledde till att en tågförare omkom och tågtrafiken stördes.

Incidenterna inträffade några timmar efter att en sprängladdning detonerat på en järnvägssträcka i den västra regionen Oryol i Ryssland sent på lördagen.

“Undersöker sabotage”

En källa inom den ukrainska underrättelsetjänsten uppger att Ukraina står bakom attackerna.

Syftet ska vara att förhindra leveranser till fronten.

– Utredarna undersöker möjligheten att det rör sig om sabotage, säger guvernör Alexander Drozdenko enligt Moscow Times.

Läs mer: Nya regler för ryssar i Sverige

“Är viktiga”

Så här lyder kommentarerna från den ukrainska källan:

– Dessa järnvägslinjer är viktiga försörjningsvägar för ryska styrkor som opererar i riktning mot Kharkiv och Sumy, säger personen enligt Kyiv Independent.

– Skadorna på dessa järnvägslinjer kommer att medföra allvarliga logistiska utmaningar för Ryssland, vilket kommer att ha en betydande inverkan på landets förmåga att genomföra offensiva operationer mot Ukrainas styrkor.

Situationen just nu

Situationen vid frontlinjen är alltjämt låst, ryska styrkor gör vissa framsteg i de östra delarna av Ukraina men det rör sig inte om några större sådana.

Samtidigt fortsätter Ukraina att attackera rysk infrastruktur för att försvaga landets ekonomiska styrka.

Förhandlingar mellan Ukraina och Ryssland är pausade, uppger Kreml.

Läs mer: Sjukt besked om Putins armé – hela befolkningen kan drabbas

Foto:

Text: Redaktionen


SVERIGE: “Total kollaps” för vindkraften

2025 09 14

Svensk vindkraft är i kris.

Tidigare i år meddelade branschorganisationen Svensk Vindenergi att det blivit “tvärnit för vindkraftstillstånd”.

Förra året godkändes bara två av 31 ansökningar om ny vindkraft, då kommuner och Försvarsmakten utgör motstånd.

– Man kan nästan prata om en total kollaps, skriver DN:s Peter Alestig.

Läggs på is

Utöver ansökningar som inte får godkänt går det även trögt för godkända projekt.

Exempelvis har Vattenfalls satsning Kriegers flak pausats.

– Under sommaren har flera vindkraftbolag gått i konkurs och mer är att vänta, skriver Alestig.

Tvärnit

Kommunala veton och Försvarsmaktens invändningar var de främsta orsakerna till att endast två nya tillstånd gavs för vindkraft på land och till havs i Sverige under fjolåret. 

Nu hotas den storskaliga utbyggnaden av elproduktionen i Sverige enligt branschorganisationen Svensk Vindenergi.

Läs mer: 420 000 svenskar riskerar betala mer än de behöver – enkelt att lösa

“Är allvarligt”

Ina Müller Engelbrektson, branschjurist hos Svensk Vindenergi, kommenterar läget.

– Det är oerhört allvarligt att så mycket ny elproduktion stoppas när utbyggnaden behöver öka kraftigt, säger Müller Engelbrektson.

– Regeringen har möjligheten att snabbt förbättra förutsättningarna genom att ändra formerna för det kommunala vetot och få de utlovade incitamenten till kommuner, närboende och lokalsamhälle på plats. Vidare behövs ett tydligt uppdrag till Försvarsmakten att arbeta för samexistens med vindkraften där det går.

Uppmanar regeringen

Under 2023 beviljades totalt 12 tillstånd.

Enligt Peter Alestig finns det flera anledningar till kollapsen, däribland en otydlig energipolitisk linje och osäkerhet kring elproduktionen.

Lina Kinning, ansvarig för havsbaserad vindkraft hos Svensk Vindenergi, uppmanar regeringen att agera.

– Regeringen behöver nu ge de tillstånd som behövs för att möjliggöra den elproduktion som Sverige behöver för omställningen, menar hon.

Läs mer: EU:s vändning – ny chans för bensin- och dieselbilar

Foto: N. Doherty

Text: Redaktionen