Prischock drabbar bilägare – ökning med 8,5 procent på ett år

2025 03 30

En utgift har höjts rejält för bilägare det senaste året.

Det handlar om bilförsäkringar, som har blivit allt dyrare under det senaste året.

Bilförsäkringar har i snitt gått upp i pris med 8,5 procent, enligt SCB.

Har rusat i pris

Ökningen beror bland annat på att högre reparationskostnader har tryckt upp försäkringspremierna, rapporterar Di.

Bilförsäkringar har därför ökat betydligt mer i pris än exempelvis hemförsäkringar, som i snitt har ökat med 4,8 procent under året, uppger tidningen.

Redan i början av året flaggade Ica-bankens vardagsekonom Magnus Hjelmér för att man bör se över sina försäkringar under 2025.

– Är det någon gång du ska se över dina försäkringar, så är det 2025. De som gör det kommer att kunna spara tusenlappar, sade Magnus Hjelmér till DN i januari.

Och detta gäller i synnerhet bilförsäkringen, menar han, och rekommenderar därför att man börjar jämföra erbjudanden hos olika försäkringsbolag i god tid innan ens nuvarande avtal löper ut.

Det är nämligen stora prisskillnader mellan olika försäkringsbolag.

”Inte så riskabel att byta”

De ökade reparationskostnaderna är ett skäl till att bilförsäkringar blir allt dyrare.

– Bilarnas avancerade utrustning har gjort det dyrare eftersom det krävs mjukvarulicenser. Bara en borttappad nyckel kan kosta 6.000–7.000 kronor, säger Styrbjörn Gustavsson, delägare i Olskrokens bilverkstad i Göteborg, till Di.

Det är emellertid värt besväret att jämföra olika försäkringsbolag.

Det kan göra att man sparar mycket pengar, enligt Konsumenternas Försäkringsbyrås specialist på motorförsäkringar, Sofia Ulriksson.

– Bilförsäkringen är, till skillnad från till exempel barn- och djurförsäkring, en försäkring som inte är så riskabel att byta. Om man får en hög premie är det bara att jämföra, säger hon till tidningen.

Jämför innehållet

Konsumenternas Försäkringsbyrå har dock redan tidigare varnat för riskerna med att bara gå på pris.

Man har bland annat varnat elbilsägare för att kolla upp vad som gäller om batteriet skadas.

– En av största skillnaderna i bilförsäkringar för elbilar är hur drivbatteriet ersätts vid en skada. Batteriet är en av elbilens dyraste komponenter, sade Sofia Ulriksson i ett uttalande tidigare i år.

– Det finns försäkringsbolag som endast ger 20 procent ersättning för ett batteri som är fem år gammalt, medan andra ger 100 procent. Det kan bli en kostsam överraskning, säger hon.

Det är därför viktigt att inte bara jämföra priset, utan även innehållet i försäkringarna.

Foto: L. Niescioruk

Text: Redaktionen


JUST NU: “Sveriges sämsta bank” pekas ut – har flera miljoner kunder

2025 09 15

Missnöjet med de svenska bankerna ökar.

Det konstaterar undersökningsföretaget Svenskt kvalitetsindex, SKI, i en färsk rapport på måndagen.

Beskedet är en förändring från fjolåret då förtroendet generellt ökade.

– Vi ser tydligt att kundrelationerna satts på prov under året. Passiva råd äventyrar förtroendet. Även i svårbedömda lägen förväntar sig kunderna att banken aktivt visar vägen, säger Johan Parmler, vd för Svenskt kvalitetsindex, i en kommentar.

Oro för börsen

Bakgrunden till de nya siffrorna bedöms ligga i att förra årets positiva signaler bytts ut mot en växande börsoro samtidigt som den svenska ekonomin inte anses ha lyft.

Även det pågående kriget i Ukraina och en allmän handelsosäkerhet spelar roll, menar SKI.

– Förra året såg vi hur sänkt inflation, räntesänkningar och en viss ekonomisk återhämtning bidrog till en ökad optimism bland bankkunderna, säger Johan Parmler.

"Räcker inte"

En annan faktor som fick kundernas förtroende att öka förra året var bankernas digitala lösningar och enkla självservice.

I år har nöjdheten i den kategorin stannat av.

– I verkligheten vi lever i räcker det inte med att erbjuda bra digitala tjänster. Det är aktivitet som räknas, säger Johan Parmler.

LÄS OCKSÅ: Kritiserad skatt sänks – från 25 till 6 procent

Swedbank i botten

Längst ned på förtroendelistan över bankerna i mätningen återfinns Swedbank – bland såväl privatkunder som företagskunder. Storbanken, med över sju miljoner kunder, hamnade sist även förra året. Då var åtminstone siffrorna för kundnöjdheten något högre än i år.

Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100. Betyg under 60 i kundnöjdhet bedöms generellt som underkänt och tecken på att företaget har svårt att behålla kunder.

Där balanserar Swedbank precis på gränsen.

Betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund. Listan nedan avser nöjdheten bland bankernas privatkunder.

  1. Sparbankerna (74,6)
  2. Länsförsäkringar bank (72,7)
  3. Övriga banker (70,4)
  4. Skandia (70,4)
  5. ICA Banken (69,6)
  6. Danske Bank (68,0)
  7. Handelsbanken (67,8)
  8. Branschen (67,1)
  9. Nordea (66,6)
  10. SEB (65,5)
  11. Swedbank (60,4)

Källa: SKI

LÄS OCKSÅ: 420 000 svenskar riskerar betala mer än de behöver – enkelt att lösa

Foto:

Text: Redaktionen


Viktigt polismeddelande till alla som kör bil – gäller hela veckan

2025 09 15

Från och med idag, måndag, inleder polisen särskilda kontroller i Sverige.

Hela landet berörs av det som polisen kallar för nationell trafikvecka med fokus på hastigheten. Insatsen pågår till och med söndag.

Fokuset den här gången ligger på vägar med hastighetsgränser på 70 kilometer i timmen och uppåt.

Under årets första sju månader omkom totalt 112 personer i olyckor på Sveriges vägar och dessa som nu ska kontrolleras extra är överrepresenterade i statistiken.

Många underskattar skillnaden som några få km/h kan ha för utgången av en olycka.  Våra bilar är inte så säkra som man kan tro, i en frontalkollision är risken stor att dödas om man kör fortare än 80 km/h, säger Urusla Edstörm, trafikstrateg vid polisen, i ett uttalande.

– Därför har vi denna vecka valt att fokusera våra kontroller på sträckor med lite högre hastigheter, till exempel landsvägar.

Därför informerar polisen i förväg

Det är inte första gången som polisen genomför en nationell trafikvecka. Sedan ett tag tillbaka aviseras insatserna dessutom på förhand.

Enligt polisen har det varit effektivt.

–  Att vi informerar i förväg om fler hastighetskontroller kan verka märkligt men faktum är att det också ger resultat. Människor följer i större utsträckning hastighetsbegränsningarna under våra insatsveckor, vilket också syns på olycksstatistiken. Vårt yttersta mål är alltid att rädda liv, inte att bötfälla så många som möjligt, säger Ursula Edström.

LÄS OCKSÅ: Polisen förtydligar – "det ger faktiskt böter"

Kan spara 50 liv

Såväl målade som civila polisbilar kommer att genomföra hastighetskontrollerna.

Även motorcyklar skickas ut för att hålla ordning i trafiken. Mätningarna kommer ske både med synliga laserinstrument vid vägkanten samt med dolda genomsnittshastighetsmätare.

Trafikverket delar polisens bild av att insatserna är effektiva, till och med avgörande.

– Förra året höll 54 procent  rätt hastighet på våra vägar, men om alla höll hastigheten skulle cirka 50 liv sparas varje år, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, i samma utskick.

LÄS OCKSÅ: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Fakta: Polisens nationella trafikveckor

- Den nationella trafikveckan med fokus på hastighet är en av många trafiksäkerhetsveckor som polisen genomför varje år.

- Under de andra veckorna ligger fokus på bland annat nykterhet, brott på väg och yrkestrafik.

- Syftet med veckorna är att kraftsamla resurser och göra samstämmiga kontroller i hela EU.

Källa: Polisen

Foto: Polisen

Text: Redaktionen