Prischock drabbar bilägare – ökning med 8,5 procent på ett år

2025 03 30

En utgift har höjts rejält för bilägare det senaste året.

Det handlar om bilförsäkringar, som har blivit allt dyrare under det senaste året.

Bilförsäkringar har i snitt gått upp i pris med 8,5 procent, enligt SCB.

Har rusat i pris

Ökningen beror bland annat på att högre reparationskostnader har tryckt upp försäkringspremierna, rapporterar Di.

Bilförsäkringar har därför ökat betydligt mer i pris än exempelvis hemförsäkringar, som i snitt har ökat med 4,8 procent under året, uppger tidningen.

Redan i början av året flaggade Ica-bankens vardagsekonom Magnus Hjelmér för att man bör se över sina försäkringar under 2025.

– Är det någon gång du ska se över dina försäkringar, så är det 2025. De som gör det kommer att kunna spara tusenlappar, sade Magnus Hjelmér till DN i januari.

Och detta gäller i synnerhet bilförsäkringen, menar han, och rekommenderar därför att man börjar jämföra erbjudanden hos olika försäkringsbolag i god tid innan ens nuvarande avtal löper ut.

Det är nämligen stora prisskillnader mellan olika försäkringsbolag.

”Inte så riskabel att byta”

De ökade reparationskostnaderna är ett skäl till att bilförsäkringar blir allt dyrare.

– Bilarnas avancerade utrustning har gjort det dyrare eftersom det krävs mjukvarulicenser. Bara en borttappad nyckel kan kosta 6.000–7.000 kronor, säger Styrbjörn Gustavsson, delägare i Olskrokens bilverkstad i Göteborg, till Di.

Det är emellertid värt besväret att jämföra olika försäkringsbolag.

Det kan göra att man sparar mycket pengar, enligt Konsumenternas Försäkringsbyrås specialist på motorförsäkringar, Sofia Ulriksson.

– Bilförsäkringen är, till skillnad från till exempel barn- och djurförsäkring, en försäkring som inte är så riskabel att byta. Om man får en hög premie är det bara att jämföra, säger hon till tidningen.

Jämför innehållet

Konsumenternas Försäkringsbyrå har dock redan tidigare varnat för riskerna med att bara gå på pris.

Man har bland annat varnat elbilsägare för att kolla upp vad som gäller om batteriet skadas.

– En av största skillnaderna i bilförsäkringar för elbilar är hur drivbatteriet ersätts vid en skada. Batteriet är en av elbilens dyraste komponenter, sade Sofia Ulriksson i ett uttalande tidigare i år.

– Det finns försäkringsbolag som endast ger 20 procent ersättning för ett batteri som är fem år gammalt, medan andra ger 100 procent. Det kan bli en kostsam överraskning, säger hon.

Det är därför viktigt att inte bara jämföra priset, utan även innehållet i försäkringarna.

Foto: L. Niescioruk

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair får fel om handbagage: “Enorm seger för alla resenärer”

2025 05 18

En spansk domstol ger Ryanair fel i en fråga om handbagage.

En spansk flygresenär kommer att ersättas för kostnader för handbagage som debiterats vid fem flygningar med Ryanair mellan 2019 och 2024.

Detta efter att en domstol i Salamanca bedömt att packningen inte får medföra ytterligare utgifter.

Den nya domen grundas i ett beslut från 2014, där en av EU:s högsta domstolar slagit fast att handbagage “i princip måste betraktas som en oumbärlig del av passagerartransporten, och därför inte kan bli föremål för ett pristillägg”, rapporterar Daily Mail.

Eftersom den spanska domstolen går efter EU-praxis talar mycket för att beslutet kan komma att gälla även för resenärer inom andra EU-länder framöver.

Tvingades betala 1050 kr extra 

Fallet är bara det senaste av många i en långdragen kamp i Spanien, där lagstiftare stångas med de lågprisflygbolag som transporterar miljontals turister från hela Europa till semestermål i landet varje år, rapporterar tidningen.

Så sent som i oktober bötfälldes Ryanair, och ålades även att betala advokatkostnader åt två resenärer som inte hade räknat med den extra kostnaden för handbagage när de köpte sina biljetter.

Detta efter att Ryanair debiterat resenärerna ytterligare 96 euro, cirka 1050 kronor, vid incheckningen för “handbagage”.

Läs mer: Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

“En enorm seger för resenärer överallt”

Advokaten Isaac Guijarro, som företrädde de passagerare som fick rätt mot Ryanair, underströk efteråt vikten av beslutet.

– Det är en enorm seger för resenärer överallt, sade Guijarro.

Ryanair uppger å sin sida via en talesperson att flygbolagets policy är “helt förenlig” med gällande EU-lagstiftning.

– Ryanair tillåter varje passagerare att ta med sig en generös (40 x 25 x 20 cm) personlig väska ombord som en del av grundpriset, med möjlighet att lägga till extra väskor mot en valfri avgift om de så önskar. Denna policy främjar både låga priser och konsumenternas valfrihet, och är helt förenlig med EU-lagstiftningen, heter det i uttalandet.

Läs också: Charterresorna hotade i sommar – flera flygningar kan påverkas

Foto:  S. Lingyan samt Ryanair (pressfoto)

Text: Redaktionen