Power-produkt väcker stor uppståndelse – “Blivit viralt”

2024 11 21

Butikskedjan Power släpper en ny produkt som får stor uppmärksamhet.

Power - som vanligtvis ägnar sig åt att sälja elektronikprodukter - har till synes gett sig in i modebranschen.

Iallafall tillfälligt, om man ska döma av kedjans senaste produktsläpp.

Det rör sig om ett par håriga skor med inbyggd powerbank.

Längst ner i texten finns en länk till en bild för den som vill se skorna.

Miljontals visningar

Power framhåller själva att deras marknadsföringskampanj har lett till miljontals visningar på sociala medier.

– Power Lowfurrs är ett är kul och spännande sätt att beröra våra kunder och göra ett laddat avtryck som skapar underhållning, säger Eddie Hernandez, marknadschef på Power.

– Vi tycker att skorna är spot on Power, för att inte tala om den orangea färgen, samtidigt som det en minst sagt är en otippad produkt från oss – men på ett väldigt kul sätt. Att de dessutom har blivit virala på TikTok är en stor bonus.

Tillsammans med designer

Power har tagit fram skorna tillsammans med kostymdesignern Hanna Rönnbäck och hennes team.

Power Lowfurrs släpps i begränsat antal och kommer att säljas online från och med i morgon fredag.

– Den udda designen och laddsladden från skorna har minst sagt skapat en hype på TikTok, fortsätter Hernandez.

– Powerbanken, som är diskret inbyggd i skons sula, gör att man kan få power direkt från skon och lämna väskan hemma.

“Måste förbereda sig”

I reatider är det många som är ute och satsar på att fynda eftertraktade varor.

Prisjakts konsumentexpert Isabella Ahmadi tipsar om vad man bör tänka på som konsument.

– Det finns väl egentligen två stycken huvudsakliga fusk som man ska akta sig för, säger hon till SR.

– Det första är den här klassiska fejkrean, alltså när butiker höjer priset innan en rea för att sedan sänka och skyla med en högre rabatt.

Finns prisfusk

Ahmadi fortsätter.

– Den andra fällan är prisfusket, det fuskas och alla de här 30-dagarspriserna som jämförs mot är inte alltid korrekta, förklarar hon.

Klicka här för att se hur Powers uppmärksammade nya skor ser ut.

Foto: Power Noel Edling

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen