Postnord: “Vi kan behöva avsäga oss uppdraget”

2024 03 29

Om inte regeringen agerar kan Postnord tvingas sluta dela ut post.

Kraftig kritik har riktats mot bolaget som bland annat har handlat om förseningar och felaktig hantering av posten.

Samtidigt pekar Postnord på att regeringen bör ge företaget upp till fem dagar att dela ut brev.

De menar att om regeringen inte agerar kan de tvingas avsäga sig uppdraget.

Det rapporterar Dagens Nyheter.

“Kan behövas”

Under de senaste två åren har Postnord brutit mot det lagstadgade målet om att minst 95 procent av breven ska komma fram inom två dagar.

Nu kräver man svar från regeringen om att lätta på kravställningen.

– Om inget händer kan vi behöva avsäga oss samhällsuppdraget, säger Postnords vd Annemarie Gardshol till DN.

Inte hållbart

Vad gäller brevhanteringen så tror Gardshol att Postnord kommer att göra miljardförluster inom kort.

Det är en situation som vd:n menar inte är hållbar i längden.

– Vi måste få en ändring av servicekraven. Annars är jag orolig för den svenska postservicen.

Minskade volymer

En av de största utmaningarna för Postnord är de fallande brevvolymerna.

Utvecklingen har lett till att man mot slutet av förra året höjde portot.

– Den första januari 2024 höjs portot för ett brev upp till 50 gram med tre kronor, från 15 till 18 kronor. Höjningen görs för att kompensera för det intäktsbortfall som uppstår när brevvolymerna kraftigt minskar samtidigt som inflationen fortsatt är hög, framhöll företaget då.

Fortsätter minska

Enligt nuvarande prognoser är uppfattningen att volymerna lär fortsätta minska.

– När allt färre brev skickas blir varje brev dyrare att hantera eftersom en stor andel av produktionskostnaderna är fasta. PostNord räknar med att brevvolymerna kommer att fortsätta att minska. Under 2023 minskade volymen frimärkta brev inrikes med 20 procent jämfört med året innan, meddelar Postnord via sin webbsida.

Stöd från regeringens sida och signaler om att lätta på kraven är någonting som måste ske inom en nära framtid, annars kan det bli mycket tufft, menar företaget.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen


Investerare har fått nog – “Elon Musk måste avgå”

2025 03 19

Elsbilsjätten Tesla fortsätter att rasa på börsen.

Sedan december har det Elon Musk-ägda bolaget fallit med över 800 miljarder dollar. Under tisdagen sjönk värdet ytterligare fyra procent på den amerikanska handeln.

Nu har det tunga namnet Ross Gerber, en av Teslas tidigaste investerare, fått nog.

Han ger Elon Musk två val: avgå som vd från Tesla eller hoppa av uppdraget för USA:s regering.

– Jag tror att Tesla behöver en ny vd och jag bestämde mig idag för att börja säga det, framhåller Gerber till Sky News.

"Försummats för länge"

Enligt storinvesteraren har Musks roll i den tillfälliga myndigheten Doge, som arbetar med att skära ned på statliga utgifter, fått miljardären att tappa fokus.

– Det är dags för någon att driva Tesla, säger Ross Gerber.

– Verksamheten har försummats för länge. Det finns för många viktiga saker som Tesla gör, så antingen borde Elon komma tillbaka till Tesla och vara vd och ge upp sina andra jobb, eller så borde han fokusera på regeringen och fortsätta göra det han gör men hitta en lämplig vd för Tesla.

Är i kris

Ross Gerber menar att Tesla befinner sig i kris.

Han har själv sålt av ett stort antal aktier de senaste månaderna.

Enligt investeraren är Teslas produkter utan tvekan de bästa på marknaden, men Musk har som alla andra bara 24 timmar på ett dygn.

Och då ger Musks aktivitet på sociala medier och arbete för Trump-administrationen Tesla för mycket negativ publicitet, menar Gerber.

– Företagets rykte har precis förstörts av Elon Musk, säger han.

– Försäljningen rasar, så ja, det det är en kris. Det går bokstavligt talat inte att sälja den bästa produkten på marknaden eftersom vd:n är så splittrande.

Läs mer om Teslas kris här:

Elon Musks bror agerar – efter jättefiaskot

Tyngsta Teslafallet på fem år

Teslakunder tvingas skriva på mystiskt avtal – “helt unikt”

Foto: White House Official Photographer (Information: Vita Huset avstår från feb 2025 att uppge fotograf för många av sin bilder)

Text: Redaktionen


Ryanair överväger ny regel – kan bli förbjudet att ha i handbagaget

2025 03 19

Ett vanligt och till synes ofarligt föremål kan komma att förbjudas i handbagage på flygplan.

Vid första anblick ser det inte mycket ut för världen.

Och många tar för givet att det inte skulle vara något problem alls.

Men faktum är att powerbanks, de portabla batteriladdarna som folk använder till mobilen när det inte finns tillgång till eluttag, utgör en brandrisk.

Blev först med förbudet

Ett flygbolag, Air Busan från Sydkorea, har redan tagit steget att förbjuda powerbanks i handbagage. 

Det skedde kort efter att ett av deras flygplan drabbades av en våldsam brand strax före avgång tidigare i år, med 176 personer ombord.

Bolaget är det första i hela världen att införa förbudet, men enligt norska Dagbladet överväger även flygbolag som Ryanair och EasyJet restriktioner i frågan.

– Säkerheten för våra passagerare och besättning är vår högsta prioritet. Vi övervakar situationen noga och kommer inte tveka att införa ett förbud om det behövs, säger en talesperson för Ryanair enligt den norska tidningen.

Norwegian: slängde 20 000 stycken

Faran med powerbanks är litiumbatteriet. På grund av brandfaran har många flygbolag sedan tidigare förbjudit föremålet i incheckat bagage.

Enligt Norwegian slängde man 20 000 konfiskerade powerbanks år 2023 för att folk inte har koll på reglerna.

– Generellt ska powerbanks utifrån brandsäkerheten ombord alltid packas i handbagaget då det kan finnas risk för överhettning. Föremål som anses vara en fara för flygsäkerheten kan också beslagtas vid genomgången på flygplatsen, sade Peter Douglas Wärring från Swedavia till TV4 Nyheterna förra året.

Olika regler

Men nu kan det alltså bli stopp även i handbagaget i framtiden.

Trots att föremålet ännu inte har förbjudits på flyg i Europa har en del flygbolag dock redan särskilda regler för vad som gäller.

– Även om det vanligtvis är tillåtet att ta med sig en powerbank med lägre kapacitet för personligt bruk, är det alltid bra att kolla upp de specifika reglerna för ditt flygbolag och flygplatsen du reser från och för att undvika eventuella problem vid säkerhetskontrollen.

Det skriver bokningssajten Momondo på sin hemsida.

– Vanligtvis är enheter med upp till 100 watt-timmar tillåtna i handbagaget, och därmed genom säkerhetskontrollen. Det kan även finnas begränsningar när det kommer till antalet powerbanks per passagerare. Om du ska ta med dig flera enheter genom säkerhetskontrollen kan det vara bäst att kontrollera vad den enskilda flygplatsen och flygbolaget tillåter. 

Foto: K. Hackert

Text: Redaktionen