Postnord vägrar dela ut brev – “då levereras det inte”

2024 04 16

Felbyggda postlådor gör att Postnord vägrar dela ut post.

När fastighetsägare eller byggentreprenörer inte gjort sitt jobb ordentligt kan inte heller Postnord göra sitt.

Problemet har nyligen ställts på sin spets i bland annat Blekinge där ett nybyggt bostadskomplex mitt i Karlskrona har slagit upp dörrarna – men där ingen av hyresgästerna har fått någon post på flera veckor.

Istället måste de boende köra bil tio minuter för att hämta ut sina leveranser, rapporterar Blekinge Läns Tidning.

Inte enligt standard

Konflikten utspelar sig i området Pantarholmen där hyresgästerna klagat högljutt på att posten inte kommer fram.

Och anledning är fastställd: postboxarna har byggts för små och sitter för lågt enligt Postnords krav.

När omständigheterna är sådana vägrar Postnord helt enkelt att leverera brev och paket.

Enligt vd:n för Karlskronahem, bostadsbolaget det gäller, är det byggnadsentreprenören som bär skulden.

– Entreprenören har inte gjort jobbet enligt standard, och posten levererar inte då, han till BLT.

Sex kilometer till posten

Så länge inte byggentreprenören löser problemet kommer Postnord att fortsätta att hoppa över brevlådorna i det nybyggda komplexet.

– De var på frågan idag och diskuterade det tillsammans med posten. Jag vet inte när men det är förhoppningsvis klart snart, säger Karlskronahems vd.

Fram tills frågan är löst måste Karlskronaborna i det aktuella huset istället ta sig sex kilometer för att hämta sin post.

Här är Postnords regler

Postnord understryker att det måste vara lätt att nå postlådan om breven ska kunna levereras.

– Postutdelningen ska kunna göras fritt från hinder, framhåller bolaget på sin hemsida.

– Om brevbäraren inte kommer åt din postlåda kommer posten inte att delas ut. Den lagras då på brevbärarkontoret och brevbäraren gör ett nytt försök nästkommande utdelningstur.

När det gäller flerfamiljshus har Postnord tydliga riktlinjer på vad det är som gäller för brevinkast och postlådor. Förutom specifika krav på belysning finns följande regler för måtten på lådorna:

- bredd 23 cm

- höjd 3 cm

- höjd från golvet 60–125 cm

- brevinkastet får inte ha en tröghet som överstiger 8 N (Newton)

Villor och radhus

När det gäller postlådor vid villor eller radhus finns andra regler.

– Postlådan ska sitta med öppningen 90–110 cm över marken och vänd mot vägen, till exempel på en stolpe eller på utsidan av ett staket eller en häck.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Natoland vill rekrytera 100 000 soldater

2025 09 12

Den tyska armén har ambitionen att rekrytera ytterligare 100 000 soldater.

Tysklands storsatsningen på armén behövs för att möta Natos mål.

– Landet ser också behovet av att förbereda sig för en eventuell rysk aggression, rapporterar Reuters med hänvisning till ett konfidentiellt brev från en högt uppsatt armébefälhavare.

100 000 nya soldater

De nya rekryterna skulle ansluta sig till de cirka 62 000 aktiva soldater och 37 000 icke-aktiva soldater som redan nu tillhör den landbaserade delen av den tyska armén.

– I ett brev daterat den 2 september ska den tyske arméchefen Alfons Mais ha sagt att grenen behöver minst 45 000 soldater ytterligare fram till 2029 och sedan 45 000 till innan 2035, framhåller nyhetsbyrån.

– Tyskland bör också rekrytera ytterligare 10 000 soldater till sin territoriella försvarsstyrka, stod det i brevet adresserat till militärchefen Carsten Breuer.

Det tyska försvarsdepartementet har avböjt att kommentera uppgifterna, med hänvisning till sekretesskäl.

Läs också: Liseberg stoppar gäster i dörren: folk fattar ingenting

Nato varnar

Nyheten kommer samtidigt som Rysslands fullskaliga invasion fortsätter i Ukraina. 

Nato har också varnat för en potentiell öppen konflikt med den ryska krigsmakten under de kommande fem åren.

– Efter krigets början 2022 har de flesta europeiska länder ökat sina försvarsutgifter och utökat sina militärer, efter årtionden av nedrustning efter Kalla kriget, uppger Kyiv Independent.

Ökade ansträngningar

Frågan om återupprustning har blivit extra aktuell efter att USA signalerat sin avsikt att minska landets militära närvaro i Europa.

Tyskland har påbörjat återställningen av sin militära kapacitet efter inledningen av det fullskaliga kriget i Ukraina.

Ansträngningarna har accelererat under förbundskansler Friedrich Merz.

Tyskland har också anslutit sig till insatsen för att stärka Natos östra flank, med en permanent placerad brigad i Litauen, som har direkt gräns till Ryssland och dess allierade Belarus.

Läs också: Polen markerar – Trump ifrågasätter drönarna

Foto: Nato

Text: Redaktionen


JUST NU: SAS sänker priserna – men bara för vissa resor

2025 09 12

Flygbolaget SAS erbjuder tillfälligt sänkta priser på vissa flygresor.

Den senaste veckans stora regnmängder och stormiga väder har orsakat stora problem i delar av Sverige.

Vägar har spolats bort och tågtrafiken står still på flera platser.

– Konsekvenserna efter regnovädret är fortsatt stora, framhåller Länsstyrelsen i Västernorrland i ett uttalande.

– Många vägar är avstängda eller svårframkomliga och det är stopp i gods- och persontrafik på sina håll. Det är mycket höga flöden i många vattendrag och vissa områden har översvämmats.

Nu agerar SAS genom att sänka priserna på resor till regionen.

Tillfälligt reducerade priser

SAS sänker nu tillfälligt priserna, som en direkt följd av stormens påverkan på infrastrukturen i norra Sverige.

Förhoppningen är att göra det lättare för människor som behöver resa till arbete, sjukvård, studier eller familj.

– Vårt fokus just nu är att hjälpa människor att komma fram när andra, kompletterande alternativ är begränsade, säger SAS kommunikationschef Alexandra Lindgren Kaoukji i ett uttalande.

– Inrikesflyget utgör en viktig länk för både vardag och samhälle, och vi på SAS vill bidra till trygga och smidiga resor till, från och inom Sverige.

Järnvägen obrukbar

Till följd av det tunga regnvädret är järnvägen mellan norra och södra Sverige i princip obrukbar.

Det tvingar också många logistikföretag att hitta alternativa sätt för sina transporter.

Företaget Sandahls i Umeå har ställt om alla sina transporter från tågrälsen till vägarna.

– Jag har varit med om diverse tågstopp, men aldrig med så här kraftiga skador, säger företagets platschef Erik Lögdström, till SVT.

När Botniabanan stängdes för tågtrafik i början av veckan, på grund av de höga vattenflödena, blockerades också företagets transportväg till och från Umeå.

– När jag såg nyheterna kände jag ”nej, nej, nej”.  Men sen började vi mobilisera oss, säger Erik Lögdström.

Läs också: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Foto: Niklas Jonasson

Text: Redaktionen