Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen


Sveriges sämsta bank för lån och sparande – miljoner kunder

2024 12 02

För ett år sedan störtdök kundernas förtroende för Sveriges banker när det gäller lån och sparande.

Räntehöjningar, inflation och ekonomisk osäkerhet pekades ut som faktorer bakom raset, enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI.

Idag kommer årets siffror.

Och enligt den nya undersökningen visar det sig att förtroendet nu har börjat öka, framför allt tack vare proaktivitet och enkelhet i kundrelationerna.

Omvärldsfaktorer påverkar alltid kundupplevelsen, men det handlar om mer än ekonomi, de skapar också nya beteenden. Vi ser att kunderna ställer högre krav på service, proaktivitet och relevant information, och många aktörer har blivit bättre på detta, säger Johan Parmler, vd på SKI, i ett uttalande.

Nya banker i botten

Förra året hamnade Swedbank, Sveriges största bank med nästan fyra miljoner kunder, i botten när det gäller kundernas förtroende för både sparande och bolån.

I år har man höjt sig något. 

Sistaplatsen på listan för kundnöjdheten vid bolån innehas nu av Danske Bank med 140 000 privatkunder i Sverige.

När det gäller frågan om sparande är det storbanken SEB som ramlat ner i botten.

Kvar på sistaplatsen

Däremot ligger Swedbank kvar på den mindre smickrande jumboplatsen när det kommer till hur nöjda kunderna är med sina privatlån.

Precis som förra året ligger miljonbanken sist.

Två aktörer som sticker ut i positiv bemärkelse är istället SBAB, som försvarar sin position som bäst på bolån och fastighetslån, samt Avanza som igen ligger högst inom sparande.

– Det blir allt svårare att behålla hög kundnöjdhet över tid, men SBAB och Avanza lyckas tack vare att dom gör det enkelt att bli och vara kund, säger Love Westin, analyschef på Svenskt Kvalitetsindex. 

– SBAB är tydligast i sin räntesättning, och Avanza är ledande inom proaktivitet och digitala tjänster, något kunder verkligen uppskattar.

Samtliga listor

Här är Sveriges bästa och sämsta banker för lån och sparande baserat på privatkunders kundnöjdhet 2024.

Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100. Betyg under 60 i kundnöjdhet bedöms generellt som underkänt och tecken på att företaget har svårt att behålla kunder.

Betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

Fastighetslån

  1. SBAB (74,4)
  2. Handelsbanken (73,5)
  3. SEB (72,5)
  4. Branschen (71,3)
  5. Swedbank (70,1)
  6. Nordea (69,6)
  7. Övriga (67,7)

Bolån

  1. SBAB (75,6)
  2. Länsförsäkringar Bank (72,0)
  3. Skandia (71,8)
  4. SEB (68,1)
  5. Övriga (68,0)
  6. Branschen (67,8)
  7. ICA Banken (67,1)
  8. Handelsbanken (67,0)
  9. Nordea (65,5)
  10. Swedbank (65,3)
  11. Danske Bank (64,2)

Privatlån 

  1. Länsförsäkringar Bank (73,9)
  2. Handelsbanken (69,3)
  3. ICA Banken (69,2)
  4. Lån & Spar bank (66,0)
  5. Ikano Bank (64,4)
  6. Branschen (64,1)
  7. Nordea (60,7)
  8. Övriga (60,6)
  9. SEB (60,3)
  10. Marginalen (59,5)
  11. Swedbank (56,4)

Sparande

  1. Avanza (76,3)
  2. Nordnet (73,5)
  3. Länsförsäkringar Bank (72,3)
  4. Övriga (71,5)
  5. Skandia (70,3)
  6. Handelsbanken (70,1)
  7. Branschen (68,4)
  8. Swedbank (65,2)
  9. Nordea (63,7)
  10. SEB (62,9)

Källa. Svenskt Kvalitetsindex

Se förra årets lista här: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande 2023

Foto: A. Darmel

Text: Redaktionen


Många får böta 1 200 kronor – på grund av funktion i bilen

2024 12 02

En automatisk funktion i många bilar gör att flera bilister åker på höga böter.

Dessutom riskerar man att orsaka livsfarliga situationer i trafiken.

Funktionen gäller så kallade DRL-ljus, Daytime running lamp, som finns i många bilar och som ämnar att hålla baklamporna släckta i dagsljus för att spara el och bränsle.

Missen vanligare än man tror

Att köra utan tända baklyktor är visserligen lagligt, förutsatt att det sker i dagsljus. Men den här tiden på året är det vanligare än man tror att folk missar att tända dem, rapporterar P4 Jönköping.

Det leder till en livsfarlig situation i trafiken när man inte ser bilen framför sig.

– Vi märker av sedan ett antal år tillbaka när de här reglerna kom om de här automatiska DRL-ljusen, att vissa bilar är väldigt sega på att koppla på bakljusen, säger trafikpolisen Robban Engdahl och bilinspektören Daniel Mörn, till radion.

Riskerar 1 200 kronor i böter

Missen är inte ovanlig. 

Enligt Statens väg- och forskningsinstitut, VTI, kör fyra av fem bilister med bakljusen släckta. 

Men gör man det i gryning eller skymning nu i vintermörkret riskerar man höga böter.

– Ja, är det under mörker eller att vädret är så pass att det krävs att det föreskrivs, då är det 1 200 kronor i böter, säger poliserna.

– Är det någon som missar att sätta på ljusen en vanlig ljus och fin dag är det 500 kronor. Det är det man riskerar, man ansvarar för sitt fordon.

Vet inte om att de gör fel

Sedan 2011 är det lagligt att köra med DRL-ljus på sin bil.

Men reglerna, som kom innan dagens energisnåla LED-lampor blivit vanliga i moderna bilar, har kritiserats.

Enligt VTI tror 76 procent att bakljusen är tända när de i själva verket är släckta, vilket framgick i en studie från 2023.

– En stor majoritet tror att det är på ett visst sätt, men i själva verket är det precis tvärt om. Fyra av tio vet inte heller vad lagen egentligen innebär, säger Björn Lidestam, senior forskare på VTI. 

Avstånden ökar

Samma rapport visar också att en klar majoritet, 84 procent, föredrar att den omgivande trafiken har sina baklyktor tända – även på dagtid.

Bland annat visar experiment att avståndet mellan bilar ökar om lamporna är tända.

Kort sagt pekar allt på att det är bra med tända baklysen och dåligt med släckta, säger VTI-forskaren.

Foto M. Krahn

Text: Redaktionen