Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning
2024 06 12
Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.
Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.
Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.
Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.
Det rapporterar Sveriges Radio.
“Väldigt jobbigt”
Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.
På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.
Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.
– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.
Riktar uppmaningar
Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.
– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.
Inte första gången
Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.
Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.
– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.
– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.
Därför är det attraktivt
Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.
– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras.
– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.
Foto: Postnord
Text: Redaktionen