Postnord avslutar tjänst i dag onsdag – “Varit väldigt populärt”

2024 05 15

Postnord ger besked om att man avslutar en populär tjänst.

Under en tid har det varit möjligt att med fri frakt skicka förnödenheter till Ukraina.

Från och med i dag, onsdagen den 15 maj, är det inte längre möjligt.

Det meddelar Postnord via sin webbsida.

“Finns andra kanaler”

Postnord menar att det finns andra lösningar som i nuläget fungerar bättre och att det är anledningen till att man nu avslutar tjänsten.

– PostNord avslutar tjänsten att med fri frakt skicka förnödenheter till Ukraina, förklarar det statliga bolaget.

– Anledningen är att andra upparbetade kanaler och hjälporganisationer finns etablerade på plats.

Central i Polen

Tjänsten har fungerat genom att privatpersoner och företag med hjälp av Postnord skickat olika typer av förnödenheter och paket till det krigshärjade landet.

– Kort efter att Ryssland inledde den fullskaliga invasionen i Ukraina den 24 februari 2022 införde PostNord möjligheten att skicka paket med humanitär hjälp utan kostnad till Ukraina.

– Distributionen har gått via våra företagscenter för vidare transport till en uppsamlingscentral i Polen. Det är flera europeiska postoperatörer, däribland PostNord, som har tillhandahållit transporter av nödhjälp till det ukrainska folket.  

“Varit väldigt populärt”

Anders Porelius, pressansvarig vid Postnord, kan bekräfta att det har varit en populär tjänst.

–  Det här har varit väldigt populärt, totalt har nästan 120 000 paket skickats ner under de här två åren, säger han till SVT.

– Det är inte bara vi tacksamma för utan det har även ukrainska posten framfört.

Pågår fortfarande

En kvinna som SVT har pratat med och som donerar till Ukraina har blandade känslor om beslutet med hänvisning till det pågående kriget.

– Det känns sorgligt, kriget är inte slut, säger hon.

– Vi vill att de ska få leva i fred och frihet. Varje liten människa har en uppgift.

I dagarna har ryska styrkor avancerat i Ukraina och stridigheterna bedöms just nu vara mycket intensiva på flera håll.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen


2,6 miljoner svenskar får pengar på kontot

2025 05 14

Senast till sommaren kommer 2,6 miljoner svenska kunder att få pengar tillbaka.

Det handlar om en återbäring, men inte den som Skatteverket betalar ut i form av skatteåterbäring och som många anställda fick ut i april.

Istället är det 500 miljoner kronor som ska delas ut till folk som är kunder i försäkringsbolaget Folksam.

Jens Wikström, chef Affärsområde Sak på bolaget, är nöjd över att kunna dela med sig av de glada nyheterna.

− Folksam är ett kundägt bolag och att vi nu kan ge drygt 2,6 miljoner kunder en återbäring på över 500 miljoner kronor att dela på känns väldigt bra och brukar vara ett välkommet tillskott hos våra kunder, säger han i ett uttalande.

Då kommer pengarna

Utbetalningarna kommer att inledas under maj månad. Redan då kan kunder med autogiro förvänta sig pengar. Övriga får återbäringen från och med juni.

Hur mycket det handlar om beror på den inbetalda premien samt Folksams överskott under 2024.

Det är de som är så kallad sakförsäkringskunder som får del av återbäringen, det vill säga de som har en fordons-, boende-, barn-, olycksfalls-, djur- eller tilläggsförsäkring.

Redan förra månaden skickade Folksam ut återbäringsbesked till kunder med 100 kronor eller mer i intjänad återbäring. 

Den som har ett lägre belopp än så får sin återbäring nästa år.

LÄS MER: En av fem gör samma miss med banken

En av landets största

Folksam är en av Sveriges största kapitalförvaltare och erbjuder förutom försäkringar även pensionssparande.

Nästan varannan svensk är försäkrad i bolaget.

– Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld, förklarar Folksam.

Försäkringsbolaget figurerade även nyligen i medierna efter att en skadereglerare på Folksams kontor i Helsingborg lurat företaget på 2,8 miljoner kronor.

Den anställda hade betalat ut ersättning för påhittade skador till totalt 77 personer under en period på fyra och en halv månad, rapporterade HD förra året.

Personen dömdes av Helsingborgs tingsrätt men ärendet togs tidigare i maj månad upp igen i hovrätten där skaderegleraren dömdes på nytt. Domen landade på fängelse i två år och åtta månader.

Foto: A. Poacquadio

Text: Redaktionen