Populärt rengöringsmedel sågas – “Väldigt dålig effekt”

2024 11 25

Ett rengöringsmedel som hyllas på sociala medier får nu kritik.

Råd & Rön har genomfört ett test för att se vilka rengöringsmedel som är bäst på att ta bort exempelvis rödvin och tomatsås från kläder.

Samtidigt har en slutsats dragits om vilka rengöringsmedel som fungerar sämst.

Då framgår att ett medel som hyllas på sociala medier inte riktigt levererar.

Det rapporterar TV4.

“Väldigt dålig effekt”

Det rör sig om rengöringsmedlet The Pink Stuff, som är en riktig Tiktok-favorit.

Råd & Röns testchef Ronny Karlsson förklarar att effekten är undermålig.

– Det är väldigt dålig effekt på den, den funkar inte speciellt bra alls, säger han till TV4.

Även galltvål

En annan produkt som sågas i samband med testet är galltvål.

– Den hamnar långt ned på listan om man ser på tvätteffekt. Men det som kickar ner den till allra sista punkten är att den inte har en komplett ingredienslista tillgänglig.

Lindex tipsar

Klädkedjan Lindex tipsar om hur man på bästa sätt rengör kläderna.

Det bästa sättet att få bort fettfläckar är att behandla dem med flytande tvättmedel så fort som möjligt, förklarar kedjan.

– Arbeta försiktigt in medlet i fläcken med fingret eller en ren trasa och låt det verka i några minuter. 

– Tvätta plagget i den varmaste temperaturen som rekommenderas för tyget och låt det lufttorka. Upprepa vid behov.

Det är viktigast

Lindex fortsätter.

– Det viktigaste för att lyckas få bort proteinfläckar, som fläckar från blod och ägg, är att ta itu med dem så fort som möjligt. 

– Om du inte är hemma och inte kan ta av plagget så bege dig till närmaste handfat och blöt fläcken så mycket som möjligt med en pappershandduk för att dra ut pigmenten.

Företaget Grumme framhåller ett annat allmänt tvättips - nämligen att inte tvätta för ofta.

– Ett sätt att bokstavligen ge ett längre liv åt sina kläder är att tvätta dem mindre. 

– Många plagg skulle kunna vädras mellan tvättarna. Jeans är ett sådant plagg där man bevarar både färg och form genom att tvätta dem väldigt sällan.

Foto: P. du Preez

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen