Populärt märke öppnar sin första butik i Sverige

2024 04 30

Ett svenskt friluftsmärke slår snart upp dörrarna till sin första fysiska butik.

Under de senaste åren har antalet konkurser i Sverige ökat kraftigt och många företag har fått slå igen dörrarna.

De ekonomiska förutsättningarna för att bedriva verksamhet har varit utmanande, och många ser fram emot den räntesänkning som kan komma i maj.

Någon konkurs är det dock inte fråga om för det svenska friluftsmärket Klättermusen, som snart kommer att öppna sin första fysiska butik i Sverige.

Det rapporterar E-handel.

Öppnar i Stockholm

Klättermusen grundades i Åre år 1975 men har inte haft någon fysisk butik i Sverige.

Istället har det populära märket fokuserat på e-handel, men även haft en fysisk butik i London och gjort avtryck i Asien.

Den nya butiken kommer att vara 70 kvadratmeter stor och ta plats på Norrlandsgatan i Stockholm med öppning den 14 juni.

“Är glada att öppna”

Klättermusens globala marknadschef Ida Holmen uttalar sig om beskedet.

– Vi är glada över att öppna vår första Klättermusen-butik inom ramen för vårt retail-butikskoncept där den lokala miljön står i fokus, säger hon via ett pressmeddelande.

– Belägen i en pulserande och mångfacetterad del av staden, med en långvarig tradition av handel, återspeglar vår butik vår detaljfokuserade filosofi och fungerar som en katalysator för att inspirera andra att omfamna sin egen unikhet.

Svårt klimat

Mot bakgrund av det rådande ränteläget har antalet konkurser i Sverige varit stort i år.

Det visar de senaste siffrorna från myndigheten Tillväxtanalys.

– I mars ökade antalet konkurser med 39 procent jämfört med mars 2023. 874 företag gick i konkurs, vilket är det högsta antalet i mars månad sedan slutet av 90-talet. Därmed fortsätter den utveckling med fler konkurser än tidigare under 00- och 10-talet som började i maj 2023.

Hoppas på sänkning

Många aktörer på marknaden hoppas på en räntesänkning nu i maj, vilket sannolikheten bedöms vara stor för om inte den svagare svenska kronan sätter stopp för det.

Riksbanken kommer att ge nästa besked den 8 maj.

Foto: C. Banks

Text: Redaktionen


Oväntad nyhet från Ullared – Gekås gör precis tvärtom

2025 07 01

 Modebranschen backar kraftigt.

Under maj månad minskade klädhandeln totalt sett i Sverige med hela 8,3 procent jämfört med motsvarande månad ifjol.

Minskningen i skohandeln var ännu större och backade 9,3 procent.

Tvärtom: “Exceptionellt”

Men trenden märks inte alls på Gekås i Ullared. Istället tycks tvärtomvärlden råda.

Samtidigt som modebranschen backar når det folkkära varuhuset nämligen nya toppnoteringar.

– Under maj månad har vår försäljning ökat drygt 10 procent inom dam- och herrkläder och 5 procent inom skor, säger Patrik Levin, vd på Gekås, i en kommentar.

– Barnkläder har sålt exceptionellt bra och ökade med 20 procent mot förra året, vilket är en ökning på drygt 30 procent jämfört med branschen.

"Sålt för 770 miljoner"

Gekås högsäsong är nu.

Midsommar var startskottet på varuhusets mest hektiska period på året och under sommaren väntas uppemot 29 000 besökare – varje dag.

Det återstår att se om vårens toppnoteringar i klädförsäljningen då kan nås.

Hittills ser det bra ut.

– Vi har startat året med riktigt fin försäljning inom alla tre konfektonssegmenten, säger Patrik Levin.

– Damkläder är alltid störst, sett tolv månader bakåt har vi sålt för 770 miljoner bara på den avdelningen, men barn och herr är inte långt efter.

LÄS MER: Svenskt modebolag går i konkurs

"Stolt – ett kvitto"

Att Gekås kan gå mot strömmen i modebranschen på det sätt man gör är ingenting som passeras obemärkt förbi av varuhuset.

I Ullared betraktas det som ett riktigt styrkebesked.

Jag är stolt över att vi kan erbjuda vad folk verkligen behöver och vill unna sig, till priser som de flesta har råd med, säger Patrik Levin.

– Att vi fortsätter växa i tider när många har mindre att röra sig med är ett kvitto på att vi erbjuder en unik shoppingupplevelse.

LÄS MER: Fullständig mardröm för Coop – “en flopp”

Foto: Gekås Ullared

Text: Redaktionen


JUST NU: Kaos i turistområde – evakueras med helikopter

2025 07 01

Ett stort antal människor har evakuerats efter kaotiska scener i ett turistområde.

Kaotiska scener har utspelat sig i Österrike på tisdagen.

En by i den populära turistregionen Tyrolen har drabbats av ett allvarligt jordskred.

Black Hawk-helikoptrar har satts in för att evakuera människor från området.

Evakuerades med helikoptrar

Ett hundratal människor har evakuerats med Black Hawk-helikoptrar från den lilla alpbyn Gschnitz och från fjällstugor i Gschnitztal i Tyrolen i Österrike, rapporterar AP.

Hus och stugor i byn och dess omgivningar har hamnat under stora jordmassor efter jordskredet.

Österrikisk militär var tvungen att sätta in Black Hawk-helikoptrar för att kunna evakuera invånarna.

Jordskredet uppges har orsakats av kraftiga åskväder på måndagen. Detta har lett till att hus och stugor i området har täckts av jord, vatten och bråte, enligt nyhetsbyrån.

Bäcken Gschnitzbach har också svämmat över till följd av ovädret och jordskredet, vilket har försvårat situationen ytterligare.

Människor har tvingats lämna sina hem och vägar är inte längre användbara.

”Övervakar situationen”

Runt 100 människor har alltså evakuerats. Det verkar dock som att ingen människa har kommit till skada i samband med jordskredet, rapporterar nyhetsbyrån.

Det har däremot uppstått andra skador, bland annat ska ett friluftsmuseum ha ödelagts.

Medan människor väntade på evakuering ombads de att hålla sig inomhus och att undvika garage och källare.

– Vi övervakar situationen noga och är i ständig kontakt med räddningstjänsten, säger Elmar Rizzoli, chef för Tyrolens center för kris- och katastrofhantering, enligt nyhetsbyrån.

Gschnitz har 466 invånare och ligger 1230 meter över havet.

Naturkatastrofen i området påminner om en liknande händelse i maj, då cirka 300 personer evakuerades från alpbyn Blatten i Schweiz. Bara några dagar senare rasade sten och is ned från en glaciär, och hela byn täcktes av lera, enligt nyhetsbyrån.

Foto: Acroterion, Wikimedia 

Text: Redaktionen