Populära chokladen kommer till svensk kedja – säljer slut i Norge
2025 03 08
Konsumenter rusar till butiker i Norge för choklad – som nu kommer till Sverige.
Det är ingen hemlighet att svenskarna – precis som invånarna i våra grannländer – tycker om godis.
Många har en stark förkärlek till choklad – och i Norge har kunder rusat till butikskedjan Normal för att köpa den omåttligt populära Dubai-chokladen.
Nu är produkten på väg till Normals hyllor i Sverige.
Populär i Norge
Intresset för den populära Dubai-chokladen, som blivit en trend på sociala medier, tog fart på allvar i Norge när lågpriskedjan Normal tog in den i sitt sortiment.
Thomas Harsvik, Chef för Normal Norge, berättar för DinSide att de har sålt flera tusen chokladkakor av Dubai-choklad.
– Intresset för Dubai-chokladen är fortsatt stort och efterfrågan är hög. Tyvärr är den för närvarande slutsåld i alla våra butiker, och vi har inget exakt datum för när den kommer tillbaka, säger han till DinSide.
“Han gjorde rätt”
Chokladen, som lockade till intresse på TikTok, har sitt ursprung i Dubai, från Fix Dessert Chocolatier.
Den är fylld med en blandning av pistagekräm, tahini och kataifi - tunna, krispiga, spagettiliknande degbitar.
– Vad vi kan säga är att fler praliner är på väg, och vi förväntar oss att de dyker upp i butikerna runt mitten av mars, fortsätter Harsvik om situationen i Norge.
Kommer till Sverige
Nu kan Normal Sveriges vd Jan Nyberg bekräfta att den populära chokladen kommer till Normals butiker även i Sverige.
– Ja jag kan bekräfta att vi kommer att få in Dubai-chokladen, säger han till Nyheter24.
Oklart när
Nyberg förklarar vidare att kunder dagligen frågar om Dubai-chokladen finns tillgänglig i de svenska butikerna.
I Norge kostar chokladen 118 norska kronor – motsvarande ungefär 110 svenska kronor.
Han kan emellertid inte ge detaljer om när den kommer till de svenska butikerna eller hur mycket det kommer att kosta.
Han väntar sig dock ett stort tryck.
Det framgår inte om chokladen kommer att finnas tillgänglig i alla Normal-butiker i landet eller om det bara är ett urval av butiker som kommer att få in succéprodukten.
Foto: TB-gruppen
Text: Redaktionen