Populär trend slår rekord – kraftig ökning hos svenska kvinnor
2025 02 07
Varannan ung kvinna i Sverige köper begagnade varor, enligt en färsk undersökning.
Second hand-marknaden i Sverige går fortsatt starkt.
Enligt färska siffror från Svensk Handel köper varannan ung kvinna i åldern 18-29 år produkter i andra hand.
Samtidigt handlar knappt var fjärde man i samma åldersgrupp sina kläder begagnat. En väntad men tydlig skillnad, enligt Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
– Skillnaden mellan könen är väldigt tydlig, men med det sagt så ser vi att intresset är stort hos såväl unga kvinnor som män, säger Mikkonen.
Tydlig förändring
Att så många unga svenskar handlar varor i andrahand är ett riktigt styrkebesked för landets handel i stort, samt ett kvitto på att hållbart arbete ger en tydlig konkurrensfördel, menar hon.
– Det är givetvis glädjande att den yngre delen av befolkningen anammar second hand, och dessa siffror bör handelns företag ta i beaktning, fortsätter Mikkonen.
Läs mer: Lyxbutik tvingas stänga – rear ut kläder
Second hand har etablerat sig som en viktig del av handeln på senare år. Det går också att se en tydlig förändring i svenska konsumenters inköpsmönster.
– Ökad tillgänglighet och prisfördelar, kombinerat med ett fokus på hållbarhet är den huvudsakliga anledningen till den starka utvecklingen, säger Mikkonen.
Ska omsätta 50 (!) miljarder
Enbart försäljningen av second hand-mode i Sverige omsätter redan nästan fem miljarder kronor.
Svensk handel bedömer också att hela den svenska second hand-marknaden år 2034 kommer att omsätta 50 miljarder kronor, sett till en förväntad tillväxt på elva procent per år.
Det är en betydligt starkare tillväxttakt än övrig handel i landet. Flera faktorer påverkar dock om prognosen blir besannad.
– För att branschen ska fortsätta växa krävs det åtgärder som ger incitament till en ökad second hand-försäljning. En av dem är en sänkt moms på second hand, avslutar Maria Mikkonen.
Läs vidare: Klädjätte i konkurs – har flera butiker i Sverige
Foto: J. Dylag
Text: Redaktionen