Populär streamingtjänst lanserar jättesatsning – på en enda artist

2024 03 07

Den populära streamingtjänsten Disney+ presenterar en exklusiv storsatsning.

Streamingjätten har köpt rättigheterna till artisten Taylor Swifts storsäljande "The Eras Tour".

Köpet innebär att Disney kommer att vara ensamma om att kunna visa Swifts konsertfilm på tv-skärmen.

Men det kommer att kosta.

– Disney betalar mer än 75 miljoner dollar för rättigheterna, rapporterar tidningen Variety.

Siffran motsvarar cirka 770 miljoner kronor.

Enligt rapporter var även Netflix intresserade av rättigheterna, men Disney betalade mer än konkurrenten.

Har gått på bio

Taylor Swifts konsert ”The Eras Tour” hade biopremiär den 13 oktober.

Sammanlagt har filmen dragit in hiskeliga 261,7 miljoner dollar (motsvarande cirka 2,7 miljarder kronor).

– Det gör den till den mest lönsamma konsertfilmen genom tiderna, uppger Variety.

Filmen spelades in vid de tre första showerna i Los Angeles den 3-5 augusti 2023. 

Då har filmen premiär

I ett pressutskick uppger Disney att konsertfilmen kommer finnas tillgänglig på Disney+ från och med 15 mars.

– The Eras Tour har varit ett sant fenomen som har och fortsätter att hänföra fans runt om i världen, och vi är mycket glada över att kunna ta med denna elektrifierande konsert till publiken var de än är, exklusivt på Disney+, kommenterar Disneys vd Bob Iger.

Kommer till Sverige

Taylor Swift fortsätter att turnera med The Eras Tour under våren.

I maj kommer världsstjärnan till Sverige.

Swift kommer att göra tre spelningar på Friends Arena i Stockholm, den 17, 18 och 19 maj.

Konserterna är sedan länge utsålda.

En genomsnittlig biljett till en Swift-konsert kostar 215 dollar, motsvarande cirka 2 300 kronor.

Foto: N. Shizuru

Text: Redaktionen


Systembolaget går ut med meddelande till alla kunder

2024 12 08

Systembolaget riktar en uppmaning inför julhandeln.

Det är mindre än en månad kvar till julafton.

Många är ute och köper julklappar och julgranar - och vissa planerar även att göra inköp från Systembolaget inför jul.

Systembolaget passar därmed på att rikta ett meddelande till alla kunder som vill få hem sin alkohol i tid.

“Tänk på detta”

Systembolaget meddelar att eftersom trycket blir högre framåt jul så är det en bra idé att vara ute i tid.

Detta i synnerhet med tanke på att det är många röda dagar mitt i veckan.

– Inför jul och nyår: I år infaller många röda dagar mitt i veckan så det blir färre leveransdagar. Tänk på att beställa i god tid om du önskar leverans innan jul, framhåller Systembolaget i ett meddelande via deras webbsida.

Så lyder öppettiderna

Av intresse kan även Systembolagets öppettider vara inför jul och nyår.

Så här lyder öppettiderna:

Fredag 20 december: Ordinarie öppettid

Lördag 21 december: Alla butiker öppet till 15:00

Söndag 22 december: Stängt

Måndag 23 december: Alla butiker öppet till minst 19:00

Tisdag 24 december (julafton): Stängt

Onsdag 25 december (juldagen): Stängt

Torsdag 26 december (annandag jul): Stängt

Öppettider nyår

Och här är öppettiderna inför nyår:

Fredag 27 december: Alla butiker öppet till minst 19:00

Lördag 28 december: Alla butiker öppet till 15:00

Söndag 29 december: Stängt

Måndag 30 december: Alla butiker öppet till minst 19:00

Tisdag 31 december (nyårsafton): Alla butiker öppet till 15:00

Onsdag 1 januari (nyårsdagen): Stängt

Produkt med Coca Cola

I dagarna har Coca Cola släppt en produkt hos Systembolaget.

Det rör sig om klassikern Jack Daniel´s och Coca Cola som nu går att köpa direkt på Systembolaget. 

Systembolaget beskriver den som “kryddig, söt smak med tydlig karaktär av cola, inslag av vanilj, kanel, smörkola och whiskey”.

Produkten som nu finns att köpa direkt i Sverige kostar 24 kronor och är femprocentig.

Den ingår i Systemets fasta sortiment och går att köpa i hela landet. 

Det kan du läsa mer om genom att klicka här

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


Brevlådorna försvinner – det här införs i stället

2024 12 08

Svenska folket beställer hem paket som aldrig för.

Paketvolymerna under årets Black Week ökade med över 17 procent jämfört med samma period förra året.

Det visar färsk statistik från Postnord.

– Vi har sett en försiktigt positiv trend för e-handeln under året men de här nivåerna har överträffat alla förväntningar. Det är glädjande att så många väljer PostNord som leverantör. Det har varit ett högt tryck på terminalerna men det har vi klarat väl, säger Johan Uddin, Head of Parcel Operations på Postnord Sverige.

Hårt tryck på affärer

Den kraftiga uppgången innebär ett ökat tryck på de lokala postombuden och paketboxarna.

Nu riktar Postnord en uppmaning till allmänheten.

– De stora volymerna innebär ett hårt tryck, både på våra ombud och paketboxarna som blivit ett väldigt populärt leveransalternativ. Därför vill vi uppmana alla att hämta ut sina paket så snabbt som möjligt för att göra plats åt andra som också vill ha sina julklappar säger Johan Uddin.

Brevlådorna försvinner – det här ersätter

Med anledning av de ökade paketvolymerna öppnar Postnord för en betydande förändring.

Företaget vill ersätta brevlådor med paketboxar, vilket skulle minska trycket på postombuden.

I framtiden hoppas Postnord att paketboxarna ska ta över och ersätta brevlådorna helt och hållet, rapporterar E-handel.

– Vårt mål är att du ska titta ut genom fönstret och se en paketbox från Postnord, säger Robin Olsen, avgående vd Postnord Norge, till sajten.

Fakta: Postnords paketboxar

- Postnords paketboxar står utomhus i bostadsområden och på andra platser där människor rör sig i vardagen. Kunder kan hämta sina paket när det passar, dygnet runt.

- För att kunna öppna luckan används Postnords app och registrering med mobilt Bank-ID. Via Appen kan kunder också följa leveransen hela vägen. 

- Postnord beskriver sina paketboxar som ett miljövänligt alternativ:

”Alla våra leveranser till paketbox i Sveriges tolv största kommuner är fossilfria, och senast 2027 är hela last-mile fossilfri. Dessutom finns paketboxar ofta på promenadavstånd från hemmet, kontoret eller andra platser där du är på språng.”

Foto: Postnord

Text: Redaktionen