Populär streamingtjänst kan försvinna

2023 12 14

Det råder hård konkurrens på den svenska streamingmarknaden.

Ett företag som har haft stora problem på senare tid är tv- och streamingbolaget Viaplay.

Nu är läget så allvarligt att bolaget hotas av konkurs.

Den 10 januari beskrivs som ett ödesdatum för företaget.

Då har bolagets aktieägare kallats till en extrastämma.

”Vill undvika konkurs”

Bakgrunden är att Viaplay har ett mycket tufft år bakom sig. Satsningar på att expandera utomlands och sporträttigheter har varit mycket kostsamma.

– Vi gör allt för att undvika konkurs, säger Viaplays vd Jørgen Madsen Lindemann i en intervju med Aktiespararna.

Viaplay var försenade med sin rapport för tredje kvartalet.

När rapporten väl kom så visade den att den justerade rörelseförlusten uppgick till 321 miljoner kronor.

Bolagets framtid hotad

Jørgen Madsen Lindemann är tydlig med att Viaplays framtid är hotad.

– Ett företag som inte kan täcka sina kostnader har inget långsiktigt värde, men det är det vi nu är fokuserade på att ändra, säger han.

Vid extrastämman den 10 januari hoppas företagsledningen få aktieägarnas stöd för föreslagna krisåtgärder.

Stämman ska då fatta beslut om nyemissioner.

Det handlar dels om en företrädesemission, dels om en riktad emission och en skuldkonverteringsemission.

Stor oro bland aktieägarna

Aktieägare är oroliga över att emissionen leder till en stor utspädning.

Jørgen Madsen Lindemann säger att han är medveten om att det här är smärtsamt för aktieägarna.

Samtidigt menar han att det krävs kompromisser för att rädda bolaget ur den kris det just nu befinner sig i.

Riskerar gå i graven

Under det kaosartade året 2023 har bland annat Viaplays tidigare VD Anders Jensen tvingats avgå.

Nuvarande VD:n har under året också öppnat för en ”försäljning av hela koncernen”, rapporterar Dagens Media.

Om företaget inte går att rädda skulle det innebära att en av Sveriges mest populära TV- och streamingtjänster, som bland annat innehar flera tunga sporträttigheter, går i graven.

Foto: Glenn Carstens Peters

Text: Redaktionen


Jättebesked från Lidl – gäller i en månad

2024 03 03

Lidl genomför nu omfattande prissänkningar på Matrikets produkter.

I samband med kostnadskrisen som har varit och den höga inflationen hyllades Lidl då man var tidigt ute med att sänka eller frysa priset på matvaror.

Nu kommer man med ett nytt besked som gynnar kunderna, nämligen att man sänker priserna på 200 varor tillhörande varumärket “Matriket” under hela mars.

Det framhåller Lidl via sociala medier.

“Du läste rätt”

Det rör sig om en omfattande rad prissänkningar som gäller varumärket “Matriket”, vilket är varor från svenska gårdar.

– Det är sant! Du läste rätt, vi gör vår största prissänkning hittills under mars för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel, framhåller Lidl via sociala medier.

200 produkter

Livsmedelskedjan framhåller vidare att sänkningarna berör hundratals produkter.

– Vi sänker priset med 20 procent på 200 Matriket-varor under hela mars. Ett år efter lanseringen av vårt varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment, allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Produkter från Sverige

Gemensamt för alla produkter inom varumärket “Matriket” är att de är svenskproducerade.

– Här samlar vi mat från svenska gårdar, producenter och odlare, för en levande landsbygd och goda smaker. Svensk mat är unik och vårt avlånga land med fyra årstider ger förutsättningar för otroliga smakupplevelser, framhåller Lidl angående satsningen.

Ökar igen

Statistiska centralbyrån har meddelat att matpriserna generellt stigit något på sistone, men att det inte rör sig om någon extrem ökning.

– Det följer mönstret från tidigare år. Priserna på kaffe, te och kakao, på oljor och fetter samt på fisk brukar gå upp i januari. Där ingår nämligen många produkter som brukar ingå i olika kampanjer i december, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,3 procent i januari jämfört med december.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – oväntad produkt lockar

2024 03 03

Norrmännens intresse för svenska produkter är fortsatt högt.

Under året har personer från såväl Norge som Danmark och Finland handlat i Sverige mot bakgrund av den svaga kronan.

Bland produkterna som norrmännen är mest intresserade av finns godis, kött och läsk.

Samtidigt tar sig många över gränsen för att handla en något oväntad produkt, nämligen glutenfria varor.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Större och billigare

Anledningen till att norrmännen tar sig till Sverige för att handla glutenfritt handlar om att utbudet beskrivs som både större och billigare.

Det säger norska kunder som besöker affärer i värmländska Charlottenberg.

– Det är större utbud här, det bidrar till att det är intressant att komma hit, säger Snezana Bartulovic, som rest över gränsen för att handla glutenfritt, till SR.

Viktig del

Försäljningen av glutenfria produkter är inte lika stor som exempelvis kött, men är ändå en viktig del av utbudet.

Det förklarar Tommy Johansson som är chef för Maximats butik i Charlottenberg nära den västvärmländska gränsen mot Norge.

– Det är viktigt att få hit de här familjerna och kunderna som har glutenintoleranta personer i familjen, säger han.

Åtta miljarder kronor

År 2023 handlade norrmännen för ett sammanlagt värde om 9,3 miljarder kronor varav 85 procent, eller drygt 8 miljarder kronor, hamnade i Sverige.

Den största omsättningen återfanns inom just livsmedel och dryck.

Intresset är även stort för alkohol och tobak samt vissa sällanköpsvaror som exempelvis kläder, apoteksvaror och hygienprodukter.

Det rapporterar Dagligvarunytt.

Charlottenberg tvåa

Ungefär hälften av gränshandelsomsättningen hamnade i Strömstads kommun.

– Det är området runt Strömstad med Nordby och Svinesund som är den solklara ettan som destination för gränshandlande norrmän, säger Guro Henriksen vid den norska statistikmyndigheten SSB.

Därefter återfinns Charlottenberg på en andra plats, med nästan 15 procents omsättningsandel.

Foto: A. Dudar

Text: Redaktionen