Populär dryck på Systembolaget kan tvingas byta namn – “Katastrof”
2025 01 26
Ett nytt EU-förslag kan innebära att en av Systembolagets mest populära varor kan behöva byta namn.
Idag finns i princip inga hårda kriterier för vad som definierar cider.
Av det skälet vill nu EU gå fram med en gemensam och standardiserad definition av drycken, som förutom Sverige är populär i framför allt Sydeuropa.
Enligt det förslag som ligger på bordet ska cider behöva innehålla minst 50 procent fruktjuice – annars måste det kallas någonting annat.
Det rapporterar Euractiv.
Men det skulle också få följden att stora delar av ciderutbudet på Systembolaget faller utanför definitionen, eftersom den bara innehåller 15 procent fruktjuice.
Blir odrickbart
Åbro Bryggeri, som bland annat tillverkar Rekorderlig Cider, är kritiska till förslaget. Ökar bryggeriet andelen fruktjuice till 50 procent skulle hela drycken förändras i grunden.
Enligt Åbros vd Henrik Dunge skulle den i det närmaste bli odrickbar.
– Det är en liten klick som vill genomföra det här, som fått lite för höga röster. Går det igenom så förhindras vi från att sälja delar av vårt sortiment inom EU men vår största marknad är den engelska och där har man fortfarande en annan syn på det, säger han till Vimmerby Tidning och tillägger:
– Om allting som heter cider ska ha en juicehalt på 50 procent kommer vi inte kunna kalla våra produkter för cider längre, utan då får vi ju kalla dem för någonting annat.
"Skulle innebära döden"
Även Richard Bengtsson, som är chefsbryggare på Spendrups, rasar mot de nya reglerna.
Han kallar förslaget för en katastrof.
– Det skulle innebära döden för den sötade cider som kallas “Swedish cider", säger chefsbryggaren till Dagens industri.
Enligt Euractiv har dessutom Finland och Danmark reagerat på förslaget och varnat Wolfgang Burtscher, kommissionens generaldirektör för jordbruk, för att en regeländring kan slå hårt mot de nordiska producenternas tillväxt.
En del är positiva
Alla är dock inte lika kritiska.
Vissa är till och med delvis positiva, till exempel anrika Kiviks Musteri på skånska Österlen.
– Vi tror att det här hade kunnat gynna konsumenten genom att göra det tydligare vad cider faktiskt är. Men också för oss producenter som därigenom kommer att konkurrera på liknande villkor, säger företagets kommunikationschef Anna Säfström till SVT Skåne.
Foto: Systembolaget
Text: Redaktionen