Populär butikskedja nära att bli uppköpt

2024 08 20

En butikskedja med flera affärer i Sverige står inför en stor förändring.

Det rör sig om den välkända butikskedjan 7-Eleven som snart kan få nya ägare. 

Japanska Seven & i Holdings, som äger 7-Eleven, har mottagit ett bud värt 38 miljarder dollar, motsvarande cirka 390 miljarder kronor.

Bakom budet står den kanadensiska närbutiksjätten Alimentation Couche-Tard, som bland annat äger Circle K.

Seven & i Holdings uppger att man överväger budet.

– En särskilt tillsatt kommitté har för avsikt att genomföra en snabb, noggrann och omfattande granskning av förslaget, framhåller bolaget i ett uttalande.

60 miljoner korvar

Om affären går igenom utökar Alimentation Couche-Tard sin verksamhet ordentligt. I dag har 7-Eleven 56 000 butiker över hela världen.

– Varje år säljs 20 miljoner pizzor, 60 miljoner korvar och, om du skulle rada upp alla bananer som säljs på 7‑Eleven, når du hela vägen från Dallas till New Delhi i Indien, skriver kedjan på sin hemsida.

I Sverige har 7-Eleven 90 butiker.

Det är oklart hur de påverkas av Circle K-ägarens eventuella övertagande. 

Fakta: 7-Eleven

- 7-Eleven grundades i Dallas, USA 1927 av Joe C Thompson.

- Joe C Thompsons affärsidé var ursprungligen att sälja isblock i en tid då det inte fanns några kylskåp. Men ganska snart insåg han att det som verkligen behövdes var en butik med generösa öppettider, där man kunde köpa allt man behöver, som bröd, mjölk och ägg. De nya öppettiderna gav namn åt butikerna som snabbt växte på den amerikanska marknaden.

- I mars 1984 öppnade 7-Eleven sin första butik i Sverige på Tomtebogatan i Stockholm. Från början såldes mest korv och basvaror. Idag erbjuder butikskedjan allt från egengjorda baguetter och frallor, brownies, kaffe och bullar – till sallader och wraps.

Källa: 7-Eleven

Foto: 7-Eleven

Text: Redaktionen


Biltema går ut med varning till kunder

2024 09 23

Biltema varnar nu alla kunder.

Den populära kedjan är den senaste att drabbas av bedrägerivågen.

Bedragare ringer Biltema-kunder i syfte att få dem att lämna över känsliga uppgifter.

Nu går Biltema ut med en skarp varning till alla kunder för att de ska kunna skydda sig mot bedrägerierna.

“Se upp”

Biltema framhåller följande varning via webbsidan:

– Se upp för bluffmail, sms och samtal! Vi ber aldrig om personliga uppgifter eller BankID för Köp & Hämta.

Det är ingen ovanlighet att kända varumärken kapas av bedragare för att försöka få offren att lita på dem.

“Det är inte vi”

Biltema förklarar vidare att företaget inte tar kontakt för att begära personnummer och att man bör vara redo på bedragarnas metoder.

– Har du blivit uppringd av någon som utger sig för att vara från Biltema och begärt att du ska lämna ut ditt personnummer? 

– Eller har du mottagit ett SMS gällande en order där du ombeds klicka på en länk eller dela personuppgifter? Dessa samtal och meddelanden är inte från Biltema. 

Kedjan understryker att de aldrig kontaktar kunder för att begära personnummer och skickar heller inte ut webblänkar via e-post eller SMS i samband med paketutlämning.

Det ska du göra

Den som får ett meddelande eller samtal som verkar märkligt uppmanas att avsluta samtalet och radera meddelandet.

– Klicka aldrig på länkar och ge aldrig ut ditt personnummer via telefon, SMS eller e-post. Ring inte heller upp det angivna numret eller svara på meddelandet/e-posten.

Ska anmälas

Under de senaste åren har antalet bedrägerier ökat och gärningspersonerna riktar ofta in sig på äldre.

Många kända svenska varumärken används för att försöka få offren att känna att det är en pålitlig aktör som tar kontakt.

I bedrägerifallen är det ofta Bank-ID eller Swish som används för att lura personer på pengar.

Det bedöms vara ett allt större samhälleligt problem.

Den som faller offer för bedrägerier uppmanas att alltid polisanmäla händelsen.

– Anmäl händelsen till polisen genom att ringa 114 14 eller besöka en polisstation, framhåller Biltema.

Foto: Biltema

Text: Redaktionen


Oväntat tittarrekord på SVT – 2 miljoner såg samma program

2024 09 18

En oväntad uppstickare har gjort enorm tittarsuccé i SVT.

Listan över kanalens populäraste program toppas ofta av exempelvis På spåret eller Carina Bergfeldts talkshow.

Men nu har nöjesindustrin fått viss konkurrens från ett ganska överraskande håll.

Det kommer från sportvärlden – närmare bestämt orientering som tidigare gått under radarn men som nu har upptäckts på riktigt av svenska folket.

I augusti noterades nämligen ett nytt tittarrekord för orientering på SVT när man nådde en total räckvidd på nästan två miljoner tittare.

Det beskedet ger Svenska Orienteringsförbundet på onsdagen.

Sverige hade flera fina framgångar och det var glädjande att många såg dessa i tv-sofforna ute i landet, säger Susanne Maarup, förbundschef för Svensk Orientering, i ett uttalande.

Tagit stora kliv

Enligt förbundet har orientering tagit stora kliv som tv-sport de senaste åren.

Ny teknik gör att tittarna kommer ännu närmare tävlingarna.

Under våren och sommaren har tittarsiffrorna successivt ökat för världscuptävlingarna i Schweiz och Italien.

När VM arrangerades i Skottland i juli hade man en räckvidd om 1,6 miljoner – trots att man samtidigt konkurrerade med fotbolls-EM.

LÄS MER: Stor TV-succé – bara På spåret är större

"Fantastiska siffror"

Men det är dock orienterings-EM i Ungern i augusti månad som är det stora utropstecknet.

Då ökade räckvidden för sändningarna med närmare 200 000 personer i snitt. 

Totalt hade man alltså en räckvidd på 1,9 miljoner under mästerskapet.

Det är fantastiska siffror och väldigt kul att så många väljer att följa vårt landslags framgångar. Vi hoppas att det här hjälper till att skapa förebilder och locka fler till orienteringen, säger Susanne Maarup.

Sänds snart igen

SVT har de senaste åren sänt flera stora internationella tävlingar i orientering.

Kanalen har sedan tidigare säkrat rättigheterna för VM, EM och Världscupen fram till och med 2026.

Nästa gång det visas orientering i tv är i samband med den avslutande världscupomgången i Finland 26-29 september.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen