Populär bilfunktion kan förbjudas
2025 09 09
En uppskattad bildetalj med futuristisk design kan snart vara ett minne blott.
Infällbara eller helt dolda dörrhandtag har under flera år marknadsförts som aerodynamiska och stilrena, särskilt på elbilar och premiumbilar.
Men nu förbereder kinesiska myndigheter nya regler som kan förbjuda helt infällbara dörrhandtag.
– Halvinfällbara handtag och traditionella handtag kommer fortfarande vara tillåtna, men de måste ha mekanisk redundans och garanterad funktion i nödsituationer, säger en talesperson från Kinas ministerium för industri och informationsteknologi (MIIT), rapporterar Carz.
Fördelar omdebatteras
Infällbara handtag är vanliga på moderna elbilar eftersom de ger ett modernt och stilrent utseende och sägs förbättra aerodynamiken.
Trots den marknadsförda effektiviteten är fördelarna marginella.
Forskare visar att vinsten är minimal – det sparar bara omkring 0,6 kWh per 100 kilometer samtidigt som det lägger till 7-8 kilo extra vikt på bilen.
Om Kina inför ett förbud mot helt infällbara handtag kan det få globala konsekvenser.
Många biltillverkare anpassar sina modeller efter kinesiska regler, vilket kan göra att denna typ av handtag blir ovanliga även på andra marknader.
Om förbudet godkänns träder det i kraft i juli 2027, vilket innebär att inga nya bilar som säljs i Kina efter det datumet får ha helt dolda dörrhandtag.
Säkerhetsrisker till grund
Vad som ligger till grund för förslaget är de säkerhetsrisker handtagen utger.
Försäkringsdata och kraschtester visar att elektroniska handtag ofta fryser, kortsluts eller fastnar vid olyckor, vilket gör att räddningspersonal kan få svårt att öppna dörrarna.
Enligt China Insurance Automotive Safety Index hade elektroniska handtag endast en framgångsgrad på 67 procent vid sidokrockar, jämfört med 98 procent för mekaniska handtag vid utförda krocktester under 2024.
Industrin reagerar
Flera tillverkare har redan valt att undvika helt infällbara lösningar. Volkswagen satsar på halvinfällbara handtag, medan Audi har byggt in nöddraglinor i sina modeller.
GWMs grundare Wei Jianjun har öppet kritiserat funktionen.
– Den är tung, osäker och helt poänglös ur en aerodynamisk synvinkel, säger han till Carz.
Foto: F Elias
Text: Redaktionen